FarewellFire
Medlem
Ärade forumiter!
Hoppade för några dagar sedan fram och tillbaka över Atlanten och gjorde inte bara en jobbig upptäckt i att en resa som alltid gett mig 10-15K miles nu innebar knappt 4000 (25% intjäning med EB på LH) - den fick mig även att fundera kring hur guldstatusar väger mellan de olika Star Alliance-bolagen.
Jag utgår från att bolagen givetvis värderar sina egna medlemmar högst (alltså EB hos SAS, M&M hos LH etc) - men min fråga är alltså om någon har kännedom hur de sedan värderar de olika guldkorten mot varandra? Frågan uppstod eftersom jag både på dit och hemresa fick seatblocking samt automatiskt placerades i den främre, tystare ekonomidelen. Detta trots supersena incheckningar i båda fallen och helt smockfulla plan. Jag har alltså EBG och bolaget var Lufthansa.
Gjorde även en inrikes flygning i USA med United och fick kliva på planet som sista man efter att de till slut lyckas köpa ut någon stackare för att ge mig plats (vilket jag tjuvlyssnade mig till). Medan kön masade sig förbi slog det mig att jag denna gång snarare verkar ha värderats lägst av alla (förmodade) statusresenärer på flighten ifråga.
Kanske är detta spekulativt, kanske är det något självklart... men hur ligger det egentligen till?
För övrigt vill jag tacka alla BS:are - sajten ifråga har blivit ohälsosamt välbesökt av undertecknad sedan jag upptäckte den - och det beror till stor del på alla grymma forumiter!
Hoppade för några dagar sedan fram och tillbaka över Atlanten och gjorde inte bara en jobbig upptäckt i att en resa som alltid gett mig 10-15K miles nu innebar knappt 4000 (25% intjäning med EB på LH) - den fick mig även att fundera kring hur guldstatusar väger mellan de olika Star Alliance-bolagen.
Jag utgår från att bolagen givetvis värderar sina egna medlemmar högst (alltså EB hos SAS, M&M hos LH etc) - men min fråga är alltså om någon har kännedom hur de sedan värderar de olika guldkorten mot varandra? Frågan uppstod eftersom jag både på dit och hemresa fick seatblocking samt automatiskt placerades i den främre, tystare ekonomidelen. Detta trots supersena incheckningar i båda fallen och helt smockfulla plan. Jag har alltså EBG och bolaget var Lufthansa.
Gjorde även en inrikes flygning i USA med United och fick kliva på planet som sista man efter att de till slut lyckas köpa ut någon stackare för att ge mig plats (vilket jag tjuvlyssnade mig till). Medan kön masade sig förbi slog det mig att jag denna gång snarare verkar ha värderats lägst av alla (förmodade) statusresenärer på flighten ifråga.
Kanske är detta spekulativt, kanske är det något självklart... men hur ligger det egentligen till?
För övrigt vill jag tacka alla BS:are - sajten ifråga har blivit ohälsosamt välbesökt av undertecknad sedan jag upptäckte den - och det beror till stor del på alla grymma forumiter!