Senaste nytt

Vilket hotellprogram ska jag välja? Scandic, Elite, Best Western, eller Nordic Choice?

anbrand

Medlem
Har nyligen bytt anställning och istället för att frekventera europeiska och nordamerikanska destinationer blir mitt resande nu mer koncentrerat på Sverige (framförallt) och Norden (mer sporadiskt). Då min erfarenhet av Scandic, Elite, Best Western, Clarion, Choice och allt vad de heter är tämligen begränsad hoppas jag på lite värdefull input ifrån Businessclass.se's beresta medlemmar.

Jag väljer själv var och hur jag vill bo inom rimliga gränser (dvs. att den enklaste inkvartering a la garderob mot gränd inte behöver komma på fråga) och de städer (Malmö, Göteborg, Jönköping, Helsingborg, Umeå, Luleå, Karlstad osv.) jag kommer att frekventera verkar ha samtliga av ovan nämnda alternativ att erbjuda. Som en sann milejunkie och poängsamlare vill jag naturligtvis maximera nyttan och vill gärna bli bortskämd där jag bor. Räknar med ett 50-tal nätter om året.

Synpunkter mottages tacksamt.

/anbrand
 
jag använder mig ganska uteslutande av scandic men känner att dom med åren gått ner sig, framför allt i mindre städer då storstäderna fått nya hotel.

Jag skulle för komfortens skull ( och slippa sk sunkiga rum ) välja bort scandic även om jag tycker att deras medlemsprogram är ganska bra.
 
Hej,

själv har ganska liknande reseprofil som du.

Min arbetsgivare har tecknat avtal med Elite Hotels så använder Elite alltid när deras hotel finns tillgängligt. De har ju hotel från Malmö till Kiruna. Oftast bra standard och rymliga rum. En tips är att vid bokningstillfälle försök få en renoverat rum. De som inte är nyligen renoverade kan ha ganska varierande kvalitét. Elite Gästprogram är bra och du får 1 poäng per krona. OBS: Du får poäng också från hotellets restauranger inklusive Bishop Arms när du tar notan på rummet. När du samlat 15 övernattningar får du 100kr vouncher per natt att använda på restauranger. Annars kan du lösa poäng te.x. på Malmö Aviation flygavgångar eller ta ut eventyrs paket från Smart Box. Kan säga att varannan övernattning har jag fått också upgrade på grund av mitt svart kort. Deras högsta nivå. (Elite Hotels Gästprogram | Elite Hotels)

Det andra hans alternativet är Choise Hotels som jag använder. Tycker att bra kvalité och på Clarion Collection hotel erbjuder de också en kostnadsfri buffet på kvällstid. Tyvärr kvaliten varierar ganska mycket från hotel till hotel. Speciellt Clarion Hotels har hög standard och rymliga rum med bra utrustning. Försök undvika Quality hoteler om möjligt. Du kommer förmodligen bli bara besviken. Deras bonusprogrammet är lite begränsat tycker jag hur du kan lösa poäng. Själv mest använt att tagit ut så kallade "Be My Guest" vounchers. En bra allahjärtansdags present till vänner. (Nordic Choice Club - Hotell - Hoteller - Hotels - Konferens - Event - Övernattning)
 
Rent objektivt tycker jag att Scandic erbjuder de bästa förmånerna. Även om t ex. Elites program ger dig mervärde för sina poäng. Alltifrån flygbiljetter på TF till diverse premunationer. Men det är många hotellnätter du måste spendera för att få ihop en flygbiljett med TF. Så pass att du tjänar på att lösa en reguljär biljett med dem. Varför Scandic då? Redan efter 5 nätter inom en 12 månaders period blir du uppgraderad till 2nd floor och du får matkupong på 50 kronor. Poäng du tjänar är, oavsett rate, 2000 poäng. Kommer du upp i högre nivåer får du sk. bonuspoäng, 300 för 2nd floor, 500 för 3rd floor och 1000 för Top floor. Mao tjänar du upp till 3000 poäng per natt oavsett vad priset ligger på. Bor du i mindre städer ligger oftast priserna lägre än i storstäderna, säger sig självt.

Skulle i annat fall råda dig att gämföra alla medlemsprogram och se vad som passar dig och dina behov bäst.
 

SK9269

Medlem
Det viktigaste när jag väljer hotell för tjänsteresor i Sverige är tillgången på många hotell så att det går bo många nätter på hotell hos samma kedja, och då vinner Scandic, speciellt när det gäller Stockholm. Deras priser är också lite bättre för mig så att det därmed är lättare att hitta rum hos dem. Men jag har bott en hel del hos Choice (på några av deras Clarion-hotell) också och när det gäller att hitta fina fräscha rum och hotell med allmänt bättre standard så vinner Choice. De har också många hotell i Norden även om det inte är lika många som Scandic men deras prisläge är också högre, åtminstone med det avtal jag går genom, så det är svårare att hitta rum där inom det prisintervall jag måste hålla mig inom. Jag gillar alltså Choice-hotellen bättre men för tjänsteresor så är Scandic bättre eftersom de har så många hotell, även om en hel del av deras hotell är ganska slitna, lite sunkiga och inte känns särskilt lyxiga på något sätt. Andra kedjor har för få hotell i Sverige för att komma ifråga.
 

rvarttinen

Medlem
Reser och följakligen bor mest på hotell utomlands, men en och annan tjänsteresa inom Sverige blir det då och då.
Kan meddela att nybyggda Scandic Karlskrona är helt ok, lite tråkigt, men fräscht, rum. Bra frukostbuffé, men utan Nutella (!).
Best Western Helsingborg var en utmärkt upplevelse. Granne ligger Elite, såg bra ut. Kanske provar det nästa gång ...
 
Jag brukar boka Elite när helst det är möjligt och Scandic i andra hand.
Elite finns i alla städer TS nämner utom Umeå. Med ett 50-tal nätter per år så lär du kunna komma upp i högsta nivå på både Scandic och Elite.

OBS att programmen har lite olika karaktär, då Elite räknar 1 spenderad kr inkl bar etc. = 1 poäng. Poängen växlas in mot t.ex. frinätter och det är flat rate för uttag mellan hotellen med två undantag.

Scandic kör tvärtemot. Samma poängintjäning oavsett hur mycket man spenderar, man får marginellt fler poäng ju bättre status man har. Däremot kostar det olika mycket poäng att boka frinätter. Dvs hotell med attraktiva lägen kostar fler poäng att boka än motorhotellen etc.

Jag representerar ofta på hotellen, och kan därför tillgodogöra mig fler poäng på Elite. Samtidigt är det lättare att växla poängen mot trevliga weekendövernattningar med frun/familjen. Men som sagt, med så många övernattningar så lär du kunna fixa högsta nivån i åtminstone två program.
 
Jag tycker så illa om de vanliga hotellkedjorna som finns i Sverige att jag inte valt att gå med i något program. Jag väljer helt enkelt det hotell som är trevligast och lyxigast inom rimliga gränser såklart. Nu får jag dock oftast inte välja hotell då jag ofta bor på det hotell jag jobbar på, men när jag väl väljer hotell själv så blir det Radisson hotell i första hand, sedan marriott, och sedan något annat lokalt hotell med bra standard. Svenska hotell typ Scandic, Elite osv tycker jag är så himla slitna och tråkiga och ofräscha att jag försöker hålla mig borta från dem så mycket jag kan.
 

anbrand

Medlem
Har nu sedan "länge" passerat första nivån i Scandics program och misstänker att jag även kommer att hinna med ett hopp till innan de ens får ut mitt nya kort (25 nätter borde vara klart till nov/dec). Jag är ganska nöjd än så länge måste jag säga. På de två hotell jag bott mestadels är jag tjenix o hej, får alltid samma superiorrum, specialkudde och lite extra leenden. Men kom igen, lite mer kan ni väl ta i, Elite ligger runt hörnet.....

En förmån jag skulle vilja ha är fri parkering. Gärna efter 25 nätter men definitivt på den högsta nivån 45 nätter. Hör ni det Scandic?

Återkommer med hur det ser ut på nästa våning :)
 

SK9269

Medlem
får alltid samma superiorrum

Det händer att jag också får ett av de lite finare rummen där jag brukar bo men det är sällan. Oftast placeras jag i ett av rummen i änden av korridoren med utsikt in mot stan istället för ut mot vattnet. Likadant är det i restaurangen. Konferensgäster och de som reser i grupper om två eller flera brukar få borden längs fönstren medan stamgästerna och ensamresenärer placeras på hyllan längs väggen. Och jag har bott 170 nätter om året rullande sen ett år tillbaka på Scandic i ett och ett halvt år nu. Såna här fringisar med uppgraderat rum upplever jag tyvärr som mycket vanligare hos Clarion (Choice-hotels). En kollega som bott 60 nätter hos dem på deras hotell i Örebro bodde ständigt i något de kallade businessrum vilket av beskrivningen närmast lät som en svit. Det är synd att Scandic inte är riktigt lika vassa på sånt här som de är på Clarion.

Med visst, efter en 250 nätter på samma hotell eller hur mycket det nu kan vara så här långt efter ett och ett halvt år så känner de i alla fall igen mig också ; )
 
Toppen