Senaste nytt

KLMs - MD-11

Stefan62

Medlem
KLM är det enda flygbolag som fortfarande använder MD-11, (?), och enligt uppgift har de 7 st i drift där medelåldern är ca 18 år.

Jag har läst att de inom en snar framtid ska fasas ut ur flottan och undrar var de då tar vägen - skrot?

KLM har också många 747 som börjar bli till åren även om inredning osv säkert har uppgraderats några gånger.

Hur ska man se på flygsäkerheten i en MD-11 som kommer att fasas ut - håller man allt tekniskt underhåll på topp intill sista flygningen?
 

jsn

Medlem
Fullt underhåll hela vägen in i kaklet, dock kommer säkerligen utfasningen ske strax innan nästa större service skullle göras...
 
KLM är det enda flygbolag som fortfarande använder MD-11, (?), och enligt uppgift har de 7 st i drift där medelåldern är ca 18 år.

Jag har läst att de inom en snar framtid ska fasas ut ur flottan och undrar var de då tar vägen - skrot?

KLM har också många 747 som börjar bli till åren även om inredning osv säkert har uppgraderats några gånger.

Hur ska man se på flygsäkerheten i en MD-11 som kommer att fasas ut - håller man allt tekniskt underhåll på topp intill sista flygningen?

Vill minnas att FedEx har en ganska stor park med just MD11:eek:r och de är även i övrigt populära bland fraktbolagen.
 

Moco

Medlem
Apropå underhåll vid utfasning. Jag vill minnas specifikt en flygning med en av bolaget Premiair's gamla DC-10'or, dvs föregångaren till MD-11, från Mexiko i slutet av 90-talet. Det mesta ombord var trasigt; i princip ingen färg på videoprojektorn, inget ljud, ingen individuell belysning vid stolarna utan endast full kabinbelysning, tejpade stolar, kodensproblem som gjorde att vatten droppade här och där och fick tätas med papperhanddukar från toaletten etc. Besättningen påtalade de mesta av felen efter take-off och förklarade att detta var sista flygningen innan planet skulle skrotas vilket innebar att inget av felen åtgärdats. Jag minns också att jag önskade läsa en bok efter att kabinbelysningen släckts, vilket resulterade i att jag fick låna en stor ficklampa av personalen... Jag vet inte om planet togs ur trafik direkt eller den flygningen om det bara var en dålig ursäkt, men planet försvann iallafall ganska kort efter detta. Stämningen ombord var vid tidpunkten förhållandevis god, vilket jag betvivlar att den hade varit idag :p
Vad det i det stora hela innebar ur ett mer generellt tekniskt underhållsperspektiv vill jag helst inte tänka på.
 
Last edited:

Alf

Medlem
KLM är det enda flygbolag som fortfarande använder MD-11, (?), och enligt uppgift har de 7 st i drift där medelåldern är ca 18 år.

Jag har läst att de inom en snar framtid ska fasas ut ur flottan och undrar var de då tar vägen - skrot?

KLM har också många 747 som börjar bli till åren även om inredning osv säkert har uppgraderats några gånger.

Hur ska man se på flygsäkerheten i en MD-11 som kommer att fasas ut - håller man allt tekniskt underhåll på topp intill sista flygningen?

KLM håller en mycket hög klass när det gäller flygsäkerhet så det är inga problem med att sätta sig i någon av deras MD 11. MD 11 gick igenom en stor renovering efter att Swiss havererade med en MD 11 i havet utanför Boston efter brand i cockpit. Det var en dålig elinstallation med kablar som inte hade tillräckligt bra isolering som fattade eld vid en kortslutning som tyvärr orsakade en av de mer omfattande haverierna.
Det var ju inte heller så länge sedan Finnair fasade ut sina MD 11. Det är ett trevligt flygplan att åka med, har åkt dom mycket när AA hade dom i sin flotta.
 
KLM är det enda flygbolag som fortfarande använder MD-11, (?), och enligt uppgift har de 7 st i drift där medelåldern är ca 18 år.

Jag har läst att de inom en snar framtid ska fasas ut ur flottan och undrar var de då tar vägen - skrot?

KLM har också många 747 som börjar bli till åren även om inredning osv säkert har uppgraderats några gånger.

Hur ska man se på flygsäkerheten i en MD-11 som kommer att fasas ut - håller man allt tekniskt underhåll på topp intill sista flygningen?

Har jobbat på KLM i många år som CMD 747 (inte nu längre dock) och KLMs MD11 är något som kommer upp i diskunion väldigt ofta. Grejen är den att MD11orna är cashcows för KLM. De fick dem för extremt rabatterat pris och eftersom det är rejält med MD11 på Schiphol så är service inte ett problem. Den operativa kostnaden på MD11 är självklart högre än på en A330 eller B787. Och ja, de uppfyller servicen på exakt samma nivå som en ny maskin och vissa kommer göras om till cargo andra kommer säljas till Lufthansa cargo och fedex (senaste jag hörde) även centurion är ju intresserad att få in ett par nya MD11. Planen är ju att B789 ska ersätta dessa. Och de kommer väl 2015 om jag inte missminner mig.

747:eek:rna är jättetråkit att KLM kommer sluta flyga eftersom de har varit med sedan början och haft i princip alla modeller.Men man måste anpassa sig till marknaden och 748i har väl aldrig varit ett strategiskt val för KLM. När jag slutade på KLM var var planen att 744 skulle vara utfasad till 2014. Svårt att se det kommer bli så, vi får nog se dem i 4-5 år till.
 
Toppen