Senaste nytt

Vilket bonusprogram/bolag Cypern-Stockholm ska jag satsa på?

aktieinfo

Ny medlem
Om ca en månad ska jag flytta från det här gudlösa land utan sol :cool: till Paphos på Cypern. Jag har försökt att kolla in flygbolagen och deras bonusprogram och jag blir bara matt och yr eftersom jag veta nada om program, klasser osv. Min nuvarande status för poäng är fenomenala 0 poäng. Min situation kommer att se ut så här:

1. Jag flyger mellan Cypern och Sverige tor en gång i veckan.
2. Jag flyger även mellan Cypern och London tor en gång varannan vecka.

Jag kommer att få betalt för flygresor (ca 12000 euro/mån - ska täcka BC 6 ggr/mån) via ett eget bolag men kommer att snåla utav bara sjutton för att kunna få upp en buffert (just nu pank som en kyrkråtta). Generellt har jag sett att vinsten mellan BC och EC blir ca 15 000 kr/tor.

I och med att jag kommer att bo i Paphos vill jag helst flyga från Paphos vilket är lite marigt. De enda som finner det mödan värd att landa i Paphos är KLM (via Cyprus Airways) och bara på tisdag/fredag. Förvisso landar även BA där men där kan jag inte få en "hel resa" till Sverige eftersom de landar på Gatwick. Det är även oftast lite dyrare också från Paphos än Larnaca.

Den troliga lösningen blir att flyga från Larnaca, 14 mil från Paphos, vilket ger mig fler valmöjligheter och billigare trots bilresa. I skrivande stund har jag kollat upp Austrian Airlines, Czech Airlines, SAS (Aegean), KLM och Lufthansa. Jag har uteslutit Malev, BA och Air France bla för långa restider eller "omöjliga" tider (vill inte landa och starta mitt i natten).

1. Men frågan är vilket bolag ska jag satsa på och vilket bonusprogram? Mitt förstahands alternativ är KLM och SAS(Aegean) mest beroende på kortast/bäst restid och billigast, samt BA när jag ska till London. jag har räknat ut att med "snikvarianten" på resor får jag ihop ca 20000 bonuspoäng/mån + 10000 poäng/mån (Paphos-London), därför är jag angelägen om att kunna hitta det bästa programmet.

2. Sedan kanske någon vet om hur man kan få bort en mellanlandning hos SAS. För om jag bokar en resa med Aegean mellan Larnaca och Stockholm blir det bara byte i Aten, men om jag bokar samma resa hos SAS måste jag byta även i Köpenhamn vilket förlänger restiden med drygt 2 timmar!

3. Har jag någon nytta med korten om jag åker det allra billigaste dvs (incheckning, uppgraderingar osv) när jag fått tex guldstatus eller är det bara fint i plånkan?

Tack på förhand för svar.
 
Cyprus-CIA_WFB_Map.png
Bild från Wikipedia

Det verkar vara Paphos/PFO eller Larnaca/LCA som gäller.

På sträckan LCA-LHR hittade jag flighter med BA, CY och A3.
LCA-VIE-LHR är också en möjlighet med OS.
Med andra ord BA för Oneworld eller Aegean/Austrian för Star Alliance. Jag är ingen SkyTeam människa så jag tar inte ens upp dom alternativen. Gnopps vet mer om dom :)

BA flyger för 4405kr i Business Class (R-klass).
OS flyger för 4580kr och A3 för 5220kr.

(priser exkl skatter)
 
3. Har jag någon nytta med korten om jag åker det allra billigaste dvs (incheckning, uppgraderingar osv) när jag fått tex guldstatus eller är det bara fint i plånkan?

3. Om du har guldkort så har du tillgång till lounge, priority luggage, business class incheckning, extra baggage. Exakta villkoren hänger på det program du väljer. Helst ska du lägga alla flighter i samma program.

Jag funderar på att hitta någon smart BA lösning där saxar biljetter. Ser att BA inte prissätter LCA-LHR-ARN men BA flyger 767 på rutten vilket är trevligare än att sitta på någon Aegean narrowbody. Har du möjlighet att kombinera Londonresor med Stockholmsresor så skulle du kunna flyga PFO-LGW och sen LHR-ARN alt LCY-ARN vilket vore optimalt.

Concorde kan berätta fördelarna med BAEC - jag är övertygad om att du kommer generera en hel del poäng om du flyger Business så pass ofta. Vilket troligen innebär tillgång till Concorde / First loungen som du kommer älska :)

Att flyga A3 via ATH blir lite kortare men troligen inte lika najs som en bra BA setup på den rutten.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Concorde

Founding Member
Snyggt jobbat Martin!
För London - Stockholm är valet enkelt med dina mönster i åtanke. BA är som regel 60-70% billigare än SAS i businessklass eftersom man säljer rabatterade ej-flexibla biljetter i business. I economy ligger prisnivån närmare men som regel finner jag BA billigare. Man slipper dessutom monkey-class på BA, och känner sig välkommen även i Economy, till skillnad från SK.
Du skulle kunna flyg till LGW från Cypern och sedan till Arlanda direkt med Norwegian.

Gällande program får du mycket mer för pengarna hos BA än t.ex SAS Eurobonus. Silver på BA ger dig fri lounge access oavsett kabin, fritt sätesval vid bokning, mer baggage, business check-in, 100% poäng bonus etc. BA Silver ger dig OneWorld Sapphire status. Som SAS silver får du använda business check-in och 25% mer poäng... er thats it tror jag?
 

Gnopps

Medlem
Beroende på hur du prioriterar kan också Czech Airlines vara ett alternativ. De har en bra tidtabell (om än inte varje dag):


OK 405 15OCT LARNACA-PRAGUE: 1405-1640
OK 494 15OCT PRAGUE-STOCKHOLM ARLAN: 2015-2215
OK 495 25OCT STOCKHOLM ARLAN-PRAGUE: 0755-0955
OK 404 25OCT PRAGUE-LARNACA: 1130-1545​


Går du med i deras bonusprogram OK Plus och når status blir du automatiskt uppgraderad till affärsklass på alla deras flyg så länge det finns plats och du köpt en giltig biljett (se exempel nedan). Du når silverstatus efter 15 segment eller 25 000 poäng, guldstatus det dubbla. Har du redan status i ett annat program matchar de den.


Lägsta priser (med utgångspunkt i LCA) är:
€326 / intjäning 50% poäng
€427 / intjäning 100% poäng
€587 / intjäning 100% poäng + uppgradering till affärsklass​


Flyger du alltså t/r en gång i veckan LCA-STO med OK (eller partners) och tjänar 100% poäng kommer du nå silverstatus efter en månad och då börja resa i affärsklass för under €600 per resa. Jag reser inte lika mycket med Czech Airlines som förr men då blev jag uppgraderad omkring 90% av flygen, det är en toppenförmån.

För Londonresorna kan du antingen flyga KLM via Amsterdam eller ha ett separat kort med BA för de resorna.

Bestämmer du dig för att gå med i OK Plus får du gärna använda den här länken, då får jag en rekryteringsbonus.
 
Toppen