Senaste nytt

Ges status/tierpoäng för award-miles-uppgradering?

Guslindahl

Medlem
Hej alla välmedvetna,

Jag är säker på att detta frågats innan, och har sökt.. men ej hittat något, måste vara halvblind
Detta är inte en EB-specifik fråga men jag lade den här eftersom det förmodligen är flest besökare i detta underforum.

Om jag köper en uppgraderingsbar (via EB-poäng t.ex) i Economy, och uppgraderar till Business via EBpoäng - ges statusmiles för den biljett då som om jag köpt businessbiljetten via den mer "tradionella digitala valutan" vi dagligen handlar med? (Dvs inte EB-poäng utan det som dagens pengar består av "till 97%" :D)

Svara gärna specifikt eller mer överlag för de program/flygbolag ni kan reglerna med!

Övrigt: Nice artikel @ http://www.businessclass.se/artiklar/172-hur-blir-uppgraderad-pa-flyget.html ! (stod inget där heller dock)

Ha det så bra!
 

Senator

Moderator
Hej alla välmedvetna,

Jag är säker på att detta frågats innan, och har sökt.. men ej hittat något, måste vara halvblind
Detta är inte en EB-specifik fråga men jag lade den här eftersom det förmodligen är flest besökare i detta underforum.

Om jag köper en uppgraderingsbar (via EB-poäng t.ex) i Economy, och uppgraderar till Business via EBpoäng - ges statusmiles för den biljett då som om jag köpt businessbiljetten via den mer "tradionella digitala valutan" vi dagligen handlar med? (Dvs inte EB-poäng utan det som dagens pengar består av "till 97%" :D)

Svara gärna specifikt eller mer överlag för de program/flygbolag ni kan reglerna med!

Övrigt: Nice artikel @ http://www.businessclass.se/artiklar/172-hur-blir-uppgraderad-pa-flyget.html ! (stod inget där heller dock)

Ha det så bra!

Förenklat (det finns få saker med poäng/miles regler som är enkla så ta detta med en nypa salt):
Uppgraderat biljett till nästa resklass som görs med vouchers, poäng, miles och dyl får man poäng efter ursprungsklassen
Uppgraderat billjett till nästa resklass som görs med pengar som t.ex. OptionTown, Swiss BusinessSaver, cash genom erbjudande vid check-in online eller dyl som t.ex. BA, ger som oftast miles/poäng efter nya kabinklass. Dock finns det undantag för detta; jag tror t.ex. Austrian inte ger uppgraderat miles.
 

Guslindahl

Medlem
Förenklat (det finns få saker med poäng/miles regler som är enkla så ta detta med en nypa salt):
Uppgraderat biljett till nästa resklass som görs med vouchers, poäng, miles och dyl får man poäng efter ursprungsklassen [....]

Ah ok.. misstänkte det. Tack
 
Last edited:

Roger J

Medlem
SAS ger inte heller poäng enligt vad man uppgraderar till om man uppgraderar med cash vid check-in. T.ex från USA.
 

Agö

Medlem
Cash-up hos KLM brukar ge miles för nya biljettklassen, iaf om du bokar det online eller i deras incheckningsautomater. Milesuppgradering ger dock inga miles.

Vi testade intra-EU för några veckor sedan med cash i incheckningsautomat på AMS. Inga miles för uppgradering till C. Eller menar du att vi ska ha det och i så fall kontakta KLM? Vi utgick ifrån att miles inte ges vid denna typ av uppgradering.
 

agehall

Medlem
Hmm, jag är nästan 100% säker på att ni borde ha miles för det. Vill minnas att Nilsson brukar ta dessa upgrades för att få mer, billiga, miles.
 
Toppen