Jag tror flygbolagen revenuebaserade programmen riskerar ett bakslag.
För närvarande har UA och DL revenuekrav för att uppnå status (för USA-baserade medlemmar). Detta påverkar inte mig (inte USA-baserad och AA är inte där ännu) men har roat mig med att läsa på FlyerTalk.
En sak som allt fler upptäcker med panik i rösten är att "unpublished fares" inte ger några "elit-dollar", detta helt enkelt eftersom dessa inte har ett officiellt pris. Likaså verkar många fundera/klaga på hur antalet elit-dollar räknas fram på biljetter med flera olika flygbolag. UA verkar sammanfatta alla ickepublicerade priser under "BULK" vilket har skapat denna panik.
Och det är "unpublished fares" som jag tror kommer skapa bakslaget.
De resor jag har i tjänsten köps via resebyrå och är ofta avtalsbiljetter. Dessa är av naturen "unpublished" och skulle således generera noll elit-dollar. Likaså är många av de fynd som
Dr. Miles presenterar begränsade till resebyråförsäljning i ett visst land. Dessa biljetter lär i många fall vara opublicerade.
Ett exempel på det är de priser Expedia/Travellink/Opodo har med Cathay Pacific på sträckan Stockholm-Asien.
Så jag tror att UA och DL har fått lite att fundera på och hoppas att AA håller sig borta från detta spektakel tills dimmorna skingrats.