Senaste nytt

Ändrad seating pga security reasons?

Fritiof

Medlem
Slutreplik. Ingen förståelse här inte. Snarare får jag känslan av att ni uppfattar mig som gnällig och att ni tycker SAS hanterat detta korrekt trots att vi pratar om biljetter till ett värda av ca 70´. Tack för visat intresse.
 

igelkotten

Medlem
Tack för svar @agehall @EBGGOT . Om det händer titt som tätt ljuger alltså SAS när de säger att de aldrig sett detta tidigare, proffsigt!
Hade haft betydligt enklare att acceptera detta om någon på SAS tagit sig tiden att förklara vad som hänt (utan att avslöja allt för mycket). Finns garanterat någon ensamåkare som de kan flytta av "security reasons" så vår dotter slipper sitta själv. Är ingen lågprisbiljett till Malmö det handlar om...

Du är inte mer berättigad till en plats än någon annan vanlig medpassagerare. Om du inte vill att hon sitter själv så kan väl du eller din fru ta 4H? Utan att veta något närmare om din dotter i övrigt, så tror jag nog att en vanlig 13-åring klarar sig 10 meter från sina föräldrar. Det är inte hela världen, faktiskt. Är skälet till omplacering att det finns en VIP på planet så är det som andra skrivit inte mycket att göra. Tror inte SAS har något att säga till om till Säkerhetspolisen, exempelvis.

Hoppas ni har en trevlig flight hur som helst. Du ska ändå vara i luften med SAS i många timmar, och det är långt ifrån sannolikt att upplevelsen måste bli kass.
 

igelkotten

Medlem
Slutreplik. Ingen förståelse här inte. Snarare får jag känslan av att ni uppfattar mig som gnällig och att ni tycker SAS hanterat detta korrekt trots att vi pratar om biljetter till ett värda av ca 70´. Tack för visat intresse.

Du fick ju troliga teorier på varför SAS har ändrat seating samt också svar att det troligen inte finns något att göra åt det. Nästan alla bolag reserverar sig rätten att ändra seating för passagerare av en massa olika skäl.

Ingen i din sits skulle vara glad, men jag tror att folk i tråden, av erfarenhet, dels vet vad man rimligen kan förvänta sig, dels att det inte är någon poäng att bli sur. Det är nog ingen strid du kan vinna med SAS, varför det i mitt tycke är rimligt att säga till dig att inte ödsla mer energi på detta...
 

palmen

Moderator
Slutreplik. Ingen förståelse här inte. Snarare får jag känslan av att ni uppfattar mig som gnällig och att ni tycker SAS hanterat detta korrekt trots att vi pratar om biljetter till ett värda av ca 70´. Tack för visat intresse.
Tror alla förstår att det är tråkigt för er, jag skulle själv bli tokig om någon flyttade mig från den plats jag valt. I detta fall är det nog mest troligt att det rör sig om någon VIP eller annan person med hög säkerhetsklassning som kommer att vara ombord och då får man tyvärr gilla läget (skulle nog i så fall bli nyfiken på vem man får flyga med, kanske kronprinsessan). Är övertygad om att det går att lösa med seating ombord om man frågar vid checkin, vid gate och ombord. Jag har bytt i Business kabinen när jag hade 2-säte och ett par ville sitta tillsammans men blivit utspridda, tror nog att de flesta inte har något emot detta.
De andra som de kanske inte flyttar på kanske är Pandions eller något annat, och jag skulle tro att SAS ogärna flyttar på Pandions ombord (om det nu inte är SÄPO, VIP eller liknande). Det är inte otänkbart att andra betalat 30-40k för sin biljett i Business så ni är nog inte ensamma om att ha betalat mycket för era biljetter.
 

Johan67

Medlem
Jag kan förstå att Du blir irriterad, men om det är kungaparet eller någon annan som kräver extra SÄPO-säkerhet så är det nog inte mycket att göra - men jag tror att de är de enda som leder till en förändring av seating.

Någon skrev tidigare att det kan finnas många skäl till att man får ändrad seating, men jag kan inte se så många skäl som jag skulle uppfatta som giltiga. Någon kommer med gipsat ben, men har inte meddelat vid bokningen, alternativt så snart gipset kom på plats - det är inget skäl för mig. Av erfarenhet vet vi att personalen vid gate och även ibland ombord blir lätt stressade då saker och ting inte följer rutinerna.

Men om det är så att någon "fixat" så att en familj kan sitta tillsammans genom att splittra en annan familj så är det inte ok - det tror jag alla kan hålla med om.

Hur är det förresten med MEGA-kändisar - om de inte reser pivat-jet - får de bara anpassa sig eller köper de upp hela kabinen?

Återkom gärna om Du finner skälet till att seatingen ändrades!
 

Johan67

Medlem
Finns många kandidater - SÄPO, kriminalvården, säkerhetsproblem (dvs trasigt) med säten etc etc


Du kan ju prata med personalen på Arlanda, men tyvärr är det egentligen inte så mycket att göra.


Händer titt som tätt.

Fångtransporter råkar jag veta att de alltid är på sista raden av en mängd skäl.
 

agehall

Medlem
Snarare får jag känslan av att ni uppfattar mig som gnällig och att ni tycker SAS hanterat detta korrekt trots att vi pratar om biljetter till ett värda av ca 70´.
Här har vi nog pudelns kärna. Du kan ha en högre bokningsklass än många andra ombord, men det ger dig vissa rättigheter men inte på alla områden. Tex så gäller att seating är densamma för alla i samma kabin. Inga flygbolag ger heller några garantier för att man får den plats man valt när man väl kommer ombord. Spelar ingen större roll vad du har betalat. (För övrigt finns det troligen folk i economy som betalat mer för sin biljett än vad du betalar per person och ska man då hårddra det hela så måste ju deras platser vara ännu bättre...)

Hade detta hänt mig hade jag nog säkert blivit lite upprörd i 30 sekunder men jag vet inte om jag orkat skriva ett inlägg om det i sig. Shit happens - det här är en bagatell.
 
Toppen