Senaste nytt

Lufthansa First class: Bangkok-Kuala Lumpur-Bangkok

Dr. Miles

Expert
I mars 2012 begav jag mig till kalla Beijing med SAS i Economy class som jag bokade för 20.000 EuroBonus poäng när SAS EuroBonus firade 20 års jubileum. Men Beijing var inte min slutdestination.
Jag bokade en separat bonusresa inom Asien i First class med 60.000 SAS EuroBonus poäng(då).
Den här är den fjärde och femte flighten av resan.

  1. http://www.businessclass.se/reserapporter/4747-sas-economy-class-stockholm-koepenhamn.html
  2. http://www.businessclass.se/reserapporter/4786-sas-economy-class-koepenhamn-beijing.html
  3. http://www.businessclass.se/reserapporter/6918-thai-first-class-beijing-bangkok.html


Del 1: THAI Royal First Lounge Bangkok

Jag anlände till Bangkok Suvarnabhumi flygplats ca 1,5 timmar före planerad avgångstid.
Check in område för Lufthansa var på ögruppen G och det var helt ödet. Det fanns inte en enda passagerare att checka in.
Jag gick mot First class check in disken ändå och en ung kvinnlig Lufthansa agent tog hand om incheckningen.
Lufthansa First class BKK-KUL_01.jpg

Hon blev lite fundersam när hon såg att jag skulle flyga tillbaka med samma plan.
Jag förklarade att det var för att testa Lufthansas nya First class.
Jag hade endast handbagage så det underlättade check in processen.
Hon skrev ut två boardingkort. Ett för Bangkok->Kuala Lumpur, ett annat för Kuala Lumpur->Bangkok ikväll.
Hon gav mig också en Fast track kupong.
Jag sa hejdå till henne och traskade fram till Fast track.
Det var ingen kö alls både vid säkerhetskontrollen och vid immigration. Jag gick genom hela proceduren inom tre minuter.

Jag gick ner till THAI Royal First class lounge.
Bangkok THAI First class lounge_01.jpg

Här har THAI tagit saken på allvar och byggt snyggt och elegant.
Jag såg bara tre passagerare i First class loungen men 12 THAI personal som jobbade synligt.
Bangkok THAI First class lounge_11.jpg

Jag gick direkt till Dining room och bad om en meny.
Bangkok THAI First class lounge_02.jpg Bangkok THAI First class lounge_04.jpg

Eftersom jag skulle ha två middagar(BKK->KUL & KUL->BKK) så tog jag det försiktigt.
Jag valde krämig majssoppa och Pad Thai med räkor till huvudrätt och vaniljglass till dessert.
Bangkok THAI First class lounge_14.jpg Bangkok THAI First class lounge_16.jpg

Maträtterna var lagom portioner så att inte blir alldeles mätt. Jag beställde även Oolongté till maten.
Bangkok THAI First class lounge_17.jpg

Efter måltiden gick jag runt i loungen.
Denna lounge var stor. Även om före nattflygningarna skulle det finnas tillräckligt med plats.
Bangkok THAI First class lounge_19.jpg

Några mindre rumsektioner finns i loungen.
Bangkok THAI First class lounge_10.jpg
Bangkok THAI First class lounge_20.jpg
Bangkok THAI First class lounge_33.jpg

Det finns också några vilorum. Man lämnar boardingkortet till personalen och personalen väcker dig i fall du inte vaknar själv.
Bangkok THAI First class lounge_26.jpg

Det finns liten salong framför toaletterna.
Bangkok THAI First class lounge_21.jpg

Varje herrtoalettbås är utrustade med urinoar och vanlig toa samt enkla amenitys.
Bangkok THAI First class lounge_22.jpg

Duschen var också stor. Jag har inte provat själv så vet jag inte om hur vattentrycket är.
Bangkok THAI First class lounge_28.jpg
Bangkok THAI First class lounge_30.jpg
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Del 2: Lufthansa First: Bangkok-Kuala Lumpur

En halvtimme före avgångstid lämnade loungen och gick mot gate D3.
Lufthansa First class BKK-KUL_04.jpg

Det var ett Boeing B747 plan.
Lufthansa First class BKK-KUL_05.jpg

Boardingen hade redan börjat enligt gateskylten, men de hade egentligen inte börjat boarding än när jag kom ner till gaten.
Några minuter senare började boarding och First class och Business class passagerare samt Miles&More HON, Senator och Star Alliance Gold statushavare kunde börja gå in i planet.
Lufthansa First class BKK-KUL_06.jpg

Jag tog första ingången till vänster och kom till Business class kabin.
Lufthansa First class BKK-KUL_08.jpg

First class på Lufthansa Boeing B747-400 är placerade på övre decket.
Lufthansa First class BKK-KUL_09.jpg

Jag gick upp trappan och en tysk flygvärdinna i medelåldern välkomnade mig i First class kabin.
Hon presenterade sig(Stefanie) och sa att det är hon som ansvarar First class kabinen på denna flight.
Lufthansa First class BKK-KUL_10.jpg

Jag blev djupt besviken när jag såg gamla First class stolar i övre deck.
Jag bokade de två Lufthansa flygningarna just för att testa ny First class stol.
Hon tyckte väldigt synd om mig när jag berättade det för henne.

Hon sa att en herre, som tog en flight från Frankfurt till Bangkok på en annan dag, använde sina miles för att uppgradera sig till First class. Men när han såg att det var gammal First class stol gick han tillbaka till gaten och annullerade uppgraderingen och nöjde sig med Business class stol som han hade bokat från början.
Det berättar en viss sanning om hur dålig hårdprodukt Lufthansas gammal First class stol är.

Hon frågade mig om vad jag ville dricka före flighten. Jag beställde ett glas champagne.
Champagne var serverad tillsammans med en talrik av macadamianötter samt ett glas vatten.
Lufthansa First class BKK-KUL_11.jpg

Planet lämnade bryggan några minuter efter tidtabellen och väntade ytterligare några minuter innan det blev vår tur att lyfta. Jag såg SAS plan på väg till startbanan. Det väntar på plattar tills kvällens avgång mot Köpenhamn.
Lufthansa First class BKK-KUL_18.jpg

Bangkok-Kuala Lumpur, LH782 med Lufthansa
Avgång: 16:30
Ankomst: 19:40
Flygplan: Boeing B747
Klass: First


Efter ca 10 minuter take off släcktes säkerhetsbältesskylten och Stefanie kom till mig och delade ut menyn samt frågade mig om vad jag ville ha för dricka. Jag beställde ett glas Gin&Tonic med pyttelitet Gin.

Dagens meny var:

Hors d'oeuvre

Papaya and Carrot Salad, roasted Chicken Thigh, Capsicum Salsa and Lettuce Garnish​

Entrees

Penne Pasta with red Bell Pepper Sauce, grilled Artichoke and Parmesan Cheese

Stir-fried Beef with black Pepper Sauce, buttered Broccoli and Pandan Rice​

Dessert

Fresh Fruit​

Jag valde biff till huvudrätt då andra alternativ var pasta. Jag har en policy att inte beställa pasta på flyget när det finns andra rätt att välja. Det är nämligen så att det blir aldrig aldente och billig pasta från ICA smakar mycket bättre när jag lagar hemma.

En manlig purser kom och hälsade mig och tilltalade med namn. Han beklagade att jag inte fick tillfälle att flyga i nya First class stolen. Han önskade mig en trevlig flygning.
Strax efter purser gick ner till nedre plan och Stefanie kom till mig och gav mig amenity kits och pyjamas trots att det skulle inte ges ut för två timmars flygning. Hon beklagade också att jag inte fick åka i nya First class stolen och hon sa att hoppas det ger i alla fall lite plåster på såren. Tack!
Lufthansa First class BKK-KUL_41.jpg
(Amenity kits och pyjamas. De gavs bort till mrflyt senare som tävlingsgåvan)

Hon började duka fram och tog Gin&Tonic enligt beställning.
Förrätten var skivade kyckling och inlagda grönsaker. Kycklingen smakade bra, men det fanns koriander i Papaya och morotssallad. Jag hatar koriander och jag kan säga "Jag vill inte ha koriander" i många språk just för att undvika den i maten. Jag åt bara kycklingen och lämnade salladen.
Lufthansa First class BKK-KUL_29.jpg

Biffen var god men både broccoli och morötter hade tappat sin konsistens.
Lufthansa First class BKK-KUL_31.jpg

Jag avslutade maten med en kanna mintté. Jag fick en chokladsask till téet.
Lufthansa First class BKK-KUL_35.jpg

En vacker by mot Malackasundet bjöds i slutet av denna flight
Lufthansa First class BKK-KUL_39.jpg

Det blev lite skakigt under maten och det fortsatte fram till några minuter före landning.
Det var redan mörkt när vi landade till Kuala Lumpur flygplats.
Bryggan kopplades omgående och alla andra passagerare fick vänta tills två First class passagerare kom ut.
Det där tycker jag att Lufthansa skötte snyggt.
 

Dr. Miles

Expert
Del 3: THAI Royal Silk Lounge Kuala Lumpur

Mitt plan anlände några minuter före tidtabellen till Kuala Lumpur flygplats.
Flygplatsen hade ingen säkerhetskontroll för transferpassagerare utan all säkerhetskontroll hanterades vid gaten precis som på Singapore Changi flygplats.

Jag gick uppför trappan och hittade THAI Royal Silk lounge.
Kuala Lumpur THAI Royal Silk lounge_01.jpg

Loungen var lagom stor, men det var ganska mycket folk då var det en Singapore Airlines flight, en THAI flight och en Lufthansa flight skulle avgå ungefär inom en timme.
Kuala Lumpur THAI Royal Silk lounge_11.jpg

Jag hittade en plats vid fönstret och tittade ut på plattan. Jag kunde se många Malaysia Airlines plan och ett Etihad plan. Jag tog bara ett glas Tonic water då jag skille ha en middag igen på flighten till Bangkok.

Det var något fel på strömbrytare för belysning på taket så det släcktes några gånger. Det var på sett och viss mysigt att sitta i en mörk lounge och se på plattan.
Men mysfaktorn stannade där, det var även fel på deras Wifi routern så jag inte kunde använda nätet.
Annars kan man få inloggningsuppgifter vid receptionen.
Jag gick till dataavdelning där det fanns fyra stycken Internetdatorer, men alla var upptagna.
Jag fick en datorplats när THAI flight började boarding och surfade lite bl a BusinessClass.se.
Kuala Lumpur THAI Royal Silk lounge_12.jpg

I loungen fanns hyfsad utbud av varmrätter, smörgåsar, snacks och frukter.
Kuala Lumpur THAI Royal Silk lounge_09.jpg Kuala Lumpur THAI Royal Silk lounge_06.jpg

Drycksidan var det inte så dålig heller men det var något begränsad utbud av starka drycker, kanske det var pga i Malaysia?
Kuala Lumpur THAI Royal Silk lounge_08.jpg
Kuala Lumpur THAI Royal Silk lounge_07.jpg

Loungen blev nästan tomt efter THAI flight till Bangkok avgick.
Kuala Lumpur THAI Royal Silk lounge_14.jpg Kuala Lumpur THAI Royal Silk lounge_13.jpg

Ca en halvtimme före avgångstid såg jag att boardingen av min Lufthansa flight hade börjat.
 

Dr. Miles

Expert
Del 4: Lufthansa First: Kuala Lumpur-Bangkok

Jag lämnade THAI Royal Silk lounge och gick ner mot gaten.
Lufthansa First class KUL-BKK_03.jpg

Boardingen var nästan klar och det stod Final Call på skylten.
Lufthansa First class KUL-BKK_04.jpg

Säkerhetskontrollen på Kuala Lumpur flygplats var som i Singapore Changi flygplats, det sker vid varje gate.

Det fanns inte separata säkerhetskontroll för passagerare i premiumkabiner eller statushavare, men det var så lite folk så det gjorde inget.
Jag tog genom säkerhetskontrollen och gick mot flygplanet.
Det fanns två ingångar. En för First/Business class, en för ekonomiklass. Skillnaden från andra flygplatser var att de hade två separata korridorer som var delade med glasvägg även i bryggan.
Lufthansa First class KUL-BKK_05.jpg

Jag gick upp i trappan till First class kabinen och jag blev välkomnad av Stefanie som jobbade på Bangkok->Kuala Lumpur flighten tidigare.
Hon visste redan att jag skulle komma tillbaka till denna flight och det blev lite kram med varanndra.
På denna flight var det sex passagerare i First class därför kom en annan flygvärdinna(Petra) som också jobba i First class.
Petra kom till mig och hälsade och tilltalade med namn. Hon sa att hon har aldrig sett någon som åker samma flygplan tillbaka i First class. Jag förklarade henne om mitt försök att åka i Lufthansas nya First class stolar och även hon beklagade att det blev som det blev.
Hon frågade mig om vad jag ville dricka före flygning och delade ut menyn. Jag valde ett glas Tonic water.

Planet lämnade bryggan enligt tidtabellen.
Kl. 21:37 lyfte planet och efter ca en kvart senare släcktes säkerhetsbältesskylten.

Kuala Lumpur-Bangkok, LH783 med Lufthansa
Avgång: 21:30
Ankomst: 22:25
Flygplan: Boeing B747
Klass: First


Stefanie kom med macadamianötter och frågade mig vad jag ville dricka.
Jag beställde Gin&Tonic med pyttelitet Gin och hon började duka mitt bord.
Lufthansa First class KUL-BKK_06.jpg

Denna returresas meny var som följande:
Hors d'oeuvre

Pan-seared Tuna with Tomato Salsa, Wasabi and Pear​

Entrees

Cannelloni filled with Ratatouille, Bechamel and Tomato Sauce, buttered Broccoli and Parmesan

Black Pepper crusted Chicken Breast with Pumpkin and Asparagus, Potato Grain​

Dessert

Cheese Cake with red Cherry and Chocolate Sauce​

Förrätten var grillad tonfisk med wasabi.
Den här gången såg jag direkt att Tomatsalsan innehöll koriander så jag rörde inte den.
Lufthansa First class KUL-BKK_10.jpg

Huvudrätten valde jag kyckling för att andra val var Cannelloni, alltså pasta.
Kycklingen var ganska stor och välkryddad med svartpeppar.
Jag kan tänka mig att det skulle ha varit för salt om det serverades på marken.
Lufthansa First class KUL-BKK_13.jpg

Stefanie sa att all mat på denna flight kom från Bangkok. Jag kan förstå Lufthansa för att det är enklare så då. De flyger inte till Kuala Lumpur varje dag och de har LGC SkyChef i Bangkok som serverar bl a Lufthansa, Austrian och SWISS.

Efter huvudrätten kom cheesecake med körsbärssylt. Jag beställde mintté till desserten. Men cheesecake:n var så mäktig så orkade jag inte äta upp.
Lufthansa First class KUL-BKK_15.jpg

Säte:

Den här är Lufthansas äldsta First class stoltyp i befintlig flotta.
Lufthansa First class BKK-KUL_12.jpg

Det är komfortabelt att sitta och sätet blir helt horizontelt så det är säkert att går att sova i.
Setapitchen är enorm så även dem som är 2 meter långa kan sova utan att fötterna nuddar stolen framför sig.
Det saknas dock skärmar mellan stolar och det ger inte specielt privat intryck.
Lufthansa First class BKK-KUL_21.jpg

IFE:

In-flight Entertainment system är absoult bottenbetyg för att vara i First class.
Det är ungefär samma storlek som PTV i SAS Economy på longhaul rutterna.
Lufthansa First class BKK-KUL_34.jpg

På flighterna mellan Bangkok-Kuala Lumpur v.v. kunde man inte se några filmer utan enda som man kunde välja var Flight map.
Lufthansa First class BKK-KUL_37.jpg


Kaptenen ropade att det blev dags för landning när jag drack upp min kopp mintte.
Lufthansa First class KUL-BKK_16.jpg

Stefanie satte på crew seat tvärs över gången och vi började småprata om flygande.
Hon berättade för mig om hur hon brukade flyga och hon sa att hon hade CC licens för B747 och A320.
Fram till några år sedan flög hon bara på rutter där det trafikerades av B747. Så hennes tjänst bestod endast av interkontinella flygningar. Det ändrades när Lufthansa köpte A380 och då började minska rutter som trafikeras av B747. Då fick hon ta CC licens för A320 och hon började flyga även inom Europa.
Jag frågade henne om det inte var jobbigt att flyga intercont hela tiden. Hon sa att det är självklart påfrestande för kroppen speciellt när hon har blivit äldre, men samtidigt det är jätteroligt att besöka platser långt borta då människor och kulturer skiljer väldigt mycket från Europa.

Sedan frågade jag henne om hur jobbschema ser ut när hon åker till Bangkok.

Då svarade hon så här:
Dag 1: flyga Frankfurt-Bangkok
Dag 2: ankomst Bangkok
Dag 3: flyga Bangkok-Kuala Lumpur-Bangkok
Dag 4: flyga Bangkok-Frankfurt
Dag 5: ankomst Frankfurt

Det var kortare vilodagar än jag trodde. Jag trodde två dagars vilodagar i Bangkok varje rikning, men det var inte så.

Jag hade mera trevlig och intressant samtal med henne, men det får vi ta någon annan gång.
Det kändes dock lite lustigt när hon frågade mig om vilket hotell jag skulle bo i Bangkok.
Hennes(Lufthana crew:s) hotell var Sofitel Silom och jag skulle bo på ett hotell i Sukhumvit område. Så tyvärr blev det inte någon drink på hotellbaren.

Flyget landade Bangkok Suvarnabhumi flygplats några minuter före tidtabell.
Jag sa adjö till Stefanie och vi kramades igen. Hon sa att hoppas vi ses någonstans i luften och tackade för jag åkte med Lufthansa.

Jag gick ner trappan och kom in i terminalen. Två Lufthansa anställda stod vid gaten och jag frågade dem om jag kunde få Fast Track kupong. En av dem sa att jag ska fortsätta att gå vidare och det gjorde jag. Jag gick några sektioner av travellator, men jag kunde inte hitta någon personal som delade ut Fast Track kupongen.
Jag kom till Fast Track och berättade för personalen där om jag kunde använda här som First class passagerare på Lufthansa flight. Hon sa nej och jag måste ha en kupong annars måste jag ta mig till vanlig immigration.
Jag traskade vidare mot vanlig immigration och det var inte många i köer. Immigrationen gick snabbt och jag fortsatte mot tullen och utgången.


Sammanfattning:
Det var mycket tråkigt för mig att Lufthansa bytte planet i sista minuten så att jag missade ny First class stol.
Gamla First class visar riktigt sin ålder och IFE är 90 talets standard. Storlek av skärmen var ungefär samma storlek som den som finns i SAS Economy.
Stolen var dock bekväm och den gav bra möjlighet att finjustera vinkel av olika stol delar.

Servicen var toppen(tack vare trevlig Stefanie) och maten höll bra standard för en två timmars flygning.
Det kändes dock att det var lite hastigt mellan servering.

Markservicen vid ankomst till Kuala Lumpur och Bangkok för trafiken mellan Bangkok-Kuala Lumpur v.v. var nästan obefintliga. Även First class passagerare från Kuala Lumpur som skulle flyga vidare mot Frankfurt fick gå hela vägen till transitsäkerhetskontroll själva och det fanns ingen separat kö heller.
Här tycker jag att Lufthansa kan förbättra sig i framtiden.
 

Dr. Miles

Expert
Det tog nästan 9 månader att skriva klart denna reserapport.
Jag har stor respekt för Jacobs disciplin och produktivitet. Jag skulle inte orka skriva så mycket som han gör.
 

MarcusC

Medlem
Trist du inte fick nya F...känner igen mig!! Stolen är ju rätt bekväm i sig men som komfort & design är ju hopplöst passe och även om ombordservicen är densamma på nya som gamla F och enligt mig i sig håller hög klass. IFE är ju dock ett rejält skämt, bättre skärm i ekonomi klass hos vissa bolag ju..

Det känns också som Lufthansas ankomst service kunde slipas till på vissa stationer som du säger.
 
Toppen