Senaste nytt

Ändring av avgifter på biljetterad biljett

A380*G

Medlem
Jag hade en bokning med SAS från Shanghai till Stockholm som var ändringsbar mot avgift.

Ändringsavgiften var 1250 RMB och avbokningsavgiften var 1650 RMB, vilket jag dubbelkollade noga innan biljettering.

Nu när jag skulle ändra biljetten hade ändringsavgiften höjts till 2000 RMB. Enligt resebyån ändrade SAS reglerna den 13 augusti. Får de göra så på biljetterade biljetter eller gäller det bara nya biljetter som bokas from 13 augusti?

Det hela slutade med att jag avbokade biljetten för 1650 RMB.
 

Gnopps

Medlem
Det där låter lustigt. Jag skulle tro att du hade en lat resebyrå som kollade de nuvarande reglerna istället för de som gällde när du köpte biljetten. Reglerna vid köpet gäller (såvida du inte hade ändrat en gång redan, då kan reglerna vid ändringstillfället börja gälla).

Det kan också ha varit att de villa ha betalt ändringsavgift + höjt bränsletillägg (eller liknande) eller ändringsavgift + prisskillnad till flyget du ville ändra till. Båda fallen är enligt reglerna.

Sista möjligheten jag kan tänka mig var att de ville ha SAS ändringsavgift + sitt eget arvode.
 

A380*G

Medlem
Det där låter lustigt. Jag skulle tro att du hade en lat resebyrå som kollade de nuvarande reglerna istället för de som gällde när du köpte biljetten. Reglerna vid köpet gäller (såvida du inte hade ändrat en gång redan, då kan reglerna vid ändringstillfället börja gälla).

Det kan också ha varit att de villa ha betalt ändringsavgift + höjt bränsletillägg (eller liknande) eller ändringsavgift + prisskillnad till flyget du ville ändra till. Båda fallen är enligt reglerna.

Sista möjligheten jag kan tänka mig var att de ville ha SAS ändringsavgift + sitt eget arvode.

Jag har fått många märkliga svar från vår resebyrå. Är riktigt less på dem. Dock var detta en så pass märklig händelse att jag bokade av och bestämde mig för att boka direkt hos flygbolaget istället när det är dags att resa.
 
Toppen