Senaste nytt

Ritz-Carlton Hong Kong eller Marina Bay Sands i Singapore?

Gus

Medlem
Ska till Asien i januari med flickvännen. Vad är mest prisvärt/bästa upplevelsen av att antingen bo en natt i standardrum utan frukost på Ritz-Carlton Hong Kong (3830 kr) eller en natt i ett Club-rum på Marina Bay Sands i Singapore (2910 kr):confused:

Utsikten, SPAt och servicen på Ritz-Carlton bör ju vara outstanding men man kan ju i alla fall ta del av utsiken på "Ozone bar".
Det som lockar med Marina Bay Sands är poolen och Club-loungen.
 
Jag bodde tre nätter på Marina Bay Sands i en svit (blev uppgraderad!). Poolen på taket är grym och det finns bra shopping i köpcentret intill. Men servicenivån och "känslan" är massturism snarare än Ritz-Carlton. Jag tyckte det påminde mer om Las Vegas än riktig lyx faktiskt.
 

charlesswe

Medlem
Marina Bay Sands är definitivt ett måste, poolen, ku-dé-ta baren och bastu:n är värda ett besök.

Service:n är inte i nivån med priset de tar dock. Hotellet är för stor och försenigar vid incheckning händer ofta.
 

JacobGBG

Medlem
Det beror på vad ni är ute efter för typ av upplevelse. Jag ska börja med lite skamlös self-promotion och hänvisa till distinktionerna jag gör mellan 5* och lyxhotell i denna tråd:
http://www.businessclass.se/hotell/384-lyxhotell-lyxresorter-introduktion.html

Jag ser just MBS vs RC HK som en solklar 5* vs. lyxhotell fråga. Med det sagt så betyder det inte att RC skulle vara bättre för er.

MBS är stort, vräkigt, fullt av liv och energi med hundratals shopping- och matmöjligheter.
RC HK har jag inte haft möjligheten att personligen besöka men av alla rapporter så anses det vara ett av RCs flaggskepp. Världens högst belägda hotell och ett av de med den bästa servicen om man skall tro Conde Nast och Travel + Leisure magasinen.

RC hotellen är motsatsen av MBS. På RC South Beach och RC Fort Lauderdale som jag bodde på förra månaden så kändes hotellen nästan tomma med mer synlig personal än gäster. Diskretion och privacy är starka ledord.

För den genomsnittlige svensken så skulle jag rekommendera MBS över RC HK för att många föredrar det flådiga/glammiga över den tysta elegansen.
 

Gus

Medlem
Tack för feedback! Det lutar nog åt att vi bokar Marina Bay Sands, speciellt med tanke på att Club-loungen ingår där. Nästan 4000 kr för en hotellnatt utan ens frukost är i högsta laget. Det verkar som att Ritz-Carlton Hong Kong är lite som att flyga First, och MBS som att flyga Business. :eek:

Poolen på Ritz-Carlton såg inte jättetråkig ut heller - 108:e våningen?
Den ligger tom på våning 118 :p. Ja, den ser inte helt fel ut.
 

sepbemi

Medlem
Jag har bott på MBS och RC HK, som JacobBGB skriver så är det en skillnad mellan RC i allmänhet och MBS.
Fördel RC HK: världens högsta hotell, häftig pool, shoppingmall (Elements) och airport express i samma byggnad. Boka via en TA som är kopplad till STAR / Virtouso så får du fri frukost, möjlig uppgrading i mån av plats, 100 usd F&B credit etc.
Skickar med en bild hur det såg ut från vårt rum: IMG_4006.jpg
Fördel MBS: frukost och skumpa i välbesökt clublounge högst upp i hotellet, häftigaste poolen, smidig incheckning när du bor i svit (samt även club-rum har jag för mig). Postar en bild från poolen så blir det säkert lättare att välja ;)
IMG_1532.jpg
 
Toppen