Senaste nytt

Gruppförsäkring Amex

lephantome

Medlem
Jag råkade ut för ett missöde i London och försöker nu förstå villkoren för Amex Gold. Resan ska vara betald med kortet givetvis. I mitt fall betalade jag hotellet med kortet men av någon dum anledning flygbiljetterna med Master card som har en jämförelsevis dålig försäkring. Någon som vet hur definitionen av en resa ser ut?
 

Stefan62

Medlem
”Resa” definieras som en resa utanför det land där Försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där Försäkrad är bosatt och som
måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den Försäkrade bor. Resor kan vara i upp till
60 dagar i följd eller sammanlagt upp till 240 dagar under varje 12-månadersperiod, och måste påbörjas och avslutas i det land där
den Försäkrade är bosatt. Resan måste betalas till minst 75% genom American Express.
 

Stefan62

Medlem
Jag tolkar det så - men enklast är att ringa Amex - de är ofta mycket trevliga och välvilliga om villkoren för skadan i övrigt uppfylls.
 

Stefan62

Medlem
Kan ju kanske bli svårt. Känns lite klurigt hur man tolkar "75% av resan". Hela kostnaden för allt eller?

Det är en intressant frågeställning - jag har dock alltid utgått från att det är flygresan, paket-resan eller charter-paketet. Dvs har man köpt en paket-resa så är det den delen som ska vara 75%.

Dock vill jag framhålla att Amex försäkringsgivare har aldrig krånglat då jag haft problem. T o m att de vid ett tillfälle uppmanat mig att köpa en ny biljett istället för att vänta 4 h på ett försenat flyg. Jag valde att stanna och då betalade de middag m.m. istället.
 

Valley

Medlem
Tror dessvärre det är kört om du inte har köpt en paketresa.
Verkar utifrån vad du skriver som du bokat flyg för sig och hotell för sig. Då är du med säkerhet rökt.

Annars har Amex varit otroligt tillmötesgående vid alla missöden jag råkat ut för. Mat, resor & kläder - en hel del av min garderob kan jag tacka Amex för :)
Största problemet var nog att jag första gången hade ett rent H att finna ett telefonnummer att ringa
 
Toppen