Senaste nytt

Fönsterplats utan fönster

Olle A

Medlem
Jag vill alltid sitta på fönsterplats och gärna framför vingen men mardrömmen är ju när man hamnar på en fönsterplats utan fönster. För att undvika det brukar jag kolla på seatguru.com där man ofta kan få reda på var dessa platser finns. Tyvärr är det inte en heltäckande information och för t.ex. SAS 737-or finns ingen information att tillgå. Hur gör ni för att undvika detta elände (hela resan blir ju förstörd) och varför finns dessa platser över huvud taget ? Vad är anledningen till att det saknas fönster?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

MarcusC

Medlem
Jag vill alltid sitta på fönsterplats och gärna framför vingen men mardrömmen är ju när man hamnar på en fönsterplats utan fönster. För att undvika det brukar jag kolla på seatguru.com där man ofta kan få reda på var dessa platser finns. Tyvärr är det inte en heltäckande information och för t.ex. SAS 737-or finns ingen information att tillgå. Hur gör ni för att undvika detta elände (hela resan blir ju förstörd) och varför finns dessa platser över huvud taget ? Vad är anledningen till att det saknas fönster?


Det finns ju några "black out" rader på B737. Kommer inte ihåg vilka exakt men hade vart bra få på pränt, håller med dig det är riktigt trist hamna på dessa rader. Orsaken tror jag är kablar och elektronik som går på dessa ställen där det inte finns fönster.

Vet inte hur det är på SAS 737-600 saknas fönster på någon rad på dessa?
 
Last edited:

Olle A

Medlem
Jag har råkat ut för detta på SAS och KLM och som "SK1989" säger verkar det vara rad 5 och 6 som är fönsterlösa men man är aldrig riktigt säker. Tror att jag råkat ut för detta även på rad 8 i något plan så vill man vara helt säker får man boka plats bakom vingen vilket ju är synd.
 

SK1989

Medlem
Jag har råkat ut för detta på SAS och KLM och som "SK1989" säger verkar det vara rad 5 och 6 som är fönsterlösa men man är aldrig riktigt säker. Tror att jag råkat ut för detta även på rad 8 i något plan så vill man vara helt säker får man boka plats bakom vingen vilket ju är synd.
Jag tog SAS 737-600or som exempel men det varierar efter bolag och säteskonfiguration. 737-800/900 saknar dessutom ytterligare ett fönster på vänster sida... Men man kan ju uppskatta avståndet eftersom fönstrena sakas ungefär 3-4 rader framför nödutgången över vingarna..
 

Olle A

Medlem
Detta hände mig när jag flög med Singapore Airlines Boeing B777 i Business class!
Jag hade tur då det fanns lediga stolar så flyttade jag mig till en rad framåt.

EDIT: Jag har hittat seatmappen på Seatguru.

Ja precis, på många långdistansplan finns varningar i seatguru men som sagt, det saknas ofta på kortdistansplanen. Jag ska åka Turkish Airlnes B777 till HKG i januari och där har jag nogsamt undvikit fönsterlösa platser i Comfort Class tack vare seatguru.
 

Agö

Medlem
SAS MD-82 rad 32 och 33 har förvisso fönster men ingen utsikt. Ja, om man inte kallar utsikt in i motorn för detta...
 

MarcusC

Medlem
Se nedan bild på SAS 737-700 ej fönster på rad 6 eller 7 tror jag?! Men visst är detta bara på ena sidan, dvs andra sidan har ett fönster??

Agö...Md seating är ju en annan vetenskap..,och beror på intresse....men ingen höjdare hamna längst bak där komfortmässigt...
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    101 KB · Visningar: 408
Last edited:
Toppen