Senaste nytt

Ändring av flygplanstyp?

inka

Medlem
Tyvärr så kan de byta flygplanstyp som de vill, du kommer ju fortfarande från A till Barcelona i den klass som du har bokat. Visserligen så skiljer sig produkten men det är fortfarande deras officiella produkt.
Hände mig när jag skulle flyga Air Canadas Dreamliner LHR-YYC, fick flyga tråkig 777 istället :(
Även vi kommer att få flyga Boeing 777 ist för A380, men det är som du säger, de uppfyller fortfarande att jag kommer från a till b, känns ändå surt, men bara att gilla läget och vara glad ändå :)
 
Last edited:

Tord

Medlem
Samma här på min OSL-BKK. 25nov-2dec. Fick också blankt nej hos Expedia och QR på att byta flight avboka.
Fare Basis är (IJTFLLNW) denna kan man inte se på Expertflyer och jag antar att det är för att den är Expedia eller kan jag se den nån annanstans. På Expedia säger det bara att det inte hittar reglerna.
 

inka

Medlem
Samma här på min OSL-BKK. 25nov-2dec. Fick också blankt nej hos Expedia och QR på att byta flight avboka.
Fare Basis är (IJTFLLNW) denna kan man inte se på Expertflyer och jag antar att det är för att den är Expedia eller kan jag se den nån annanstans. På Expedia säger det bara att det inte hittar reglerna.
Skulle vara intressant att se vad det står i villkoren, var hittar man det tro och var ser man sin "fare basis"? Vad är Expertflyer för ngt? Tack!
 

Gus

Medlem
Har en bokning med Qatar flight 836 Doha-Bangkok 22/11 och tillbaka den 5/12 med flight 833. Det skulle vara med Airbus 380 men har nu blivit ändrat till Boeing 777. Någon som vet anledningen? Jag hade föredragit 380:an.

Samma här på min OSL-BKK. 25nov-2dec. Fick också blankt nej hos Expedia och QR på att byta flight avboka.
Fare Basis är (IJTFLLNW) denna kan man inte se på Expertflyer och jag antar att det är för att den är Expedia eller kan jag se den nån annanstans. På Expedia säger det bara att det inte hittar reglerna.
Jag har också fått ändrat från A380 till 777 på min flight Bangkok-Doha. :( Anledningen till att jag bokade nattflighten kl. 01:35 var att jag ville testa baren på A380 igen! :rolleyes: Tyvärr bokade jag via en resebyrå vilka vill ha 10 000 för att ändra till flighten 09:15 som nu flygs av A380. Jag ringde Qatars kundtjänst och fick reda på följande:

-Fram till avgång måste ändringar i biljetten utföras av resebyrån eftersom de "äger" bokningen och det är de som har hand om betalningen. Efter man har checkat in till första flighten gäller inte denna regel längre utan då kan man göra ändringar direkt hos flygbolaget.

-Qatar tar inte ut någon avgift för ändringar i reseplanen om de gör schemaändringar på minst 2 timmar eller ändringen är kortare än så och man missar sin connecting flight (dock kan resebyrån ändock ta betalt när flygbolaget har gjort en schemaändring). För flygplansbyte får man inte göra gratis ändringar i sin reseplan.

Jag har ringt Qatars kundtjänst flera gånger och en kille tyckte synd om mig att de ändrade planet till en 777. Han skulle precis ändra min bokning utan kostnad till 09:15 flighten, men precis i sista stund insåg han att det var en resebyråbokning så det gick inte pga det! Alltså verkar det som att kundtjänstpersonalen kan få göra undantag från sina regler.

Summa summarum, vårt största hopp är att Qatar ändrar flighterna med minst 2 timmar så vi gratis kan boka om till A380-flighten. I mitt fall är det så lyckosamt att ändringen berör hemresan och inte utresan. Vi är i Thailand i 30 dagar och min plan är att jag ringer till Qatar varje dag och frågar om jag kan få byta till A380-flighten. Någon av de 30 agenterna borde kunna vara snäll och låta oss få byta flight kan man tycka. :)


Samma sak för oss :( Någon som åkt båda dessa kärror i business och kan informera skillnaden? Känns som a380 slår Boeing 777 med hästlängder...
Jag har aldrig testat 777 men A380 är helt fenomenal med baren och allt! Vi reser med ett barn och vi hade sett fram emot att hon kunde få sprattla runt i barområdet under flighten.
 

inka

Medlem
-Qatar tar inte ut någon avgift för ändringar i reseplanen om de gör schemaändringar på minst 2 timmar eller ändringen är kortare än så och man missar sin connecting flight (dock kan resebyrån ändock ta betalt när flygbolaget har gjort en schemaändring).

-Qatar tar inte ut någon avgift för ändringar i reseplanen om de gör schemaändringar på minst 2 timmar eller ändringen är kortare än så och man missar sin connecting flight (dock kan resebyrån ändock ta betalt när flygbolaget har gjort en schemaändring). För flygplansbyte får man inte göra gratis ändringar i sin reseplan.

Ja, typiskt att man gjorde en resebyråbokning! Vad menar du med det om att resebyrån ändå kan ta betalt för ändring även om Qatar Airways mot förmodan gör ändringen kosnadsfritt?


När man pratar om schemaändringar, är det så att en av vägarna måste ändras minst 2h eller kan det vara totala tiden i schemaändringarna? Vi har fått ändrat 1h 40 min på utresan och 15 min på hemresan och missar A380 på båda :( , så totalt är schemaändringen då 1 h 55 min...
 

Gus

Medlem
Vad menar du med det om att resebyrån ändå kan ta betalt för ändring även om Qatar Airways mot förmodan gör ändringen kosnadsfritt?
Jag uttryckte mig nog fel. Jag bokade via flygstolen.se och de skriver "I de fall flygbolaget erbjuder återbetalning på grund av tidtabellsändring tar Flygstolen ut en administrativ avgift på 150 sek/biljett." Alltså, om man vill ändra biljetten så är det gratis, men om man vill avboka pga tidtabellsändring så tar flygstolen.se ut en kostnad.

Ja, typiskt att man gjorde en resebyråbokning!

Jag personligen är ändå glad att jag bokade med en resebyrå. Biljetten via resebyrån var 1000 kr billigare per person än direkt via Qatar, och 1000 kr per person tycker jag inte det är värt att åka A380.


När man pratar om schemaändringar, är det så att en av vägarna måste ändras minst 2h eller kan det vara totala tiden i schemaändringarna? Vi har fått ändrat 1h 40 min på utresan och 15 min på hemresan och missar A380 på båda :( , så totalt är schemaändringen då 1 h 55 min...
Jag förstod det så som att en av vägarna måste ändras med minst 2 h och inte totalt tiden i schemaändringarna. Jag håller tummarna för dig att de ändrar din utresa med ytterligare 20 minuter! :)

Jag tycker gott du kan prova att ringa Qatar och/eller din resebyrå och fråga om du får byta avgång! Du har ju trots allt fått en tidtabellsändring på nästan 2 h och fått bytt plan på två flighter! jag tror inte det är ett helt omöjligt case!
 

inka

Medlem
Jag förstod det så som att en av vägarna måste ändras med minst 2 h och inte totalt tiden i schemaändringarna. Jag håller tummarna för dig att de ändrar din utresa med ytterligare 20 minuter! :)

Jag tycker gott du kan prova att ringa Qatar och/eller din resebyrå och fråga om du får byta avgång! Du har ju trots allt fått en tidtabellsändring på nästan 2 h och fått bytt plan på två flighter! jag tror inte det är ett helt omöjligt case!
Tack :) Har varit i kontakt med Qatar Airways per mail och då verkar det helt omöjligt tyvärr, men kanske bättre att ringa.
 
Toppen