Senaste nytt

Ändrad flygavgång

Dr. Miles

Expert

Ja, enligt punkt 9.2.1.2 i SAS General Conditions of Carriage February 2012
SAS General Conditions of Carriage February 2012 skrev:
Article 9: Schedules, delays, cancellation of flights and closing down of routes, denied boarding and downgrading

9.1 Schedules
  • 9.1.1 The flight times shown in timetables may change between the date of publication and the date you actually travel.
  • 17
  • 9.1.2 Before we accept your booking, we or our Authorized Agents will notify you of the scheduled flight time in effect as of that time, and it will be shown on your Ticket. It is possible we may need to change the scheduled flight time subsequent to issuance of your Ticket. If you pro- vide us with contact information, we will endeavour to notify you of any such changes. If, after you make your reservation, we make a significant change to the scheduled flight time, which is not acceptable to you, and we are unable to book you on an alternate flight on us, which is accept-able to you, you will be entitled to a refund in accordance with Article 10.2 and the provisions of Article 15.4 will apply.
9.2 Cancellation of flights and closing down of routes
  • 9.2.1 Except as otherwise provided by the Convention, if we cancel a flight or close down a route on which you hold a confirmed reservation, we shall, at your option, either:
  • 9.2.1.1 carry you at the earliest opportunity on another of our scheduled services on which space is available in a comparable service class without additional charge and, where necessary, extend the validity of your Ticket until our first flight on which space is available; or
  • 9.2.1.2 within a reasonable period of time re-route you to the destination shown on your Ticket in a comparable service class by our own services or at our discretion by those of another Carrier, or by other mutually agreed means and class of transportation without additional charge. If the fare and charges for the revised routing are lower than what you have paid, we shall refund the difference; or
  • 9.2.1.3 make a refund in accordance with the provisions of Article 10.2 and if required by applicable laws a return flight at the earliest opportu-nity to your first point of departure.
  • 9.2.2 If you choose the options outlined in Article 9.2.1.1 through 9.2.1.2 and if required by applicable law, we shall provide you with assistance (e.g. phone calls, refreshments and accommodation) in reasonable relation to the waiting time caused by the cancellation.
  • 9.2.3 If you are not notified of a cancellation or closing down of a route in due time and if the cancellation or closing down is not caused by Extraordinary Circumstances and/or could have been avoided if all rea-sonable measures had been taken; if provided by applicable law you will be entitled to compensation.
  • 9.2.4 The liability provisions in Article 15.4 also apply to events described in Article 9.2.
  • 9.2.5 Upon the cancellation of a flight or closing down of a route, except as otherwise provided by the Convention or applicable laws, the options outlined in Article 9.2.1.1 through Article 9.2.4 are the sole and exclusive remedies available to you and we shall have no further liability to you.
 

Jacob

Medlem
Finns det en möjlighet att SAS bokar om oss med ett annat bolag?
Du kan alltid föreslå att få flyga Lufthansa till Thailand. Finns förbindelse till Bangkok via Frankfurt med Lufthansa.

Som sagt du har allt att vinna på att i förväg fundera på hur du skulle vilja ha det innan du ringer.
 

Gnopps

Medlem
Har ditt flyg blivit inställt så gäller EU-rättigheterna. Flygbolag gillar gärna att säga att de gäller endast om flyget ställs in mindre än 14 dagar innan avgång, men den gränsen gäller endast rätten till kompensation. Du har fortfarande rätt till ombokning de 3 standardvalen (flygbolaget måste erbjuda samtliga 3, du får välja vilken du vill ha):

1. Ny resrutt samma dag
2. Ny resrutt annan dag
3. Pengarna tillbaka

Det står inte uttryckligen huruvida man har rätt till att bli ombokad endast till partners eller alla flygbolag. Konsumentorganisationer brukar välja den senare tolkningen, flygbolag den första. Ta reda på en avgång som passar dig, ring SAS och föreslå den. Säg att du väljer att resa samma dag med ny resrutt. Får du ett nekande svar skriv till dem istället så du har allt skriftligt.

Enklast är kanske om du tar tåg till Kastrup och SAS betalar tillbaka din tågbiljett i efterhand?

Annars finns det som tidigare nämnts olika alternativ (samtliga har platser lediga i ekonomiklass):

SK3683 25DEC GOTHENBURG-MUNICH: 1840-2035
TG 925 25DEC MUNICH-BANGKOK: 2150-1425+1
TG 725 26DEC BANGKOK-PHUKET: 1530-1650

LH 813 25DEC GOTHENBURG-FRANKFURT: 0855-1050
TG 921 25DEC FRANKFURT-BANGKOK: 1410-0620+1
TG 201 26DEC BANGKOK-PHUKET: 0750-0915

KL1160 25DEC GOTHENBURG-AMSTERDAM: 1735-1910
KL 809 25DEC AMSTERDAM-KUALA LUMPUR: 2050-1545+1
MH 790 26DEC KUALA LUMPUR-PHUKET: 1715-1730​

Se även mitt svar här (kan inte direktlänka just nu pga. sitter med IE7):
http://www.businessclass.se/sas-eur...raett-erbjudit-tillraecklig-kompensation.html

Låt oss få veta hur det går!
 

Airbus747

Medlem
Hej ,
Här kommer svaret från SAS.

Hej xxxxx,

Eftersom du fått en ändring i din resplan och det inte finns något flyg samma dag som du från början hade bokat. Så kan vi erbjuda dig att åka den 23 December istället. Om inte detta skulle passa dig kan vi erbjuda full återbetalning på din resa.


9.2 Inställda flygningar och stängning av rutter

9.2.1 Om inte annat föreskrivs i konventionen ska vi, om vi ställer in en
flygning eller stänger en rutt till vilken du har en bekräftad reservation,
efter ditt gottfinnande antingen
9.2.1.1 transportera dig så snart som möjligt på en annan av våra
planerade tjänster där det finns ledig plats i en jämförbar klass utan
extra kostnad och, när så är nödvändigt, förlänga giltigheten för din
biljett fram till vår första flygning där det finns ledig plats eller
9.2.1.2 inom skälig tid omdirigera dig till det resmål som anges på din
biljett i en jämförbar klass av våra egna tjänster eller efter vårt
gottfinnande av en annan transportörs tjänster, eller på annat
ömsesidigt avtalat sätt, och transportklass utan extra avgift. Om priset
och avgifterna för den ändrade rutten är lägre än det du har betalat
kommer vi att betala tillbaka mellanskillnaden eller
9.2.1.3 göra en återbetalning i enlighet med bestämmelserna i artikel
10.2 och om det krävs enligt gällande lagar en returresa så snart som
möjligt till din första avreseort.
9.2.2 Om du väljer de alternativ som beskrivs i artiklarna 9.2.1.1–9.2.1.2
och om det krävs enligt gällande lag kommer vi att erbjuda assistans
(t.ex. telefonsamtal, förfriskningar och logi) i skälig proportion till den
väntetid som orsakas av den inställda flygningen. 18
9.2.3 Om du inte får meddelande om en inställd flygning eller stängning
av en rutt i tillräcklig tid och om inställandet eller stängningen inte
orsakas av extraordinära omständigheter och/eller skulle ha kunnat
undvikas om alla skäliga åtgärder hade vidtagits, har du, om det
föreskrivs i gällande lag, rätt till ersättning.
9.2.4 Bestämmelserna om ersättningsskyldighet i artikel 15.4 gäller
också för sådana händelser som beskrivs i artikel 9.2.
9.2.5 Vid en inställd flygning eller stängning av en rutt är de alternativ
som beskrivs i artiklarna 9.2.1.1–9.2.4, om inte annat föreskrivs i
konventionen eller gällande lagar, de enda och exklusiva avhjälpanden
som står till ditt förfogande.


Mvh
xxxxx
SAS
 
Hej ,
Här kommer svaret från SAS.

Hej xxxxx,

Eftersom du fått en ändring i din resplan och det inte finns något flyg samma dag som du från början hade bokat. Så kan vi erbjuda dig att åka den 23 December istället. Om inte detta skulle passa dig kan vi erbjuda full återbetalning på din resa.

Jag skulle svar att att du vill flyga med någon av följande alternativ som Gnopps skrev.


SK3683 25DEC GOTHENBURG-MUNICH: 1840-2035
TG 925 25DEC MUNICH-BANGKOK: 2150-1425+1
TG 725 26DEC BANGKOK-PHUKET: 1530-1650


LH 813 25DEC GOTHENBURG-FRANKFURT: 0855-1050
TG 921 25DEC FRANKFURT-BANGKOK: 1410-0620+1
TG 201 26DEC BANGKOK-PHUKET: 0750-0915

Ger inte upp än utan kolla vad SAS säger på denna förslag.
 

Jacob

Medlem
Svaret är i linje med vad SAS har som policy vid inställda avgångar, dvs ombokning till annat SAS flyg eller återbetalning.
Men du kan alltid fråga om ombokning till annat flygbolag, närmast Thai och Lufthansa.

Annars borde det väl inte vara något problem att begära återbetalning och själv boka en ny biljett med vad du vill ha med tanke på att det är nästan 7 månader kvar till avgång.
 
Toppen