Taggade medlemmar

Like Tree31Gillar

SK997 till Shanghai - Plastpåse i motor nummer två

Sida 3 av 3 FörstaFörsta 123
Visar resultat 21 till 26 av 26
  1. Snabbsvara på detta meddelandeSvara     #21
    A380*Gs avatar Medlem
    Medlem: Apr 2011
    2 817 inlägg
    Det finns ett stort problem med att lyfta på tre motorer när motorn är inop redan innan takeoff roll som i det här fallet - det är ett regelbrott.
    Det agehall menade var att det rent tekniskt fungerar att lyfta och flyga med tre motorer.
    agehall gillar detta.

2. Snabbsvara på detta meddelandeSvara     #22
    Medlem
    332 inlägg
    Det agehall menade var att det rent tekniskt fungerar att lyfta och flyga med tre motorer.
    Visst, men agehall svarade en poster som velat kliva av om man försökt starta på tre motorer med ett "Varför då?" och motiverar det med att man tekniskt kan lyfta på tre motorer. Incidenter och olyckor inträffar oftare pga piloters misstag och övertro på sin förmåga än av tekniska orsaker. Alltså är det rationellt att vilja kliva av om det begås dumheter på flightdeck, oavsett vad som tekniskt är möjligt.
    simon_says91 gillar detta.

3. Snabbsvara på detta meddelandeSvara     #23
    A380*Gs avatar Medlem
    2 817 inlägg
    Visst, men agehall svarade en poster som velat kliva av om man försökt starta på tre motorer med ett "Varför då?" och motiverar det med att man tekniskt kan lyfta på tre motorer. Incidenter och olyckor inträffar oftare pga piloters misstag och övertro på sin förmåga än av tekniska orsaker. Alltså är det rationellt att vilja kliva av om det begås dumheter på flightdeck, oavsett vad som tekniskt är möjligt.
    Bara agehall vet om det var den kommentaren han svarade på, eller första meningen.

4. Snabbsvara på detta meddelandeSvara     #24
    simon_says91s avatar Medlem
    Medlem: Oct 2012
    Stockholm
    1 095 inlägg
    Här är en film på en A340 dock en -600 modell som simulerar ett motorhaveri vid start. Man får verkligen se hur piloten får kompensera mot när planet vill dra kraftigt åt höger...... Just därför vill jag inte sitta i en A340 med en icke fungerande motor

Airbus A340-600 dangerous and scary take-off - YouTube

5. Snabbsvara på detta meddelandeSvara     #25
    CJ2
    CJ2 är offline
    Medlem
    Medlem: Feb 2013
    16 inlägg
    Som sagt, även om det vore möjligt rent tekniskt sett är det naturligtvis förbjudet att starta en A340 med 3 motorer. Anledningen är mycket enkel...det måste alltid finnas prestanda för att klara ett motorbortfall. Om man startar med 3, och det bara är 2 kvar plötsligt, blir det intressant.

CJ2

6. Snabbsvara på detta meddelandeSvara     #26
    agehalls avatar Medlem
    ARN
    12 331 inlägg
    Jag ser ingen större anledning till oro om man vet om i förväg att man bara har 3 motorer. Jag skulle nog själv inte varit allt för orolig om de ändå bestämt sig för att lyfta men samtidigt håller jag med om att det helt klart är bättre att ha alla fyra motorerna tillgängliga.
    simon_says91 gillar detta.
    If it was important, I'd already be involved!

Sida 3 av 3 FörstaFörsta 123