Senaste nytt

QATAR Boeing B787 Dreamliner i Economy class

Kan väl komplettera med lite bilder från Ekonomiklass också då medan jag sitter här i loungen i Doha och väntar på flyget hem till Stockholm.


Den vanliga bussresan i Doha ut till flyget för att kliva ombord.



Utsikt över ekomomiklasskabinen.



Ekonomiklass i 3-3-3-konfiguration. Lite jobbigt när man hamnar bredvid två sovande araber som jag gjorde nu på morgon på hemresan. Speciellt när man vill upp och kolla in toaletten (och det dessutom är massor av lediga platser på samma rad till och med!).



Dimbara fönster. I dim-läge.



Odimmat, vilket betyder att min fina telefon istället lägger exponeringen på utsidan istället för väggen.



Underhållningssytemet täcker i stort sett hela ryggstödet framför.



Fräsig touch-kontroll även i ekonomiklass.



Måltiden ombord i ekonomiklass. Detta och en liten plastburk apelsinjuice. Det var bråttom att få ut allt och in allt på den korta tiden!



Ett besök inne på toaletten i ekonomiklass. Inget fönster här men fräsch och trevlig ändå. Sensor-system på allt även i ekonomiklass så man inte behöver trycka på knapparna fysiskt (så som spolknappen och handfat).



Dyrt internet ombord. Min telefon skulle väl börja ladda upp bilder till icloud och kolla efter uppdateringar innan jag ens hann börja använda mina MB. (Borde finnas något system för att stänga av sånt smidigt.) Det gick även att använda mobilen ombord men bara för att skicka sms. Det provade jag och det funkade. Ett sms kostar 5,22 kronor.



Mindre elektroniklåda än på A330 i alla fall. Men fortfarande lite ivägen.



Dags för landning och man ser Burj Khalifa sticka upp ovan molnen.

Sammanfattning:
Som MarcusC säger så måste man nog prova det på en lite längre flight. Det är tråkigt att det är 3-3-3-sittning istället för 2-4-2 som till exempel ANA har på sina 787:eek:r. Speciellt när man, som jag hamnar längst in bredvid två sovande resenärer (varav den närmast mig gärna körde in armbågen i sidan på mig hela tiden). Skulle nog se till att hamna på en gång-plats om planet är fullt då om jag skulle flyga ekonomi. Men tycker ju att Business ser mycket trevligare ut helt klart!
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Hmm, denna artikel kom aldrig upp för mig som "Nya inlägg"!:eek: Det kanske gäller flera personer, för artikeln förtjänar helt klart mer uppmärksamhet :)

Ser riktigt bra ut Jonas Forslin!
 

Dr. Miles

Expert
Tack Jonas Forslin för en trevlig reserapport med många fina bilder.

Hmm, denna artikel kom aldrig upp för mig som "Nya inlägg"!:eek: Det kanske gäller flera personer, för artikeln förtjänar helt klart mer uppmärksamhet :)

Ser riktigt bra ut Jonas Forslin!

Det postades i MarcusC:s reserapport och jag har flyttat den som separat för jag tycker att det är värt för en egen tråd.
 

4wheeler

Ny medlem
Tack för reportage!
Den lådan verkar som sagt störa, särskilt om man reser som jag i rullstol. Benplats är ju bra....får kolla in business class.
Ett bra erbjudande på Qatar vore ju kalas. Chao....
 
Behövde snabbt en enkel resa Bangkok-Stockholm i maj och hittade ett bra pris i ekonomi med Qatar Airways.
Sträckan Bangkok – Doha flygs med B777-300ER med bra benplats (33”)
Benutrymmet på Dreamlinern mellan Doha – Stockholm är inte bättre än LCC (31”)
För mig som är 188cm var det ren plåga att flyga med Qatar’s Dreamliner.
Kanske otur med min gångplats i bakre delen.
Någon som har tips på bättre säte förutom vid “Emergency Exits”?
 
Uppdaterar priser på internet på ekonomiklass på Dreamlinern. Verkar vara en annan leverantör.
 

Attachments

  • IMG_9033.PNG
    IMG_9033.PNG
    135,5 KB · Visningar: 291
Toppen