Senaste nytt

Favorit flygbonusprogram och varför

Dr. Miles

Expert
Här är mina favorit FFP och jag förklarar varför.

Star Alliance

Avianca LifeMiles
  • De tillåter enkelvägs bonusresa för hälften av miles som t/r.
  • De går att köpa miles relativt billigt, speciellt vid 100% bonus miles kampanj.
  • Miles+Cash
  • Bonusresan är bokningsbar online.
  • Det går att boka bonusresa fram till 1 dag före avgång.

United Mileage Plus
  • De krediterar 100% miles på de flesta billiga Economy class biljetter, bl a SAS, SWISS, Turkish Airlines.
  • De tillåter enkelvägs bonusresa för hälften av miles som t/r.
  • Bonusresan är bokningsbar online.
  • Deras online bokningssytem erbjuder massa konstiga routings.
  • Det går att ändra bokning(flight) efter man har påbörjat bonusresan.
  • De tillåter en stopover vid bokning av t/r eller open jaw. (ej inom samma zon dock)
  • Det går att boka bonusresa fram till samma dag som avgångsdatum.

US Airways Dividend Miles
  • De går att köpa miles relativt billigt vid 100% bonus miles kampanj.
  • Relativt låg antal miles för bonusresa i First/Business class till destinationer långt bort.
  • De tillåter en stopover vid bokning av t/r. (ej inom samma zon dock)
  • Det går att boka bonusresa fram till 6 timmar före avgång.

oneworld

American Airlines AAdvantage
  • De krediterar 100% miles på de flesta billiga Economy class biljetter. Bl a på Finnair, British Airways, IBERIA.
  • Som[/U] statusmedlem får man extra flight bonus även på oneworld partner flygbolags flygningar.
  • De tillåter enkelvägs bonusresa för hälften av miles som t/r.
  • De erbjuder generösa routings.
  • Det går att boka bonusresa fram till samma dag som avgångsdatum.

British Airways Executive Club
  • De tillåter enkelvägs bonusresa för hälften av miles som t/r.
  • Miles+Cash (på vissa flygbolag)
  • Det går att boka bonusresa fram till samma dag som avgångsdatum.
  • Relativt låg antal miles för bonusresa med kort flygavstånd.

Skyteam

Delta Skymiles
  • De krediterar 100% miles på de flesta billiga Economy class biljetter. Bl a KLM, Air France
  • De tillåter en stopover vid bokning av t/r eller open jaw. (ej inom samma zon dock)
  • Det går att boka bonusresa fram till samma dag som avgångsdatum.

Sedan finns det många nackdelar på dessa FFP också men det ändå överväger att vara medlem hos dessa FFP.

Vilka är er favorit FFP?
 

pep

Medlem
Meget fint, sofistikeret, og informativt indlaeg! Dette vil blive en ny staerk traad! Jeg selv ?
1.Star Alliance: 1. LH, 2. UA, 3. SK, 4. Egypt 5. SQ, og 6. TG 7. ET
2. Skyteam er jeg kun med i Flying Blue (tidligere ogsaa MH airlines, Kenya Airways, og Aeroflot) og Vietnam Airlines.
3. Oneworld: BA medlem, men venter staerkt paa at Qatar Airways traeder ind.
4. Andre: Qatar, (QR), PIA(PK), Gulf Air, Air Asia
 

Swisser

Medlem
AHO, hur är din bedömning av hur lätt/svårt det är att få status som betyder något (alltså ger något mervärde) i dessa olika FFP och hur lätt /svårt det är att upprätthålla denna? Är det i några speciella av dessa FFP som man har stora fördelar av att ha status och alltså bör jobba på att försöka få det?
 

Dr. Miles

Expert
AHO, hur är din bedömning av hur lätt/svårt det är att få status som betyder något (alltså ger något mervärde) i dessa olika FFP och hur lätt /svårt det är att upprätthålla denna? Är det i några speciella av dessa FFP som man har stora fördelar av att ha status och alltså bör jobba på att försöka få det?

Jag skrev mitt inlägg av mitt perspektiv, alltså intjäning och användning.
Jag använder ofta miles/poäng och reser i premiumkabiner så är status mindre viktig för mig.

För att nå status, tror jag att dessa FFP är relativt enkla att nå statusnivå även om man reser endast med billiga Economy class biljetter:

Star Alliance
  • Aegean Miles&Bonus
  • Turkish Airlines Miles&Smiles

oneworld
  • American Airlines AAdvantage (man måste dock resa med minst fyra AA flygningar per år)

Skyteam
  • Air France/KLM Flying Blue
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Star Alliance
Aegean Miles & Bonus: Man behöver inte bekymra sig om status på tre år, och det är lätt att nå dit.
Avianca Lifemiles: Billiga bonusbiljetter och 100% intjäning på SAS low-eco.

One World
BA, Executice Club: För att det är enkelt att nå silverstatus och att det finns kreditkort kopplat till programmet.

Skyteam
Air France/KLM Flying Blue: För att jag har många korta flygningar inom Europa, och då blir det enkelt att nå status.

Använder idag: Miles & Bonus, Miles & Smiles, Avianca Lifemiles och Executive Club.
Kommer inte kreditera mer till Miles & Smiles; Lifemiles fungerar bättre för mitt resemönster. Statusen säkerställer jag med Miles & Bonus. Kreditkortet kopplas till Executive Club.
 

Senator

Moderator
Det är jo ett subjektivt svar hos alla beroende av behov. Jag har (fram till nu) t.ex. inte valt att köpa poäng och gå med i t.ex. USDM. Nu kan detta komma ändras av olika skäl.

Man borde dela diskussionen upp lite tycker jag; lojalitetsprogram eller "Frequent Flyer Programme". Inte helt samma sak....

T.ex. många amerikanska program er fokuserat på att flyga ofta och/eller långt. Dock är det inte så förmånligt att flyga i premiumkabiner, då man inte får någon 200% eller 300% på kabinen. Att man sedan får 100% på alla ekonomibiljetter är bra, så detta är för mig ett klassikt FFP; flyg mycket i distans eller segment.

För mig personligen har BAEC flyttas långt upp på listan senaste två åren med kombinationen av:
bra rea priser på långsträckor i Club World
billiga resor till London i Club Europe
Points Booster
VISA kortet med 2-for-1
"Billiga" uppgraderingar från WT+ till CW eller CW till F (dock inte alltid enkelt att hitta platser)
Högst värde för mig kombinerat intjäning, användning och kostnader i pengar för min budget

Nu upplever jag att LX (C och F) samt LH F är bättre, men med alla ändringar inom Miles & More, så blir den relativa kostnaden för en vanlig konsument som jag avsevärd mycket dyrare med LH Gruppen. Dock är det så att Miles & More blir mer och mer ett lojalitetsprogram kopplat mot "Revenue/Margin" som SQ PPS är. M&M kommer vara superbra om man lägger mycket stålar i flex Y, flex C, eller F. Men det är inte ett bra FFP.
 

Dr. Miles

Expert
För mig är LM ett sätt att fixa one-way awards när jag behöver det.
USDM för kreativa rundresor
EB när jag har amex 2-4-1 eller behöver sk-upgrades på long haul
FlyingBlue för korta enkelresor när LM inte har coverage
Nu har jag börjat med BAEC för att skramla ihop till CX F för att testa The Wing,

Man behöver en stor "verktygslåda" för att få ihop resan
British Airways Executive Club är ett mycket användbart program när man boka enkelresa som består av en kort flight.
T ex Cathay Pacific/Dragonair flygningar mellan Hong Kong-Södra Kina/Taiwan är prisvärd även i Economy class. (4.500 avios)
 
Toppen