Senaste nytt

Europa runt på fyra dagar

gdaily

Medlem
När jag skriver detta sitter jag i SJ:s lounge på Stockholms Central och väntar på mitt tåg 284 till Arlanda. Jag är på väg ner till Gibraltar på ett möte på fredag, och reser redan nu på onsdag kväll… orsaken är att jag passar på att göra en liten ”mini-milage run” samtidigt, en milagerun med osedvanligt lite poäng men med ett par goda syften; Det första är att få till en statusmatchning på Hungarian Airlines Duna Club (från mitt Bmi Star Alliance guldkort som går ut om en månad), jag kan inte tänka mig stressen att resa någonstans utan mr Shiny som jag brukar kalla kortet. Orsak nummer två är att kunna få in dryga 500 poäng på mitt Lufthansa Miles & More-kort, så jag får ihop 50.000 poäng totalt där och äntligen kan göra något vettigt för poängen… Av bara farten blir det två hotellövernattningar på vägen, vilket gör att jag kommer upp i en gratisnatt på Hotels.com. Mina kollegor tycker att jag är en galning som håller på så här med mina flygpoäng och statusjagande, men de klagar inte när de kommer in i loungerna tack vare mig på våra gemensamma resor :)

Hela min resa blir alltså Stockholm-Budapest (med Malev), Budapest-Geneve-London (med Swiss), och slutligen London-Gibraltar-London-Stockholm med British Airlines. De flesta biljetterna är enkelbiljetter (det blev billigast så), så jag har en bunt papper med mig.

Så, varför SJ förstaklass, är inte det onödigt, varför inte flygbussarna eller Arlanda Express? Well, om det råkar gå något SJ-tåg till Arlanda som passar mitt flyg så tar jag alltid det – lika snabbt som Arlanda Express (19 minuter), man får lite SJ Priopoäng, och framför allt billigare. Den här biljetten kostade 125 kr vilket är halva priset mot Arlanda Express, och då ingår som sagt tillgång till SJ:s lounge där jag kan vila ut ett par minuter efter jobbet tills mitt tåg går 18:16. Och hinna ta en spartansk fika.

405-200-SJ-Lounge-Stockholm.jpg
SJs egna skrytbild över SJ lounge... bättre foto borde de väl kunna hitta än denna grodperspektivsbild som inte gör loungen rättvisa alls. Här är det faktiskt ganska lugnt och skönt, till skillnad från den stora stökiga avgångshallen.
Vem har tillgång till SJ Lounge?
Medlemmar i SJ Prio på Svart medlemsnivå, resenärer med biljett i 1 klass, resenärer med SJ Årskort, resenärer med SJ Årspendlarbiljett och 1 klass Eurail/InterRail pass har tillgång till SJ Lounge.

Jag skrev ovanstående text i Loungen, meningen var att ladda upp det på tåget, men Internet ombord ville inte fungera med min gamla tröskverk till burk. Så nu laddar jag upp det istället från Menzines-loungen på Arlanda, dit jag tagit mig in med mitt DInerskort. Jag bestämde mig förresten att jag skulle fria till Diners Club, när jag insåg att kortet ger mig entré till inte mindre än sex lounger i Budapest - Clubhopping fick kanske precis en ny innebörd?

IMG_0341.jpg
Jag är en ostälskare av stora mått (vilket avspeglas på midjemåttet), så det var glädje i Brandborns ansikte när jag såg att loungen uppgraderat sitt utbud av chips och nötter med även lite ostar - förvisso fegis-ostar men man får så att säga le genom tårarna.

Stay tuned – nästa uppdatering kommer troligtvis rätt in i din dator från Budapest
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Platinum Lounge i Budapest... Platinum ska väl vara en väldigt ädel och dyrbar metall. Det avspeglar sig inte direkt i loungen, som är en standardlounge modell 1A. Lite fikabröd, läsk, litet urval av sprit. En bunt fotöljer utspritt i ett ganska litet rum utan utsikt, två tv-apparater med tyst tv på. Well, man får väl vad man betalar för (dvs inget), och de har i alla fall det viktigaste för mig: Gratis Internet (som dessutom är riktigt snabbt), och här är tyst förutom receptionisten som tjattrar i telefon!

Resan ner till Budapest gick riktigt bra. Jag hade checkat in online och sett till att jag fick säte 3C, en så kallad "ghettouppgradering"... Med det innebär att jag fick ett av business-sätena, men satt i ekonomiklass presis efter skynket. Jag vet inte om benutrymmet var något att skryta om, men det var bara två säten i bredd (i stället för tre som övriga rader med start på rad fem hade, det vill säga sätet var lite bredare och hade en betydligt bredare armstöd, som man slapp slåss om med stolsgrannen). Rekommenderar dessa platser, försök få dessa om ni checkar in på webben. Jag försökte leta upp Malev på seatguru.com, men hittade dom inte, så jag chansade... det var en chansning som slog väl in.
IMG_0342.jpg
I ekonomiklass serverades kaffe/the, ganska så tråkig ost eller salamimacka, och rött eller vitt vin. Inte så mycket att hänga i julgran, men oändligt bättre än Sas. Jag blir nästan förbannad när jag tänker på hur illa behandlade vi blir av vårt gemensamägda (via statens ägarandel) flygbolag. Personligen buntar jag ihop Sas i samma kategori som Ryanair och andra lågprisflyg.

Jag sov över på Royal Park Botique Hotell. Standardrum till standardpris ($85), helt okej, rekommenderas med andra ord.

Wikipedia: Budapest är huvudstaden i Ungern. Den består av stadshalvorna Buda och Pest, väster respektive öster om floden Donau. 1873 slogs Buda, Pest och Óbuda samman till en enda stad, innan dess var de tre skilda städer.

Strax utanför Óbuda finns än idag spåren av en romersk stad från 100-talet, vid namn Aquincum. 1361 blev Buda Ungerns huvudstad. Budapest har drabbats av flera stora förstörelser men har återuppstått och har idag en befolkning på omkring 1,7 miljoner. Staden är indelad efter parisiskt mönster i 23 distrikt (kerület) med slottshöjden som första distrikt. Hela storstadsområdet omfattar Budapest samt ytterligare 80 omgivande kommuner, och har cirka 2,5 miljoner invånare.

Jag hoppade idag ombord på en sådan där öppen turistbuss som körde mig i lätt duggregn runt i tre timmar, absolut bästa sättet att se en stad om man har ont om tid. Jag blev väldigt imponerad av stadens (städernas?) skönhet, speciellt Heroes Square.
800px-The_Millennium_Monument_in_Heroes'_Square,_Budapest,_Hungary.jpg

Hur kommer det sig egentligen att alla länder jag har varit i har något som liknar ett "självständighetsmonument" på ett sätt eller annat, förutom Sverige? I mellanmjölkens land är Allsång på Skansen eller "Svampen vid Stureplan" det närmaste vi kommer en nationalplats...

Mit Bmi-kort gav mig Fast-track genom säkerhetskontrollen, en fin gest men helt onödigt denna gång då båda köerna var korta. Flyget till London via Geneve boardar om en kvart, så jag bör väl göra mig klar.
Tada for now.
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Jag ska inte hålla mig alltför länge kring resan Budapest-Geneve-London, på båda flygningarna serverades det en tämligen tråkig skinkmacka (eller ostmacka om man ville det), och dricka... Det blev rödvin till mackan, och utan problem en extraflaska på Geneve-Londonresan, så jag var lite smålullig när jag landade i London. Ekonomiklass med Swiss är helt enkelt så jag tycker ekonomiklass skall vara, inget krusidull men ingen besvikelse. Första flighten var med Swiss Avro RJ-100, en halvliten kärra. Jag hade förhandsbokat plats 5C (2+3 konfiguration), dvs ytterplatsen i ett tvåsätespar. Helt nöjd med denna plats. Andra sträckan var ett random Boeingplan, och jag hade lyckats boka 11C, "ghettouppgradering" till nödutgång, och det var bra säten, gott om benutrymme.
IMG_0346.jpg

I London bodde jag på Comfort Hotel Heatrow. Gör inte om det... Uncomfort hade varit ett bättre passande namn, jag fick mycket Fawlty-Towersvibbar. England ska väl vara ett finanscentra i världen, jag förstår att familjehotell i Spanien kanske inte har Internet, men ett kedjehotell i England bör definitivt kunna erbjuda denna basala tjänst. Gratis helst... Att sedan brandlarmet gick klockan 01:00 i exakt fem sekunder gjorde mig inte på bättre humör, speciellt som jag skulle upp och hoppa 05:00

Resan London-Gibraltar hade jag köpt uppgradering till Business för 700 kr, dels för att kunna ta mig igenom fasttracken på ett smidigt sätt, dels för att kunna äta lite frukost i loungen. På resan ner serverades en ganska tråkig fruksot modell "ägg och bacon", men jag var fortfarande hungrig, så den slank ner. Med mat i magen somnade jag som ett litet barn.

Jag blev lite förvånad att vi landade i Gibraltar, då de först hade sagt att vi skulle hamna i Malaga i stället på grund av mycket dimma, Men det hade klartnat upp, och piloten styrde om kärran. Mycket intressant där, det var nämligen några passagerare som blev nekade att gå ombord på planet då de inte hade Schengenvisa i sina pass, och planen var att flyga till Malaga i stället som sagt. Vad tror ni att de får för sorts kompensation av BA? Jag har ingen aning?

Gibraltars flygplats är lite lustig. Förutom att den är en militär flygplats så ligger den mitt i infarten till landet… så pass mitt i så att start/landningsbanan korsar huvudvägen (tillika enda vägen in i landet). När det är dags att starta eller landa så fäller man helt enkelt ner bommar för att stoppa bilarna och fotgängarna att passera… som ni förstår blir det inte så himla många landningar per dag.


3gOqRH5UUqhqa1ldoiEWqUyvo1_400.jpg


Det ni ser i toppen av bilden är tullstationen mellan Gibraltar och Spanien.

Citat:
Gibraltar Airport has the distinction of being the closest airport to the city that it serves, being only 500 metres from Gibraltar’s city centre.


I Gibraltar bodde jag inte i Gibraltar, utan i Spanien... Asur Campo de Gibraltar hette hotellet (som jag gott kan rekommendera, fina bekväma rum till överkomligt pris), men låg som sagt 10 minuters promenad på den spanska sidan. Orsaken var helt enklet de höga priserna i pyttenationen, som var rejält uppjackade under helgen på grund av att Gibraltar firade sin nationaldag den 10 september.

IMG_0352.jpg
På väg till Spanien promenerade jag som sagt över landningsbanan.... tänk nu också på att Gibraltars flygplats egentligen är en militär angelägenhet med tre-fyra civilflyg dagligen. Den har alltså ungefär samma status som Linköpings flygplats. Undrar hur skrynkliga Luftfartsverket och Militären skulle bli om någon komunalpolitiker tyckte det var ett bra förslag att anlägga en kombinerad gång-cykel-bilväg tvärs över landningsbanan i staden vid Stångån?
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Vad får man om man kombinerar spansk inefktivitet med brittiskt överdrivet säkerhetstänkande? Jo, just det, Gibraltars flygplats incheckning! Jag har aldrig genom mina år i luften haft en långsammare incheckningskö, den ringlade sig ut från flygplatsen och rörde sig inte. Att sedan halvpackade engelska turister inte förstod att frågan "Any Liquids Sir?" i säkerhetskontrollen även innefattade deras nyinköpta enliters vodkaflaska gjorde det hela inte så mycket smidigare...

På BA kan man för en svensk 100-lapp förhandsboka säten, och det hade jag gjort på båda sträckorna, till nödutgången. Det var väl spenderad 100-lapp må jag säga, dessutom hade jag ingen i mittensätet. Under flygningen serverades det (på båda sträckorna, men jag åt bara på resan till London, mer om detta senare) en "Caesarsallad-macka" med kyckling. Det var väl okej, men vinet som serverades till var faktiskt riktigt gott. Se bilden för vad flaskan heter, om ni är intresserade.
IMG_0353.jpg

Jag hade en hel del tid att slå ihjäl på Heatrow, och jag hittade att Gordon Ramsay har ett mathak vid namn Plane Food i terminal fem. Fantastisk förrätt på pilgrimsmusslor, halvtråkig huvudrätt (standardköttbit) och en himmels whiskeypannacotta till efterrätt. Bra för min bantning - Not! Bra för mitt andliga välbefinannde - Yes. Det slutade på en svensk femhundring med, vilket var mycket bra. Men det intressanta med detta ställe var att man kunde beställa en matlåda med förrätt, huvudrätt och efterrätt för runt 150 kr, att ta med ombord! Detta måste jag testa någon gång, att få äta "riktig" flyplansmat.

Hemresan... bad att få en flaska rödtjut, hällde i mig den och somnade. Vaknade när vi landade på Arlanda, så det var en bekväm resa, även om det tar lite på krafterna att resa sex flighter på fyra dagar. Inte så att det är jobbigt eller utmattande, man jag blir lite stressad och så.

Hoppas ni har haft glädje av den här reseberättelsen

/Ola
 
Last edited:

rob74

Medlem
Kul läsning!
Den är ju bara för bra, den där bilden på Gibraltars flygplats...
Jag och vår gemensamme vän åt faktiskt frukost på Ramsay's Plane Food innan vi åkte till Bahamas för något år sedan.
Aldrig har väl apelsinjuicen smakat så gott (för det var champagne i den...)! :)
Förmodligen en av de dyrare frukostar jag ätit...
 

gdaily

Medlem
Jag gillar Gibraltar :)

Idag fick jag statusmatchningen till Guld på Malev, Ola is a happy camper. För övrigt slutade resan på:
351 värdelösa poäng på Malev, värdelösa eftersom jag aldrig kommer stoppa in några poäng där, de kommer hamna på BA i stället
1876 mycket välbehövliga miles på Lufthansa, så jag kom över gränsen 50.000 miles på kontot och kan göra något vettigt med dessa.
60 Tier Points (15% till Silver alltså) och 4353 miles på BA

I november blir det nästa "krångelutflykt" i form av Arlanda-Malta-Frankfurt-Arlanda-Helsingfors-Riga-Helsingfors-Tallinn-Helsingfors-Arlanda... är verkligen den finska huvudstaden så intressant att den är värd tre besök på en vecka? Mitt i vintern? Usch!
 

rob74

Medlem
I november blir det nästa "krångelutflykt" i form av Arlanda-Malta-Frankfurt-Arlanda-Helsingfors-Riga-Helsingfors-Tallinn-Helsingfors-Arlanda... är verkligen den finska huvudstaden så intressant att den är värd tre besök på en vecka? Mitt i vintern? Usch!

Har gjort Helsinki i november en gång, i 9 dagar... Tror jag hann uppleva de flesta väderlekar under den veckan.
Bara att härda ut - det kommer bättre tider i februari... ;)
 
Toppen