Senaste nytt

Ändring av flygplanstyp?

inka

Medlem
Har man bokat via resebyrån, bör man kontakta resebyrån i första hand.
Du har avtal med resebyrån, inte med flygbolaget direkt.

Vill man slippa liknande problem, bokar man på flygbolaget direkt. Det är därför @agehall skrev en lång text av hans burdord.
Agehall's tio budord för resenären | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Var i kontakt med min resebyrå först, innan jag kontaktade Qatar Airways. Ja, det får nog bli bokning direkt med flygbolaget hädanefter tror jag :)
 

lillemannen

Medlem
Och nu är man framme i november och flyttar min köpe resa. A380 verkar inte alls flyga denna sträckan.
Retar mig mest på min Award i First som jag är blåst på i oktober.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Amelia T

Medlem
Och nu är man framme i november och flyttar min köpe resa. A380 verkar inte alls flyga denna sträckan.
Retar mig mest på min Award i First som jag är blåst på i oktober.

Vi flyger ut i november, då har de bytt till 777 men på vägen hem är vi inbokade på A380. Så de verkar fortfarande använda A380 på sträckan, på vissa flighter i alla fall.
 

agehall

Medlem
Lite sen kommentar men men...

Jag ringde Qatars kundtjänst och fick reda på följande:

-Fram till avgång måste ändringar i biljetten utföras av resebyrån eftersom de "äger" bokningen och det är de som har hand om betalningen. Efter man har checkat in till första flighten gäller inte denna regel längre utan då kan man göra ändringar direkt hos flygbolaget.
Ja, det här är ganska välkänt här på forumet.

Jag har ringt Qatars kundtjänst flera gånger och en kille tyckte synd om mig att de ändrade planet till en 777. Han skulle precis ändra min bokning utan kostnad till 09:15 flighten, men precis i sista stund insåg han att det var en resebyråbokning så det gick inte pga det! Alltså verkar det som att kundtjänstpersonalen kan få göra undantag från sina regler.
Alla som har access till GDS kan ändra på godtycklig bokning, men det kan resultera i ganska stora problem för den som gör det. Det finns överenskommelser om hur man får ändra i bokningar som gör att det inte är rekommenderat att pilla i bokningar man inte ska pilla i om man säger så...
 

lillemannen

Medlem
Vi flyger ut i november, då har de bytt till 777 men på vägen hem är vi inbokade på A380. Så de verkar fortfarande använda A380 på sträckan, på vissa flighter i alla fall.

Nu blev även denna flighten som går iväg nästa vecka ändrad till 777 både dit och hemvägen veckan efteråt. Då blir det mitten plats för mig.
 

Amelia T

Medlem
För oss verkar det ha blivit en ändring till det bättre. Nu har vi återigen A380 båda vägarna mellan Doha-Bangkok). 777:an på väg till Bangkok är borttagen igen och ersatt med A380.

Men vi får väl se den dagen hur det blir.......
 
Toppen