Senaste nytt

Till Rom med SAS i Business class...

2012-12-04 00-29-13.png
Bonus resa i C med SAS till den eviga staden Rom…

Det var en SAS EB kampanj tidigare under hösten när man hade möjligheten att resa med 50 % rabatt till Rom. Jag skickade sms till en av mina bästa vänner och frågade om han ville hänge med till Rom om jag bjuder poängen och han betalar skatterna. Jag lovade resan i Business så det tog inte ens fem minuter och fick svaret att absolut ”Jag är med”. Vi bokade avgången från ARN via CPH till FCO på lördag den 24 november och hem via CPH till ARN på måndag 26 november. Hotellet lovade jag fixa med CC poäng från Radisson som egentligen var ett felaktigt beslut men mer om hotellet lite senare…

Hösten har varit jätte busy både för mig och min vän så vi hade inte hunnit planera så mycket om resan överhuvudtaget utan bestämde att vi ta resan med allt som det innebär utan större planer över huvudtaget.

Sen var det dags att ta sig på en lagom tidig lördag morgon till Arlanda. När jag kommer fram ser jag att min väns flyg från LLA var försenad med 15 minuter och då tänkte jag ”Inte idag”. Till slut lyckades DY landa och vi träffades i DY Crew Base i Sky City för att min vän ville byta om eftersom han inte var förtjust att flyga med SK klädd i DY uniform. J Den här väskan hade han haft som handbagage så snacka om hur mycket flexibilitet det finns för Crew. Inte illa att ha en HH 90 liters väska som handbagage. Hihihi. :eek:

2012-12-04 00-29-22.png

Första avgången var en av min absoluta favorit flygplan – MD80. Maten som serverades var tyvärr den nudel grejen som jag fått tidigare som inte enligt mig är någon höjdare. Inget fel egentligen men inte i min smak.

2012-12-04 00-29-35.jpg

Vi landade i tid som det brukas vara med SAS. En snabbis till SAS Scandinavian Lounge innan vi skulle ta oss vidare till A piren som det brukat vara på sistone när jag bytt plan i CPH. Jag vet inte varför men alla senaste gånger när jag haft byte har jag landat till B och sen haft transfer från A utom resor till LHR från D. Vi tog oss till Gate men stannade på vägen i Peter Beier Chokolade butik och jag köpte en liten present till purser. :) Vid incheckning hade jag sett att också denna avgång har vi äran att flyga med MD80. För min vän var det extra speciellt på grund av just MD80 var den första flygplans typen som han fick utbildningen på FlyNordic på den tiden när han började flyga ett antal år sen. MD80 är ju tyst som limousine på de första raderna och låter som en raket på de allra sista raderna.

2012-12-04 00-30-48.jpg

Hur gick CPH – FCO resan? Ju den gick bra. Det första som ni alla är nyfikna att veta. JA, gardinen var på sin plats och den använder samt alla Y och M resenärer hänvisades vänligt till de bakre toaletterna.

2012-12-04 00-31-05.jpg

Servicen var bra och vi hade en jätte trevlig dansk purser på flyget. Jag tycker att han verkligen visade att du kan få bra service fast du flyger med en dansk SK besättning. Vi var totalt tyvärr bara tre personer som satte i C så antar att han som satte bakom mig hade en revenue biljett och vi hade EB biljetter. Vi satte på 1D och 1F så mycket benutrymme och det kändes nästan att flyga i ett tyst privatplan.

Jag hade önskat vegetariskmat och min vän tog den vanliga som serverades. Jag kan säga att båda av oss gillade maten och det kändes att någon verkligen hade tänkt vad som skall serveras onboard. Min vän tog den vanliga som serverades utan speciella önskemål.

2012-12-04 00-31-14.jpg

Kaffe i Royal Copenhagen med avec är inte alls fel efter maten. Annars finns det inte så mycket att rapportera än att allt funkade helt enkelt smidigt utan avvikelser och vi landade i tid till FCO.

2012-12-04 00-31-33.jpg


Efter vi landat och fått våra bagage som tog nästan en halv timme men det var vi inte förvånade – vi var ju landat till Italien. Det som var positivt var att vårt bagage med Priority tag landade som 3 första bagage på bandet. Sen var det dags att börja röra sig mot Rom. Vi valde att ta Leonardo Express som enligt biljett säljaren är ”First Class Express Train”. Hmmm. Jag komihåg bilder som ”Palazzi” hade skickat från sina tågresor runt i Italien så hade ganska mycket högre förväntningar än vad tåget kunde leverera egentligen. ”First Class Express Train”, det håller jag inte med men det funkade och biljetten kostade 14€ enkel väg. Tur/Retur skulle kostat 28€ så ingen rabatt att köpa tur/retur biljett. Tågresan gick smidigt fast tåget var nästan 15 minuter försenad till Termini. Resan tog 50 minuter istället för det 35 minuter enligt tidtabell.

2012-12-04 00-31-48.jpg

Sen var det dags att ta sig till hotellet - Radisson Blu Roma. Det bästa var att jag hade skrivit adressen till en lappa lite för snabbt och adressen på lappen var Via Filippo Turati 71, Rome. Vi kikar kartan och tar oss mot hotellet. Vi kommer fram till husnummer 71 men där fanns inget Radisson hotell. OMG tänkte jag. Sen kom jag ihåg att TOP10 reseguiden hade ju Radisson hotellet med som affärshotell och letade fram sidan från guiden. Oj, 171 är rätt husnummer. Vad ska vi göra, är det många kilometer från plats var vi var eller skall vi gå med våra väskor vidare. Vi frågade från en kille som vi hade stoppat och han förklarade att vi skall fortsätta till slutet av gatan cirka 200 meter och där finns hotellet. Till slut hittade vi fram och redan utsidan började jag ana att hotellet inte håller den standarden som jag hade förväntat mig.

Jag hade bokat för oss en Superior/Junior Suite med Balcony och bilderna som jag hade sett på radisson.com hade tagit när hotellet var ny så kvalitén var långt ifrån det som jag förväntade mig. Kanske jag har blivit så bortskämd av Radisson kedjan annars att hade inte ens mina vilda mardrömmar annat vad som skulle förvänta mig när jag kliver in till rummet. Reklamationen har jag skickat till CC så vi får se vad de säger och om jag kan få en kompensation eftersom receptionisten gav oss massor av olika rabatt kuponger som egentligen borde vara som standard som Concierge medlem. Frukostkuponger, Internet access, Rabatt på restaurangen som complimentary vilka enligt honom var utöver de vanliga förmåner som Concierce medlemmar får. Enda riktiga extra var voucher med två glas av procesco i baren. Här kommer bilder från rummet…

2012-12-04 00-32-12.jpg

Det kändes inte så tryggt att lämna väskor till rummet…Till och med markisen var trasig så vi kunde inte använda den för att hålla värmen borta från rummet. Det var ju hela helgen runt 20 grader plus under dag tid så man skulle önskat att ha möjligheten att stoppa solen att skina direkt till rummet.

2012-12-04 00-32-49.jpg

Till något lite mer positivt nu. Det var första gången för mig att besöka i Rom – den eviga staden. Jag blev annars totalt förälskad. Så mycket att se, göra, shoppa och helt enkelt njuta av den vackra staden med så mycket att leverera till dig som resenär. Rom blev en sådan stad för mig som London och New York att kan gärna resa igen dit. Några bilder från Rom till er som inte besökt där redan. Det finns mycket mer att se och kan varmt rekommendera att besöka staden, den är helt annorlunda än t.ex. Milano.

2012-12-04 00-33-25.jpg

2012-12-04 00-33-10.jpg

2012-12-04 00-33-39.jpg

Nästan som jag skulle parkerat utom att jag skulle haft varningsblinkar på… :eek:

2012-12-04 00-33-55.jpg


Bilpuss, söt eller hur?

2012-12-04 00-34-04.jpg

Igen hamnade jag till Louis Vuitton butik och köpte ett par sneakers men den här gången lite mer basket modell… Varför vi hamnade till LV istället för Gucci som en lokal brand. Helt enkelt service på Gucci var katastrofalt och på LV fick vi lite champagne och choklad under tiden när de packade våra inköp. Bra jobbat! Visst har de snygg trappa upp till andra våningen.

2012-12-04 00-34-26.jpg

Det var dags att avrunda resan och påbörja resan hemåt igen. På vägen hem var det en A321 på båda avgångar. Jag hade inget att klaga för service: Fördrink innan mat, mat, dricka med mat, kaffe och avec osv. Allt funkade som ska utom att det var inte trevligt att sitta på rad 5 som var sista raden C när det fanns ingen divider överhuvudtaget så ingen gardin att använda från FCO till CPH. På avgången från CPH till ARN var det en A321 med divider men den användes inte – det finns ju ingen C på den korta flygningen. Här kommer några bilder från flygturen… Alitalias retro A321 är ju snygg om du frågar om mig. :cool:

2012-12-04 00-34-59.jpg

2012-12-04 00-35-10.jpg

Jag hade beställt igen den vegetariska alternativet och den var verkligen jätte god, men tyvärr på vägen hem serverade inte maten på en Royal Copenhagen men det funkade ändå. Den vanliga maten tar tortellinos ifylld med spenat och ricotta ost, så det skulle funkat för mig också.

2012-12-04 00-35-22.jpg

Summa summarum: Rom var en trevlig stad och dit vill jag resa igen. Service på SAS avgångar funkade enligt mina förväntningar. Det har ju varit en hel del diskussioner här i BC.se om C service som SK levererar inom Europa. CPH-FCO-CPH avgångar levererade SAS det som jag förväntade mig, just lagom utöver det vanliga men ingen extrem lyx var det inte. Alltså vänta inte service á la Qatar eller Ethiad First Class, men det är inget fel på det som du får av SAS. Bra värde för 60.000 EB poäng och 1068 kronor på skatter för två personer.

High Five SAS!
 

Hasse E

Medlem
Jättefint reportage! Kul att se en resa som jag och min bättre hälft gjorde i slutet på september....men då med SWISS och rutten ARN-ZUR-FCO. SWISS har dessutom fortfarande äkta champagne i C...vilket utnyttjades.:eek: Det ser ut som SWISS vinner även på maten men det är ju en smaksak. Dock tyckte jag att loungen på FCO inte var värt ett besök...tyckte mest synd om de två stackars personal som skulle serva alla besökare, det finns ju ingen självservering på alkoholhaltiga drycker. Däremot gillades loungerna på ZUR! Återigen, tack för ett fint reportage!
 

JacobGBG

Medlem
Kul reportage, som du noterat så är det riktit snårigt med gatunumreringarna i Rom. Några av gatorna har som sagt nära 1000 år på nacken.
 

jth

Medlem
Kul reportage, ska själv till Rom i C över nyårshelgen, dock med SK ARN-FRA och sedan LH FRA-FCO. Kommer bli intressant reportage tror jag med en "head-to-head" jämförelse av produkterna :)
Och Radisson, ja det lär visst vara ett sorgligt hotell. Som CC medlem tänkte jag välja det, men avstod pga kommentarer på tripadvisor och tog ett litet mysigt hotell nära Piazza navona istället. Jag gjorde tydligen ett bra val!
 

miramax

Medlem
Hur dåligt är hotellet egentligen? jag hade tänkt bo där i 4 nätter med 4-4-2 erbjudandet. Blir för två personer ca 300€ för fyra nätter. Vill gärna ha nätterna till CC också.

jag är gold elite.

Är det trots det billiga priset och CC-förmånerna läge att undvika hotellet?
 
Toppen