Senaste nytt

Ändring flight Eurowings

Volatyle

Medlem
Hej,

Fick precis meddelande om att vi fått en ändring på vår hemresa från Valencia. Vår connection i dusseldorf tillbaka till Göteborg är inte längre möjlig.

Flygbolaget är Eurowings och de föreslår nu att vi övernattar i Dusseldorf för att åka hem en dag senare. Biljetten är betald med AMEX Premium SAS Eurobonus.

Vilka är lämpligast att kontakta vad gäller ersättning? Amex är eller direkt mot Eurowings? Vad bör man kräva? Hotellnatt samt matkostnader betald för den dagen/kvällen vi hamnar i Dusseldorf?

Vol
 

NotRyan

Medlem
Hej,

Fick precis meddelande om att vi fått en ändring på vår hemresa från Valencia. Vår connection i dusseldorf tillbaka till Göteborg är inte längre möjlig.

Flygbolaget är Eurowings och de föreslår nu att vi övernattar i Dusseldorf för att åka hem en dag senare. Biljetten är betald med AMEX Premium SAS Eurobonus.

Vilka är lämpligast att kontakta vad gäller ersättning? Amex är eller direkt mot Eurowings? Vad bör man kräva? Hotellnatt samt matkostnader betald för den dagen/kvällen vi hamnar i Dusseldorf?

Vol
När i tiden är resan?
 

agehall

Medlem
Låter som ett klockrent 261/2004-ärende. Om de vill att ni ska övernatta är de skyldiga att ordna boende också. Läs på om lagen innan du bestämmer med dem hur du vill göra.
 

Volatyle

Medlem
När i tiden är resan?

Vi flyger hem från Valencia via Dusseldorf den 3:e Juli. Transfertiden i Dusseldorf blir endast 30 minuter vilket dom anser är för lite, och vi kommer således inte hinna med planet hem till GOT. Det dom föreslår är att vi flyger som utsatt från Valencia, men övernattar i Dusseldorf och tar samma plan/tid fast den 4:e Juli istället.

Jag försöker hitta vad som gäller vad gäller kostnader såsom hotell/mat etc på deras sida men det finns inget tydligt gällande här vad jag kan se.

Vol
 

NotRyan

Medlem
Precis, försäkringen täcker inte men Eurowings skall stå för hotellrum mat, transport till hotell samt om du vill skicka två telex-meddelanden.

Monetär ersättning utgår inte då dom har informerat i så god tid innan!
 

Volatyle

Medlem
Precis, försäkringen täcker inte men Eurowings skall stå för hotellrum mat, transport till hotell samt om du vill skicka två telex-meddelanden.

Monetär ersättning utgår inte då dom har informerat i så god tid innan!

OK, och det gäller alla i resesällskapet? Hur går det till rent praktiskt, bokar jag själv hotell, restaurang, etc och sparar undan kvitton? Hur vet jag vilka "gränser" som gäller för t.ex kostnad av hotellrum?

Mejlade deras support, "vi svarar inom 4 veckor". Märks att det inte bara är eurobonus-supporten som är under all kritik :)

Vol
 

Volatyle

Medlem
Uppdatering:

Nu har eurowings bokat om mig till nästa dag, dvs - vi får en dag i Dusseldorf. Dom bokar inte några hotell och sånt åt mig, utan dom bad mig mejla in till dom en "uppskattning" på hotellkostnader rese- samt matkostnader för oss 4 (jag, sambo, 2 barn). Vad gäller hotell tyckte dom jag skulle försöka hålla mig "inom 80-100EUR per person och natt" (vilket för oss 4 innebär 320-400EUR för 1 natt) och det *lär* vi ju hitta något för.

Är detta praxis? Jag tycker det är svårt att förhålla sig till vilka kostnader jag har att röra mig med. Tycker det är lite knepigt när jag inte har något formellt utan mer en uppskattning från dom, jag fick prata med en supervisor på kundtjänst som var mycket trevlig och dokumenterade allt vi kommit överens om på mitt bokningsnummer.

Vol
 

jsn

Medlem
För en uppskattning på måltidskostnader och liknande kolla vilket dag-traktamente man får skattefritt för besök i Tyskland. Detta traktamente skall täcka tre mål mat om dagen och andra behov.
 
Toppen