Senaste nytt

Ändringar i Delta SkyMiles programmet

Fredrik

Medlem
Det intressantaste är att DL inte ger statusgrundande poäng till medlemmar som flyger på KE trots att båda är medlemmar i Skyteam.
 

Dr. Miles

Expert
CNN skrev:
The main objective, Robinson explains, is to coax customers who fly most of the time on Delta to go even further on the airline. So if a flight from Newark on United is more convenient, they'll take one that leaves two hours later on Delta to get those fat mileage rewards. Garnering more of that—say, 20% of the business they now give to United or American—could substantially raise profits.

In recent years, Delta has developed a reputation for going first, and making it work––notably by orchestrating the first big merger among the majors with its purchase of Northwest. Delta's out front again on this one. The old question may apply: If it's such a great idea, why didn't another major do it years ago?
Ja, det är frågan...
 

Senator

Moderator
Ja, det är frågan...

Det jag funderar på om jag läser alla diskussioner och artiklar är att det kräver ganska stora IT-system för att hantera detta och att det har funnits begränsningar på IT-fronten för att göra detta tidigare. Tajmingen från Delta verkar vara kopplat till nya IT system.

Det är kanske "enklare" att göra detta för Southwest och JetBlue som inte har massor av andra partners...
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror flygbolagen revenuebaserade programmen riskerar ett bakslag.

För närvarande har UA och DL revenuekrav för att uppnå status (för USA-baserade medlemmar). Detta påverkar inte mig (inte USA-baserad och AA är inte där ännu) men har roat mig med att läsa på FlyerTalk.

En sak som allt fler upptäcker med panik i rösten är att "unpublished fares" inte ger några "elit-dollar", detta helt enkelt eftersom dessa inte har ett officiellt pris. Likaså verkar många fundera/klaga på hur antalet elit-dollar räknas fram på biljetter med flera olika flygbolag. UA verkar sammanfatta alla ickepublicerade priser under "BULK" vilket har skapat denna panik.

Och det är "unpublished fares" som jag tror kommer skapa bakslaget.

De resor jag har i tjänsten köps via resebyrå och är ofta avtalsbiljetter. Dessa är av naturen "unpublished" och skulle således generera noll elit-dollar. Likaså är många av de fynd som Dr. Miles presenterar begränsade till resebyråförsäljning i ett visst land. Dessa biljetter lär i många fall vara opublicerade.

Ett exempel på det är de priser Expedia/Travellink/Opodo har med Cathay Pacific på sträckan Stockholm-Asien.

Så jag tror att UA och DL har fått lite att fundera på och hoppas att AA håller sig borta från detta spektakel tills dimmorna skingrats.
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: Ny intjäningsstruktur för Flying Blue? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Men min fråga är, är det troligt att intjäningen ändras överlag när ett program inför revenue-baserad intjäning? Jag visste inte att Delta var revenue-baserat, då lär det inte vara lönt att haka på deras status match challenge.
Det finns lite förvirring här.
Delta SkyMiles har blivit revenue-baserat program men inte helt och hållet.
T ex när man köper biljett som inte är utfärdad som Deltas stock (006-) och reser med Skyteam flygbolag med partnerflygbolags flightnummer, då får man tjäna miles enligt distans och bokningsklass.

Earn Miles with Delta Flights : Delta Air Lines
Earn Miles with Delta Airline Partners : Delta Air Lines


Så länge statusen inte är aktuell för dig, så Delta SkyMiles är inte så dåligt val inom Skyteam.
 
Toppen