Senaste nytt

Lufthansa Business&First: Göteborg-München-Dubai

MarcusC

Medlem
Kör en liten mini report.

GOT-MUC
ERJ195 operated by cityline.
Incheckad och klarpå nätet, ankommer Landvetter ca 1130...endast en lane öppen i security kontroll, och TK har avgång 1245...så det är lite kö. Oklart om SAS nya fast track funkar om man reser LH business?? Går ändå hyfsat snabbt.

Snabb visit loungen för ett glas cola, får ta det lite lugnt med tanke på längre stop i FCL MUC....David från BC.SE hittar mig snabbt...(lite stressad själv så glömt kolla BC.se under förmiddagen..ska precis logga på när David dyker upp, kul med lite business class folk i GOt loungen, tiden går snabbt, LH något sena pga lite halvdant väder i MUC boardar ca 10 min sent...som sista person.

I stort sett full flight, enstaka tomma stolar i C, eftersom LH har seat block i C är det bekvämt med egen två sits. Killen bakom har uppenbarligen rest i sista minutern. GOT-MUC-YUL (montreal) ringer avbokningar av möten medan vi taxar mot startbanan (03) mot norr.

Kabinpersonalen delade ut tyska och engelska magasin i vanlig ordning innan start.

Efter säkerhetsbältskylten släcktes frågar man oss i C vad vi vill dricka? Tar ett glas mousserande vitt och lite vatten, lite cashewnötter till. Efter detta En kall måltid. Med signaturen "our favorite dishes";
-Venison Proscuttio and waldorf sallad
-cold peas soup with shrimps
-brie cheese with truffle butter filling
-Pistachio ginger marzipan pastry

Ja ingen höjdare, eftersom jag har längre stopover i MUC kan jag äta mig mer än mätt i F loungen.

Landar på tid i snöblandat regn på MUC, apron position nånstans "långt bort"...gläder mig dock över att se en svart cayenne parkerad vid Apron positionen, alltid trevlig gå av trappan och mötas av Lufthansa First Class skylt och hoppa in i en varm Porsche Cayenne. Efter en tur tillbaka till terminalen följer chauffören med mig upp till loungen där jag blir väl emotagen och får boarding kort till DXB samt passet i "beslag" till passkontrollen före avgång.

Har njutit et par timmar i F loungen började med en schnitzel till lunch och lite sydafrikanskt rött. Lite chockladmousse och whiskey till dessert. Loungen var rätt full vid ankomst ca 1430, efter kl 16 blev det nästan tomt. Tog en shoppingtur på flygplatsen därefter och nu tillbaka. Bilder kommer snart.
 

MarcusC

Medlem
Lite bilder från GOT vid avgång (fullt vid nästan samtliga gater)
Snacks&mat ombord GOT-MUC
Ankomst MUC med transfer Cayenne samt lite FCL bilder..

Coming up MUC-DXB med LH A330 bör bli nya F.....

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
Last edited by a moderator:

Fredrik

Medlem
Bra början. Är det någon gång man vill ha apron position är det när man flyger LH F. Maten verkar märklig dock. Som vanligt på LH frestas man att tillägga.
 

MarcusC

Medlem
Lufthansa Business&First: Göteborg-München-Dubai

Schnizeln är prövad..får ladda bilder senare...flynet funkar bra över alperna. Splirrans ny A330 med nya F tar mig mot DXB. 3 pers i F.
Dax för lite "mera"mat...sedan sova ett par timmar. Mycket nöjd med att äntligen få testa nya F. Helt klart ett lyft för LH F !!
 

MarcusC

Medlem
Bilder MUC/Ombord LH A330

Okey...fotsättning från igår. Tiden tickade ju på i F Loungen, efter en bensträckare..Eftersom jag besöker en annan F lounge idag (DOH) ska jag med en gång säga gällande servicen, att MUC FCL är verkligen outstanding...här i Doha känns Qatars personal trötta och rätt loja....nog om det!

Enda minuset med MUC är man får promenera till gaten, i mitt fall H48....längst bort i södra änden av T2...nåväl var inte sist ombord och möttes ju av nya F kabinen...riktigt trevligt. Vi var tre personer ombord och blev varmt omhändertagna av purser och övrig kabinpersonal. Lite champagne och nötter innan start. Något sena iväg pga den snöblandade nederbörden., samt deicing innan start. Blev erbjuden antingen äta "snabb menyn" för att kunna sova sedan. Men när man väl flyger F kan man ju inte bara sova. Så det blev lite vitlöksbröd, kaviar, anka. Till det ett gott Sydafrikanskt vin. Efter ankan kände jag dock det tog stopp....blev erbjuden hela dessert vagnen...men jag kunde tyvärr inte få ner mera. Blev erbjuden att få mitt stolen omgjord till säng, och somnade ganska fort och fick nog en 4 timmars sömn. Vaknade upp med ca 30minuter kvar och tog en kopp the. Landning något sent vid T1 på DXB. Tyvärr är det inte mycket till F service när man landar, utan man får vacker promenera över&under halva flygplatsen (gate C7 eller nåt kom vi till...) innan man når passkontrollen...där det var långa köer och gick i snigelfart....ingen fasttrack syntes till!*

Några slutsatser gälllande LH F ombord. Suverän service(som alltid) Bra mat, Skön stol, I övrigt, amenity kit uselt (fulare än nånsin--ska ta en bild sen) pyamas delades ut och den var helt ok. AVOD utbudet känns rätt magert på Lufthansa (tror det nämnts i annan tråd) gör inte så mucke ttill Dubai, men en tolvtimmars flight till SIN så hade det vart kul med lite mer utbud. Inga kameror på A330 (gillar tail view på 380)

Bifogar lite bilder oxå.Kommer strax...
 
Last edited:
Toppen