Senaste nytt

Ändringar i Delta SkyMiles programmet

Senator

Moderator
@Dr. Miles är inte det "standard" när det gäller amerikanska program? Både American och United är likadana, fokuserar på revenue på biljetter som är utställda av dom själva för det som är revenue-baserat. Finns en logik här antar jag, att det är svårare att hämta in all information från någon annans biljett?
 

Dr. Miles

Expert
@Dr. Miles är inte det "standard" när det gäller amerikanska program? Både American och United är likadana, fokuserar på revenue på biljetter som är utställda av dom själva för det som är revenue-baserat. Finns en logik här antar jag, att det är svårare att hämta in all information från någon annans biljett?
Jo, det är standard hos amerikanska bonusprogram som kör revenue-baserat system.
 

AABack2ARN

Medlem
@Dr. Miles är inte det "standard" när det gäller amerikanska program? Både American och United är likadana, fokuserar på revenue på biljetter som är utställda av dom själva för det som är revenue-baserat. Finns en logik här antar jag, att det är svårare att hämta in all information från någon annans biljett?

Svårare är det nog men uppenbarligen inte omöjligt. Har en Finnair-bokad biljet utställd på Finnair-stock (105) som har segment som utförs av American men bokade med Finnair-kod och när jag loggar in på aa.com syns priset för biljetten. Kan eventuellt ha att göra med JV mellan de olika oneworld-bolagen som flyger över Atlanten. Men lite förvånande.

Men annars är det som ni skriver. Alla flygningar som INTE utförs av American ger poäng enligt distans och en del flyg som utförs ger poäng enligt distans om det är specialpriser eller opublicerade priser. Verkar ibland även ske om biljetten har bliv reissued så många gånger att priset "tappats bort" i processen (i alla fall hos Aadvantage).
 

Dr. Miles

Expert
Men annars är det som ni skriver. Alla flygningar som INTE utförs av American ger poäng enligt distans och en del flyg som utförs ger poäng enligt distans om det är specialpriser eller opublicerade priser. Verkar ibland även ske om biljetten har bliv reissued så många gånger att priset "tappats bort" i processen (i alla fall hos Aadvantage).
Även på partnerflygbolags flygningar med AA flightnummer får man award miles enligt biljettpriset om biljetten är utfärdad av American Airlines (001-) när det gäller American Airlines AAdvantage.

Partner airlines – Earn and redeem miles – American Airlines
 

AABack2ARN

Medlem
Helt korrekt och lite otydligt av mig. Hos oneworld är det ju (i princip?) alltid marketing carrier som styr intjäningen så för mig är en AA-codeshare samma sak som en AA-flygning. ;)
 
Toppen