Senaste nytt

Hjälp med ombokning av Lufthansabiljett i bokningsklass P

GOTATH

Medlem
Säg den lycka som varar...
Nappade på erbjudandet om billiga Businessresor med LH och UA för ett tag sedan. Fick tag i två biljetter GOT-DUS-EWR, JFK-MUC-GOT med Lufthansa för strax under 14000 styck. Resedatum är 3-8 januari 2013. Biljetterna är bokade i P. Fare basis verkar vara PNCZEUW enligt Expertflyer.

För några dagar sedan fick jag besked om att jag kommer vara ute på sjön mellan 17 dec och 31 jan. Därför kommer jag inte kunna använda mina biljetter. Det känns väldigt surt att behöva vaska biljetterna och därför söker jag mig till mina forumvänner för assistans.

Vad jag har förstått går det ej att avboka biljetterna och få pengarna tillbaka, men det ska gå att ändra dem mot en avgift på 240€.
CHANGES

BEFORE DEPARTURE
CHARGE EUR 240.00 FOR REISSUE/REVALIDATION.
WAIVED FOR DEATH OF PASSENGER OR FAMILY MEMBER.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
WAIVERS MUST BE EVIDENCED BY DEATH CERTIFICATE.
--------
THE FOLLOWING RULES APPLY PER FARE COMPONENT
/DIRECTION.
EXCEPTION- CHANGE FEE WILL BE THE HIGHEST OF ANY
CHANGED FARE COMPONENT IN THE ITINERARY.
--------
CHANGE FEE APPLIES FOR EVERY SINGLE CLOSED
TRANSACTION.
-----------
CHILD DISCOUNT DOES NOT APPLY.
INFANT WITHOUT SEAT FREE OF CHARGE.
--------
CHANGES NOT PERMITTED IN CASE OF NO SHOW.
PLS REFER TO REFUND SECTION IF APPLICABLE.
--------
CHANGES PERMITTED FOR REROUTING/REBOOKING
PROVIDED THE FOLLOWING CONDITIONS ARE COMPLIED
WITH-
REROUTING PERMITTED PROVIDED ORIGIN AND
DESTINATION OF THE FARE COMPONENT REMAINS THE
SAME.

REROUTING/REBOOKING PERMITTED PROVIDED ALL
CONDITIONS OF THE NEW FARE INCLUDING ADVANCE
PURCHASE ARE COMPLIED WITH IRRESPECTIVE IF CHANGE
OCCURS TO OUTBOUND OR INBOUND FLIGHT.

WHEN THE NEW ITINERARY RESULTS IN A HIGHER FARE
THE DIFFERENCE WILL BE COLLECTED - AND - THE
CHANGE FEE WILL BE APPLIED.
WHEN THE NEW ITINERAY RESULTS IN A LOWER FARE THE
CHANGE FEE WILL BE APPLIED - AND - NO CREDIT OF
THE RESIDUAL AMOUNT WILL BE MADE.
--------
REVALIDATION/REBOOKING/REROUTING MUST BE
FINALIZED BEFORE DEPARTURE OF THE ORIGINAL FLIGHT
BEING CHANGED PROVIDED ALL CONDITIONS INCLUDING
ADVANCE PURCHASE ARE COMPLIED WITH.
IF NOT DONE BEFORE ORIGINAL FLIGHT BEING CHANGED
TICKET WILL ONLY BE VALID FOR REFUND OR NOT
APPLICABLE AT ALL.
REISSUE/MCO ISSUANCE MUST BE MADE WITHIN 24 HOURS
AFTER CHANGE OF RESERVATION BUT NOT LATER THAN
DEPARTURE OF THE ORIGINAL FLIGHT BEING CHANGED.
IF NOT DONE WITHIN 24 HOURS AFTER CHANGE OF
RESERVATION AND BEFORE DEPARTURE OF THE ORIGINAL
FLIGHT BEING CHANGED TICKET WILL ONLY BE VALID
FOR REFUND OR NOT APPLICABLE AT ALL.
--------
THE ORIGINAL NON-REFUNDABLE AMOUNT REMAINS NON-
REFUNDABLE.
--------
COMPLETELY UNUSED TICKETS CANNOT BE CHANGED INTO
A TICKET WHERE ORIGINAL ISSUING CARRIER IS NO
LONGER INCLUDED IN THE ITINERARY. TICKET IS THEN
ONLY BE VALID FOR REFUND. PLS REFER TO REFUND
SECTION IF APPLICABLE.

Ändringen kan göras på Lufthansas hemsida, men för att enbart behöva betala 240€ pp, måste även det nya resedatumet ha platser i P om jag förstår det hela rätt.
Så här står det när man ska betala för nytt pris:
Additional cost for rebooking Penalty (per person) Passengers Total
9333.00 + 2063.00 x 2 Adults = SEK 22792.00
Additional cost for rebooking = SEK 22792.00
Total Refund – SEK 186.00

Då är mina funderingar:
- Finns det någon ledig P i t.ex. februari eller mars tror ni? (Har sökt litegrann, men inte hittat något annat än Z)
- Brukar P finnas som vanlig fare någon gång eller är den bara för speciella erbjudanden?
- Ska jag ha is i magen och hoppas det kommer någon kampanj innan tänkt avresa?
- Om jag väljer att boka om enligt exemplet ovan, då ska jag väl betala ytterligare 22792 SEK?
- Finns det något annat sätt att lösa det hela? Avboka, annan destination, boka om till annat bolag o sedan boka av etc, sälja biljetten och byta namn?
 

Dr. Miles

Expert
Finns det original fare basis med samma pris kvar? I så fall räcker det med att betala 240 EUR per person.
Men om det inte finns längre, måste du betala mellanskillnaden mellan gamla och nya priset + 240 EUR ändringsavgift.
 

GOTATH

Medlem
Då jag söker på EF med ticketing datum 14 nov(då biljetten köptes) kommer orginal fare basis upp (PNCZEUW). Men då jag söker samma sak fast sätter idag som ticketing datum så blir det "no entries". Betyder detta att orginal fare basis inte finns kvar? Händer samma sak när jag prövar andra datum.

Så här står det när jag söker:
Fare Basis Airline Booking Class Trip Type Fare Cabin Effective Date Expiration Date Min / Max Stay Adv Purchase Req
PNCZEUW LH P Round-Trip 10000(SEK) B 12/20/12 04/05/13 V / 3M 21

Går det att söka med fare basis i ITA?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det verkar som Lufthansa inte har några P klass priser till New York för tillfället.

Jag rekommenderar dig att köra "Chicken race" med Lufthansa.
Om du har tur Lufthansa kommer att ladda 12/12/12 eller 1212 EUR kampanj med P klass då kan du (förhoppningsvis) ändra till ett senare datum med nya P klass fare basis.
 
Jag skulle tro att man tar 240EUR just för att man förmodligen inte kommer ha P ledigt. Generellt brukar P på LH/AC/LX/OS/SN/UA vara just kampanjer (ofta endagskampanjer) i business och då skyddar man sig genom att ta en hög ombokningskostnad. Jag är inte hundra men skulle tro att du utan problem kan boka om till annat datum genom att ringa LH men att du får betala 480EUR samt ev skatteskillnad.

Kan det vara så att det var kampanjen 14 november du nappade på?
 

GOTATH

Medlem
Update på denna fronten. 121212 är nu här och erbjudandet från Lufthansa är väl inte helt 100. Är nu nere i att "bara" få lägga till 16300 för biljetterna... Uppenbarligen är det viktiga inte att bokningsklassen finns (som det står på hemsidan), utan fare basis... :(
The "Basic" ticket is changeable against a charge of EUR 240, as long as the originally booked class is still available. Otherwise, the difference to the next higher available "Basic" fare will be charged additionally.
 

GOTATH

Medlem
Så här blev det till slut. Hittade P (fare basis PNCSEW) och bokade det för 17000. Känns surt att behöva lägga till så mycket, men ändå bättre än att vaska biljetten. Åker nu istället 25-30 januari via FRA och DUS. Hade tänkt att lägga på ännu mer för att i alla fall få Z och 200% EB, men det är ju bara 100% i Z numer.... Men men, ibland gör man fynd med biljetterna och ibland gör man misstag :)
 

MarcusC

Medlem
LH känns omöjliga idag...tokdyra priser även i Z. GOT-MUC semare. veckan kostar 12000 i Y, 16000 i C.....helt galna priser...

Bättre flyga BA via LHR snart.....
 
Toppen