Senaste nytt

Hur viktas EBG mot andra Star Alliance *G-statusar?

Ärade forumiter!

Hoppade för några dagar sedan fram och tillbaka över Atlanten och gjorde inte bara en jobbig upptäckt i att en resa som alltid gett mig 10-15K miles nu innebar knappt 4000 (25% intjäning med EB på LH) - den fick mig även att fundera kring hur guldstatusar väger mellan de olika Star Alliance-bolagen.

Jag utgår från att bolagen givetvis värderar sina egna medlemmar högst (alltså EB hos SAS, M&M hos LH etc) - men min fråga är alltså om någon har kännedom hur de sedan värderar de olika guldkorten mot varandra? Frågan uppstod eftersom jag både på dit och hemresa fick seatblocking samt automatiskt placerades i den främre, tystare ekonomidelen. Detta trots supersena incheckningar i båda fallen och helt smockfulla plan. Jag har alltså EBG och bolaget var Lufthansa.

Gjorde även en inrikes flygning i USA med United och fick kliva på planet som sista man efter att de till slut lyckas köpa ut någon stackare för att ge mig plats (vilket jag tjuvlyssnade mig till). Medan kön masade sig förbi slog det mig att jag denna gång snarare verkar ha värderats lägst av alla (förmodade) statusresenärer på flighten ifråga.

Kanske är detta spekulativt, kanske är det något självklart... men hur ligger det egentligen till?

För övrigt vill jag tacka alla BS:are - sajten ifråga har blivit ohälsosamt välbesökt av undertecknad sedan jag upptäckte den - och det beror till stor del på alla grymma forumiter!
 

agehall

Medlem
Generellt sett är min erfarenhet att bolagen tar egna status PAX (både guld och silver) och därefter *A guld och silver. Men det varierar nog rätt mycket. Jag vet faktiskt inte om det finns någon uttalad policy om detta hos bolagen, så det kan nog finnas väldigt mycket utrymme för godtycke.

Vad gäller intjäning av miles, så är det givetvis en helt annan fråga som inte alls egentligen hör ihop med detta.
 

Agö

Medlem
I september förra året fick jag som EBS prioritet framför annan pax med UA Premier Gold vid inställd flygning med SK i Europa (samma bokningsklass som UA Premier Gold-pax). Jag vet inte om detta säger något om SAS men jag fann det rätt anmärkningsvärt.
 

EBGGOT

Medlem
I september förra året fick jag som EBS prioritet framför annan pax med UA Premier Gold vid inställd flygning med SK i Europa (samma bokningsklass som UA Premier Gold-pax). Jag vet inte om detta säger något om SAS men jag fann det rätt anmärkningsvärt.

Jag tycker faktiskt inte det är så konstigt att ha prio på egna status pax först - även fast det är silver!
 

agehall

Medlem
Jag tycker faktiskt inte det är så konstigt att ha prio på egna status pax först - även fast det är silver!

Det gör tyvärr att alliansen blir svagare. Jag kan förstå att deras egna guld är mer värda än *G osv, men att ta tex EBS före *G tycker jag är lite väl hårt. Det gör ju min status rätt värdelös om jag flyger med *A och det blir problem. Jag får typ prio över mormor Agda och killen på 37B som flyger för första gången.
 
Tja!

Min besvikelse övre poängen var mest överflödig bonusinfo i sammanhanget, självklart är det en annan fråga. Dock slog det mig att det kanske finns olika viktning beroende på G-status, typ att Aegeans guld skulle väga mindre än Lufthansas på en SAS-flight med tanke på olika faktorer som codeshare-samarbeten, hur pass enkelt det är att få korten etc etc etc.
 

Jonas C

Medlem
Det gör tyvärr att alliansen blir svagare. Jag kan förstå att deras egna guld är mer värda än *G osv, men att ta tex EBS före *G tycker jag är lite väl hårt. Det gör ju min status rätt värdelös om jag flyger med *A och det blir problem. Jag får typ prio över mormor Agda och killen på 37B som flyger för första gången.

Det kunde ha varit värre. Vissa flygbolag t.ex ANA prioriterar även sina basic medlemmar högre än *G!
 

EBGGOT

Medlem
Det gör tyvärr att alliansen blir svagare. Jag kan förstå att deras egna guld är mer värda än *G osv, men att ta tex EBS före *G tycker jag är lite väl hårt. Det gör ju min status rätt värdelös om jag flyger med *A och det blir problem. Jag får typ prio över mormor Agda och killen på 37B som flyger för första gången.

Tyvärr är det inte så lätt - Det är faktiskt "svårare" att bli EBS än A3 guld....
 

agehall

Medlem
Tja!

Min besvikelse övre poängen var mest överflödig bonusinfo i sammanhanget, självklart är det en annan fråga. Dock slog det mig att det kanske finns olika viktning beroende på G-status, typ att Aegeans guld skulle väga mindre än Lufthansas på en SAS-flight med tanke på olika faktorer som codeshare-samarbeten, hur pass enkelt det är att få korten etc etc etc.

Det tror jag inte de har koll på. Även om vi maxar allt här och på FT etc, så är vi en klar minoritet och det är inte många som vet hur det funkar, ens bland de som jobbar på flygbolagen. Det är nog "eget program" vs "alla andra".

Det kunde ha varit värre. Vissa flygbolag t.ex ANA prioriterar även sina basic medlemmar högre än *G!

Jaha, då kommer killen på 37B att få högre prio än mig han med, liksom nästan alla andra på en A380.
 
Toppen