Senaste nytt

Krångligt det här med dricks

LinuxSam

Medlem
Nu försökte jag göra rätt och lämna dricks till städerskan på hotellet... (Radisson Blu Aqua Hotell i Chicago) Tyvärr hade jag bara mynt så det blev $1,75 i mynt. Men de var kvar när jag kom tillbaka till rummet.

Kanske gillade han/hon inte att få det i mynt eller så fattade de inte att det var dricks...

Får väl lämna dubbelt imorgon istället i sedlar... då checkar jag ju ut så då ska det väl inte vara någon fundering.

/LinuxSam
 

JonW

Medlem
Tvivlar på att de ens i USA tar pengar på ett bebott rum om det inte otvetydigt framgår att det är dricks.
 
Det brukar finnas ett litet kuvert med "Hej, jag är din hostess/maid..." lapp. $3-5 är OK beroende på hur grisigt man lämnar rummet(det är bara i NYC alla är gjorda av pengar ;)).
Men det är så olika från hotell till hotell. På Cape May, Cape Cod och Hamptons där oftast saknas kedjehotell räknas det som lågt att lämna dricks då det är ägare/familjen som tar hand om gäster.
Det här är en bra text men behöver inte följas till punkt och pricka: http://www.tripadvisor.com/Travel-g191-s606/United-States:Tipping.And.Etiquette.html
 
Last edited:

LinuxSam

Medlem
Jag har ju läst de där... någon sa man ska lägga de på kudden... men ja ja... hade inget att skriva på så... och jag hade inte grisat ner...

De får väl tänka att det är en dum svensk som inte fattar... :)

/LinuxSam
 

rob74

Medlem
Ja, kom igen nu och checka ut och kom upp och hem till kirunavintern nu! ;)

Hoppas Radisson Aqua var till belåtenhet.
När jag dricksar i Euro brukar jag lägga en 1:a eller 2:a på kudden. De brukar alltid vara borta när jag kommer in på rummet efter en heldag ute.
I USA har jag för mig att jag sist lämnade några dollarsedlar i rummet dagen då jag checkade ut. Men jag kan inte minnas att jag sett något kuvert för ändamålet.
Det fick man däremot på kryssningen med Royal Caribbean. Vi hade pre-paid dricks, men premierade dem som förtjänade det mest med lite extra.
 
Brukar skriva en lapp "Thank you" och lägga med pengarna, förslagsvis på kudden eller den andra sängen om jag stannar mer än en natt. Inte sällan får man en handskriven lapp tillbaka.
 

NyfikenGrau

Medlem
Bekännande drickshatare här, men klart jag anpassar mig i t.ex. USA. Men jag blir riktigt arg när det exempelvis står "TIP!" på ett kuvert på ett hotellrum i Jerusalem när inte ens bordet kuvertet står på är avdammat... :rolleyes:

Älskar Japan, inte ett öre i dricks och vida bättre service än vad man får om man så lägger 20 % i dricks i USA.

Dricksar aldrig i Europa mer än avrundning av restaurangnotor, ska man det?

Rent tekniskt kör jag samma metod som kristofergustafsson för att vara övertydlig.
 
Last edited:
Dricks till hotellstädaren lämnar jag bara på hemresedagen, och då en slant/(sedel i US) I övrigt så brukar jag drälla runt med mynt lite överallt i rummet och det har aldrig hänt att någon tagit dem. Har aldrig lämnat hotelldricks i Sverige.
 

Chrille

Medlem
I USA händer det att jag skriver en lapp till hotellstäderskan att jag inte gillar decaf utan hellre ser att det fylls på regular coffee i rummet. Tillsammans med lappen lägger jag några sedlar. Sedan lägger jag ytterligare sedlar eller mynt vid kaffebrickan allteftersom, i fall jag är nöjd med servicen. Då har vi upprättat en "relation".

Men att dom inte plockar åt sig mynt och sedlar som ligger på ett bord eller annan möbel är väl bara bra. Det kan ju vara stöld.
 
Toppen