Senaste nytt

Ändrad poängkostnad till Hawaii?

RickardG

Medlem
Jag har precis bokat en bonusresa med EB-poäng, enkelbiljett från Los Angeles till Hilo (ITO) med United. Agenten på SAS sa att det skulle kosta 15000 poäng. Jag frågade om det verkligen stämde (dumt, jag vet, men det kom spontant då jag var helt oförberedd!). Agenten sa att Hawaii räknades som USA/Nordamerika och att en t/r skulle gå på 25000 poäng i ekonomi och att det då blev 60% av detta, d.v.s. 15 000 poäng.

Hade jag tur och pratade med en okunnig agent? Och är dragningen av poäng i så fall något som sköts manuellt av agenterna i samband med bokning? Jag kollade nämligen nu och ser att de faktiskt dragit 15000.
Eller är det en ändring i zonerna så agenten har rätt?
 

RickardG

Medlem
Du hade nog tur och fick en agent som inte förstod att det är 60% av en R/T, inte 60% av halva R/T...
Antingen det eller att agenten tyckte Hawaii tillhör USA och därmed per automatik ska betraktas som inrikes USA.
Oavsett vad, så borde det betyda att det är upp till respektive agent att vid bokning manuell beräkna poängkostnad. Jag trodde i mitt stilla sinne att det fanns ett systemstöd för att räkna ut kostnaden.
 

agehall

Medlem
Någon slags systemstöd finns, men det är inte helt automatiskt, så det finns gott om utrymme för agenterna att göra fel.
 

fcx

Medlem
Poänguttaget vid star alliance-award är en manuell process som inte har någon koppling till själva bokningen eller biljetten. Det är min slutsats baserat på hur, och hur ofta, det blir fel.
 

palmen

Moderator
Poänguttaget vid star alliance-award är en manuell process som inte har någon koppling till själva bokningen eller biljetten. Det är min slutsats baserat på hur, och hur ofta, det blir fel.
Har samma erfarenhet att det verkar ske manuell uträkning av vad som ska betalas då det blivit fel åt båda hållen för min del.
 

RickardG

Medlem
Det blir intressant nu när jag vill komplettera enkelresan till en t/r. Jag kommer tjäna några poäng på att istället boka ytterligare en enkelresa så jag ligger nog lågt med den här bokningen :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen