Senaste nytt

Svårighet att kombinera klasser på sas.se

ucce

Medlem
Skulle göra ett större antal bokningar på sas.se idag på förmiddagen. Utöver att bokningsmotorn att låg nere stora delar av tiden och att den envist hävdade att jag "redan var inloggad" fast jag inte var det, råkade jag ut för en grej jag inte varit med om tidigare. När jag försökte boka billigaste ekonomiplatserna arn-cph på utresan (q-klass 1249 kr) kunde jag inte boka eco extra på hemresan (b, 1749 kr) i samma bokning. Den hade en grå färg tillsammans med de flesta andra flighter samma dag och gick inte att klicka på. Däremot kunde jag på samma returflight välja billigaste economy (också t-klass).

Om jag däremot valde eco extra på utresan också gick det däremot utmärkt att välja vilken annan klass som helst på hemresan.

Det hela slutade med att jag gjorde två separat bokningar, vilket dessutom var billigare (1707kr för eco extra returen)

Inget jätteproblem, men håller de på med någon ny policy där riktigt billiga eco på ena sträckan bara kan kombineras med eco på andra? Eller var det bara en effekt av att det kändes som att hela sajten höll på att rasa?
 

Fredrik

Medlem
Intressant. Det kan möjligen hänga ihop med de Weekend Special som vi sett till bl.a. Frankfurt och London där de sålt billigaste biljetterna som returbiljetter. Det betyder i så fall ytterligare ett avsteg från principen att SAS säljer enkelbiljetter.
 

sk-sthlm

Medlem
Jag råkade ut för samma sak häromveckan, och håller faktiskt på att bli smått tokig på SAS-sidan. Jag skulle åka LHR-ARN fredag eftermiddag, med retur måndag morgon. Valde man 16.35-planet, så var enda möjliga returen mitt på dagen via Göteborg, vilket inte kändes riktigt rätt. Detta oavsett vilken serviceklass som valdes.

Det hela fick lösa sig genom att jag ringde till SAS och fick boka via telefon - men sjukt störande.

En annan egenhet jag lagt märke till är att de billigaste Economy Roundtrip-biljetterna bokas i Q-klass (100% intjäning), medan de lite dyrare bokas i V (25%)

Hoppas verkligen inte att de kommer införa detta på fler destinationer - jag förstår att man vill införa billiga returbiljetter med hårda restriktioner vilket jag tycker är bra, men de kan ju inte göra det omöjligt att boka dyrare flexibla biljetter bara för det.
 

Gnopps

Medlem
Konstigt att det blev så. Mellan Stockholm och Köpenhamn har SAS allmäna inga biljetter som kräver retur i en viss klass. Q & B går jättebra att kombinera. Du får ringa och boka eller hitta en bra resebyrå.
 

ucce

Medlem
Konstigt att det blev så. Mellan Stockholm och Köpenhamn har SAS allmäna inga biljetter som kräver retur i en viss klass. Q & B går jättebra att kombinera. Du får ringa och boka eller hitta en bra resebyrå.

Gjorde två separata bokningar och då funkade det ju. Förmodligen hänger det ihop med sas.ses usla driftsäkerhet. Har du något tips på resesajt med motsvarande översikt som sas.se? Det är ju trots allt väldigt enkelt att kombinera klasser och flighter där när det fungerar, och man ser priser per ingående flight.
 

Gnopps

Medlem
Gjorde två separata bokningar och då funkade det ju. Förmodligen hänger det ihop med sas.ses usla driftsäkerhet. Har du något tips på resesajt med motsvarande översikt som sas.se? Det är ju trots allt väldigt enkelt att kombinera klasser och flighter där när det fungerar, och man ser priser per ingående flight.
Jag tror det funkar att boka billigast möjliga på wideroe.no och sedan höra av sig till dem direkt efter å be dem ändra hemresan till ekonomi extra.
 

mry

Medlem
Skulle göra ett större antal bokningar på sas.se idag på förmiddagen. Utöver att bokningsmotorn att låg nere stora delar av tiden och att den envist hävdade att jag "redan var inloggad" fast jag inte var det,

Bara så ni vet, för att fixa detta så loggar du ut och då kan du logga in igen. Nu kan det vara lite knivigt att logga ut om man inte vet hur man gör. Skapa ett bokmärke till sidan https://sso.scandinavian.net/SSOSite/Logout.aspx?url=http://www.sas.se så blir du utloggad och hamnar på sas.se när du går till bokmärket.
 
Toppen