Senaste nytt

Flygbokning for dummies

Nightfly

Medlem
Jag begriper mig inte på systemet bakom biljettbokningen. Jag sitter f.n. och letar efter biljetter till Mexiko i vinter - ett exempel på vad jag menar:

Jag söker CPH-CUN och får ok priser exempelvis med Air France via CDG, men tänker att jag kan spara lite genom att boka dagens julkalender-erbjudande till Paris och bara boka Air France CDG-CUN, men när jag söker på den sträckan så får jag ingen träff på direktflighten - då måste jag helt plötsligt mellanlanda i USA för att komma till CUN. Direktflyget från Paris till Cancun dyker alltså bara upp om jag skriver CPH som avreseort.

Något liknande händer när jag testar via London. Det finns direktplan från London till CUN, men dessa blir av någon anledning dyrare eller försvinner när jag söker direkt LHR-CUN än om jag har anslutning från CPH.

Finns det någon guide som förklarar det här? Hur man ska tänka för att hitta bästa/billigaste biljetterna?
 

Nightfly

Medlem
Tack för länken. Det var ungefär det jag letade efter. Förvånansvärt svårt att hitta liknande info på andra ställen.

Jag söker utresa 3 februari och hemresa 19 eller 20 februari. Jag gjorde nog fel tidigare, nu hittar jag direktflyget, men det blir fortfarande billigare att åka från Köpenhamn underligt nog.
 

Gnopps

Medlem
Tack för länken. Det var ungefär det jag letade efter. Förvånansvärt svårt att hitta liknande info på andra ställen.

Jag söker utresa 3 februari och hemresa 19 eller 20 februari. Jag gjorde nog fel tidigare, nu hittar jag direktflyget, men det blir fortfarande billigare att åka från Köpenhamn underligt nog.
Faktiskt inte så underligt. Air France som flyger direktflyget Paris-Cancún tror att folk är villiga att betala mer för att få flyga direkt än att behöva byta, bla. därför är priset högre trots att du flyger kortare sträcka.
 

gdaily

Medlem
Tack för länken. Det var ungefär det jag letade efter. Förvånansvärt svårt att hitta liknande info på andra ställen.

Jag söker utresa 3 februari och hemresa 19 eller 20 februari. Jag gjorde nog fel tidigare, nu hittar jag direktflyget, men det blir fortfarande billigare att åka från Köpenhamn underligt nog.

Att det ibland blir billgare med fler flygsträckor handlar om marknadsföring. AirFrance säljer direktbiljetter på sin hemmamarknad för ett visst belopp, och där kan man ta ut lite dyrare pris för att det är just "hemmaflygbolaget" (jämför att svenskar föredrar SAS över BA till London trots att SAS inte är bättre) samt framför allt att det är ett direktflyg.

Sedan vill man ju såklart också sälja sina resor på den skandinaviska marknaden, och då handlar det helt plötsligt om andra värden. Då konkurrerar man med andra bolag som ingen har något hjärta som klappar för, och det är helt plötsligt ingen direktlinje. Då är det helt enkelt en fråga om priset man kan ta ut.
 
Toppen