Senaste nytt

OT: CV för projektledare

Vad är viktigt att ha med i ett CV för projektledare som jobbat med projektledning i stora IT projekt inom exempelvis bankvärlden?

Hur noggrant ska man beskriva själva projektledandet i CV - ska man förtydliga i separat bilaga?
 

Chrille

Medlem
Nej, jag tror inte att man ska ha en separat bilaga. Försök att väldigt kort beskriva vad du åstadkommit för resultat i dina viktigaste projekt, vilka roller du tagit på dig, vad du söker för utmaningar i nästa uppdrag.
 
Jag rekommenderar att du skriver ett par rader om projektledandet under tjänsten med eventuell referens. Ett CV bör vara max på två A4. Du borde kontakta mig för jag håller på att dra igång en verksamhet med fokus på förbättring av CV:s och personlinga brev - väntar bara på grön signal!:)
 

HenrikAI

Medlem
Jag har bara rekryterat utvecklare, ej projektledare, men jag håller med tidigare talare. Jag använder CV:t för att få en snabb överblick över personen som söker jobb, och det fungerar som stolpar under intervjun. Kandidaterna behöver verkligen inte berätta allt i CV:t. Tvärtom, skulle jag nästan vilja påstå.

Försök hålla ditt CV på två sidor. Kan du beskriva projekten och din roll/vad du gjorde med två-tre meningar så bör det räcka. Kanske inte behöver ha med alla projekt heller ifall det är en väldigt lång lista.

När du är på intervju så får du garanterat berätta allt och gå på djupet med dina tidigare arbetsuppgifter.
 

Stefan62

Medlem
Kort och koncist/kärnfullt - så att man blir kallad till intervju - och vid intervjun berättar man om hur man arbetat och även om man följt någon speciell projekt-modell.

Absolut inte för detaljerat i cv:t.
 

agehall

Medlem
Håller helt med HenrikAl. Ett CV ska vara kort, lättläst och stilrent. Detaljer får du gå in på när du sitter på en intervjuv eller i det personliga brev som följer med ansökan.

Om du häller på att bygga ett mer allmänt CV, som inte är tänkt för att söka en viss tjänst, så kanske du kan brodera ut det hela lite mer, men min erfarenhet är att det bara ger rekryterarna på linked in fler träffar i deras sökningar (varav väldigt få är relevanta) så jag tror inte du får ut mer av det.
 
Toppen