Senaste nytt

Ska flyga 5200 mil med Iberia affärsklass, vad göra med poängen?

Gnopps

Medlem
Jag har blivit ofrivilligt ombokad till ett Iberia-flyg Madrid-San Jose, Costa Rica (5286mi) i affärsklass (C). Jag har bara några ströpoäng hos American Advantage och Finnair Plus och planerar inte flyga Oneworld i framtiden.

Har någon förslag på till vilket program jag ska lägga poängen så att de räcker till något kul alternativt inte går ut på många år?
 

Dr. Miles

Expert
På BAs Executive Club går poängen ut 36 måder från sista transaktionsdatum.
Även användning är enkelt då du kan boka bonusresa som enkelresa.
De debiterar inte bränsletillägg på BA:s intra-Europa flygningar till/från Storbritannien.

Om du vill göra spektakulär resa senare, rekommenderar jag AAdvantage istället av BAEC.
 

Roger J

Medlem
San José är en trevlig liten flygplats. Loungen som Iberia och Taca använder har panoramautsikt mot rullbanan. Ska du stanna där??
 

Dr. Miles

Expert
BAEC intjäningstabell för IBERIA flygning:
Business class J, C, D, R, I: 150%

Madrid-San Jose: 8.310 avios

Bonusresa:
Helsingfors-London v.v. enkelresa i Economy med BA: 7.500 avios + 160 SEK

AAdvantage intjäningstabell för IBERIA flygning:
Business Class C, D, I, J, R: 125%

Bonusresa:
inom Europa(inkl. anslutningsflyg) enkelresa i Economy: 10.000 miles + skatter
Skatter för Helsingfors->London enkelresa:
  • AY flight: 17 USD
  • Ba flight: 47,40 USD

Så, om du vill använda poängen direkt, rekommenderar ja BAEC.
Det blir också förmånligt att boka bonusresa med BA flyg från London. Skatter är fastpris till/från Storbritannien med BA.
 

Jonas C

Medlem
Jag hade nog föreslagit att du skrev upp dig för AAdvantage® Platinum Challenge för $200 där du under 90 dagar behöver tjäna in 10 000 Elite Qualifying Points för att behålla statusen till och med Feb 2015. Misstänker att du även får ta del av 100% bonusen under trialperioden som Platinum. Så 13215 Miles totalt, varav 7929 EQP (2071 kvar till PLT).
 

Dr. Miles

Expert
Jag hade nog föreslagit att du skrev upp dig för AAdvantage® Platinum Challenge för $200 där du under 90 dagar behöver tjäna in 10 000 Elite Qualifying Points för att behålla statusen till och med Feb 2015. Misstänker att du även får ta del av 100% bonusen under trialperioden som Platinum. Så 13215 Miles totalt, varav 7929 EQP (2071 kvar till PLT).

Enligt kundtjänsten i Dallas får man inte Platinum och Platinum förmåner under challenge period.
Dvs man inte får elite bonus på bl a IBERIA flygningar.
 
Toppen