Senaste nytt

Ändrad flygavgång

Dr. Miles

Expert
Svaret är i linje med vad SAS har som policy vid inställda avgångar, dvs ombokning till annat SAS flyg eller återbetalning.
Men du kan alltid fråga om ombokning till annat flygbolag, närmast Thai och Lufthansa.
Precis.
SAS regler är som följande:

SAS skrev:
Cancellations not caused by extra ordinary circumstances planned in advance

If a flight is cancelled in advance, or affected by a schedule change, this is to be considered as "not caused by extra ordinary circumstances".
These types of cancellations or changes, must always be taken care of at least 14 days before scheduled departure.

Passengers holding reservations, affected by cancellation or schedule change in advance, are entitled to the following assistance:

  • Rebooking to other SK flights within ticket validity, if given alternative is not acceptable
  • Refund

Därför tror jag att Jacobs förslag via Munchen och Köpenhamn är nog näst bäst alternativ.

Kod:
SK/##      3631    GOT   11:50     MUC   13:45     E95
 -> SK     2658    MUC   17:20     CPH   19:00     M81
 -> SK     973     CPH   22:50     BKK   15:25     343

SK/##      3631    GOT   11:50     MUC   13:45     E95
 -> SK/##  3201    MUC   19:15     CPH   20:50     CR9
 -> SK     973     CPH   22:50     BKK   15:25     343

SK/##      3631    GOT   11:50     MUC   13:45     E95
 -> SK/##  3682    MUC   14:55     CPH   16:30     E95
 -> SK     973     CPH   22:50     BKK   15:25     343
 

Airbus747

Medlem
Hej,

Har föreslagit detta alternativ men man erbjuder endast 2 alt, ombokning annan dag eller pengar tebax.
Javisst kan jag casha hem och köpa nya biljetter med då blir biljetterna 4 lax dyrare.

Men tack alla som kommit med råd ,dock så visar det sig återgigen att i all business så är hängslen och livrem ett nödvändigt ont.
Kundvård, platsar på floskeltoppen, SAS, tja,,, blir i fortsättningen inte mitt förstaval.
 

MarcusC

Medlem
Tycker det låter oflexibelt av SK, och förstår inte varför flighten 25/12....Men SAS är som sagt inte speciellt benägna trafikera på storhelger..man drar verkligen ner till minimum.
 

Paby

Medlem
Har föreslagit detta alternativ men man erbjuder endast 2 alt, ombokning annan dag eller pengar tebax.
Javisst kan jag casha hem och köpa nya biljetter med då blir biljetterna 4 lax dyrare.

Surt.. Med tanke på deras track record att typ aldrig trafikera speciellt frekvent på dessa dagar kan man verkligen fråga sig varför dom hade en bokningsbar avgång publicerad över huvud taget vid tiden när du bokade.
 

Gnopps

Medlem
Det är shit-the-same vad SAS har hittat på för egna regler. Är ditt flyg inställt gäller EU-rättigheterna och SAS ska erbjuda dig de tre alternativen ombokning samma dag, ombokning annan dag eller återbetalning. Skriv tillbaka med olika flygalternativ samma dag.
 

Dr. Miles

Expert
Gnopps,
Tack för ditt(allas) engagemang, har du ngn specifik EU paragraf som man kan hanvisa till vid en ev. kontakt.

Kanske här och här?
Protection for Airline Passengers - Regulation 261/2004/EC
Frequently Asked Questions about Air Passengers' Rights in the European Union

EU skrev:
Flight cancellations - air passenger rights

What are my rights if my flight is cancelled?

Article 5 of the Regulation sets out the assistance available to passengers where a flight is cancelled. Where a flight is cancelled, passengers are entitled to reimbursement of the full cost of their tickets for the parts of the journey not made and for the parts already made if the flight is no longer serving any purpose in relation to the passenger’s original travel plan together with, where relevant, a return flight to the first point of departure at the earliest opportunity or re-routing to their final destination at the earliest opportunity or re-routing at the convenience of the passenger to the final destination subject to availability of seats.
 

Gnopps

Medlem
Gnopps,
Tack för ditt(allas) engagemang, har du ngn specifik EU paragraf som man kan hanvisa till vid en ev. kontakt.
Precis som AHO skriver så läs http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:046:0001:0007:en:PDF, den är rätt lättläst. I ditt fall är de relevanta artiklarna 5 1 (a) som leder till 8 1 (a-c). Flygbolagen gillar som sagt att säga att det finns en 14-dagars gräns men den gäller endast rätten till kompensation (artikel 5 (c)) och det är du inte ute efter så låt dem inte vilseleda dig!
 

Gnopps

Medlem
Vilken mailadress skall jag skriva till, enl, chattsupporten finns det ingen utan endast telefon,, skämtar dom?
Jag vet inte om den här existerar längre: customerrelations at sas.se. Eftersom du har god tid kan du också skicka registrerad post med dina krav/förslag.
 
Toppen