Senaste nytt

Intercontinental Ambassador tråden

Concorde

Founding Member
Det finns en tråd för Priority Club men dock ingen för Intercontinentals egna Ambassador program. I denna tråd kan vi diskutera Ambassador programmet specifikt och hjälpas åt få ut det mesta av detta generösa program.

För full info om Ambassador och dess fördelar, navigera er hit: Ambassador

Lite kort om hur det fungerar:
Ambassador status gäller på alla Intercontinental Hotel världen över. Dock inte på övriga hotel inom Intercontinental Hotels Group, dvs. Crowne Plaza, Indigo, Holiday Inn, HI Express, Candlewood Suites. Ambassador status ger en dock automatiskt Gold på Priority Club, som är bonus programmet för alla övriga IHG hotell.

Ambassador får man enkelt genom att betala 200USD till IHG: Join

Förmåner (garanterade):
- uppgradering till nästa rumskategori (eller club access på vissa hotell, ibland båda)
- 16.00 utcheckning
- Fri weekend natt
- Färsk frukt och mineralvatten
- dubbelrum till enkelrums pris
- 5,000 PC poäng
- Egen/fast track check-in/ut disk. Express check-out med kvittot under dörren om du vill.
- Automatisk Priority Club Gold

Mao, har du planerat att bo en helg på ett Intercontinental dom nästa 12 månaderna kommer 200USD att betala sig mer eller mindre omgående då du får en natt gratis samt blir uppgraderad. Skall du bo fler nätter på IC hotell är Ambassador den mest självklara investering du kan göra som medveten resenär.

Hotellen har strikta instruktioner om att AMB förmånerna skall följas. Kan dom inte ge dig en kategori högre skall du få nästa lediga. Nästan alla hotell är bra på att sköta detta.

Ofta kör man kampanjer som t.ex. bo tre nätter på ett IC och få Ambassador gratis. Finns också en del Promo-koder som skvalpar runt som ger AMB direkt på första stay. Kolla intercontinental tråden på FlyerTalk - The world's most popular frequent flyer community

Det finns en andra nivå som inte går att köpa. Den heter så flott som Royal Ambassador.
För att bli inbjuden till denna exklusiva klubb finns inget konkret svar, förutom att man skall spendera en herrans massa tid på IC hotell. Inte bara ett, utan helst flera olika IC och med minst 50 nätter. Dock händer det att folk får RA status efter så lite som 25 IC nätter, och kanske enstaka övriga IHG hotell nätter. Det är därför ingen egentligen vet...
Ryktet säger att man skall vara inom top 1% av IC's kunder för att kvala in till RA.

Det positiva är att man kan skaffa sig RA utan att spendera alldeles för mycket tid på hotell. Referral Vouchers. De som kvalar in till RA får en kupong där man kan nominera en kollega eller vän till 1 års RA status. Japp. Inte konstigt att dom går för allt mellan 500-700USD på eBay.
Skall man spendera mer än 5 nätter på IC hotell eller kanske en veckas semester så är det värt det.
Detta då inte nog med att man får vanliga Ambassador förmåner utan även:

- garanterad minst 2 kategoriers uppgradering. Som regel innebär det en svit, även på billigaste taxan
- fri minibar. Japp. Och den fylls på dagligen...
- en flaska vin på rummet
- VIP bemötande (varierar)
- 5,000 PC poäng ytterligare
- Ofta club access
- dubbla poäng på dina stays
- Automatisk Priority Club Platinum

Mina personliga erfarenheter säger att RA är det mest generösa och bästa hotell "elite" kortet man kan få.
Jämfört med Marriott Gold, Hilton Gold, Hyatt Diamond, A-Club Platinum. Kan inte uttala mig om SPG.
Självklart varierar RA bemötandet i olika länder, men ovan förmåner är garanterade och efterlevs 95% av fallen.
Ofta får man mer.

Finns det några fler RA här på BC.se?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Concorde

Founding Member
Det är ju högst individuellt. Synd att du inte kunda använda dom, men dom går ju att sälja eller byta mot poäng.
 

Homer

Medlem
Jag har haft tre Ambassador weekend cert som gått ut, värdet av dom får räknas som lågt.

Att du låter dem förfalla är ju ditt eget fel, att värdet däremot inte är så högt numera kan jag hålla med om av andra skäl.
Tidigare fick man 50% på nästan alla priser, nu är det 50% på ett speciellt högt pris.
 

CaptainM

Medlem
Köpte in mig på Ambassador för USD 200 inför en resa till Intercon Hua Hin Resort.
Blev per automatik uppgraderad ett steg men efter jag kontaktat hotellet, uppgraderade de mig två steg till en Pool Access Suite med Club access. Snabb och smidig incheck och late checkout som grädde på moset. Klockrent!
Har dessutom bokat in mig på en weekend på Le Grand i Paris för min 50%-voucher.
Kan med råge påstå att jag tjänat in de USD 200.
 

Homer

Medlem
Du har glömt nämna Ambassador Accelerator, 20k poäng var 15:e natt utom på det som kallas Intercontinental Alliance Venetian/Palazzo mfl.
 

Concorde

Founding Member
Det är en poäng helt klart, men är det en förmån? 15 nätter per 20K. Kanske inte något som driver en till köp utav AMB status?
 

Homer

Medlem
Toppen