Senaste nytt

Scandic lanserar nytt koncept och renoverar 21 hotell i Sverige

Jacob

Medlem
Scandic drar nu igång en av de största hotellsatsningarna genom tiderna med lansering av ett helt nytt hotellkoncept och renovering av totalt 21 väghotell på 21 orter i Sverige. Det handlar om renovering av lobby och restauranger, upprustade hotellrum och ett nytt matkoncept. Först ut är Scandic i Upplands Väsby.

Det är framförallt fyra delar som ingår i det nya konceptet.

-En ny inredning är framtagen av design- och arkitektbyrån Koncept och ska stärka varumärket Scandic samtidigt som lokala element på orten lyfts fram i inredningen. Exempelvis i Upplands Väsby har man valt att framhäva popgruppen Europe och vissa hotellrum har tapetserats med texter från gruppens låtar.

-Köksbaren är det nya konceptet för mat och dryck som ska erbjuda svenska och internationella maträtter av hög kvalitet. Scandic vill ta upp fighten med den tråkiga mat som serveras längs med Sveriges vägar och även skapa en restaurangdel som fungerar effektivt både för arbete och fritid.

-Barnen ska också inkluderats i det nya hotellkonceptet. Exempelvis sänks receptionsdiskarna så även barnen kan komma upp och titta och i korridorerna finns mattor med vägmönster som beskriver Sveriges orter och besöksmål där barnen exempelvis kan tävla om att hitta ikoner som Pippi Långstrump eller en dalahäst.

-Den sista delen är miljön som man vill framhäva genom allt från val av underleverantörer till hur gamla möbler tas tillvara. Stor hänsyn har även tagits till personer med funktionsnedsättning genom handikappsanbassadören Magnus Berglund.

Upplands VÑsby_ ccc_ restaurant_ table_ blac.jpg
Foto: Scandic
 

fmansson

Medlem
Scandic behöver verkligen göra någon slags gradering på sina hotell som typ Best Western har gjort med Plus och Premium.
Det är viss skillnad på Scandic Anglais, som kanske ändå inte är deras tophotell, mot exempelvis Scandic Täby eller dylika motorvägshotell.
 
inte en dag försent..scandic har sunkat ner sig vansinnigt mycket..jag fick mail om att jag skulle tappa min top floor status snart och jag kunde inte bry mig mindre..
 

Moco

Medlem
Ett problem med Scandic är väl att dem under ganska många år var rätt outmanade på den svenska marknaden. Därav ointresset för att göra något åt sina hotell mer än att casha in. Numera trycks dem väl tillbaka något, inte minst från Choice, vilket påtvingar en viss nödvändig och eftersatt upprustning av hotellen. Scandic är i mina ögon motorvägshotell med orimlig prismodell, oavsett plats. År av bristande intresse för kunderna börjar väl nu att visa sig.... Håller med om att en tydligare gradering av hotellen torde vara på sin plats, men det tror jag inte kommer att ske. Är extremt missnöjd med mina senaste påtvingade stays hos dem. Rummen har varit i påtagligt dåligt skick, poängregistrering har inte fungerat och frukostserveringen nästan ständigt kaosartade cirkusföreställningar.
 
Last edited:

Najk

Medlem
Behövligt med uppsnäppning på Scandic. Iår är första året det blivit mer Choice än Scandic.
 

Agö

Medlem
Vilka är de andra 20 hotellen? Vem har hela listan?

Här är tidplan och hela listan!

Hotell

Start

Beräknas vara klart



Scandic Backadal

oktober 2012

april 2013



Scandic Bollnäs

december 2013

mars 2014



Scandic Elmia, läs mer

november 2012

juli 2014



Scandic Gävle

oktober 2012

mars 2013



Scandic Helsingborg Nord, läs mer

oktober 2012

april 2013



Scandic Upplands Väsby, läs mer

januari 2012

februari 2013



Scandic Kalmar

mars 2013

juni 2013



Scandic Karlstad Klarälven

december 2012

februari 2013



Scandic Kungens Kurva

oktober 2012

oktober 2013



Scandic Linköping

juli 2013

oktober 2014



Scandic Luleå

mars 2014

juli 2014



Scandic Norrköping

oktober 2013

januari 2014



Scandic Segevång

december 2013

april 2014



Scandic Sundsvall

december 2013

maj 2014



Scandic Södertälje

augusti 2013

mars 2014



Scandic Umeå

april 2013

juli 2013



Scandic Uppsala Nord, läs mer

november 2012

augusti 2013



Scandic Västerås, läs mer

oktober 2012

maj 2014



Scandic Växjö

juli 2013

oktober 2013



Scandic Örebro

december 2013

juli 2014



Scandic Östersund

juni 2014

september 2014

Källa:

Morgondagens väghotell
 
Toppen