Senaste nytt

PIN-kod till American Express kort med chip

Mitt SAS American Express kort har chip vilket gör att jag måste slå in PIN ofta när jag handlar med kortet - som jag inte har. Har aldrig fått en PIN-kod skickad till mig. Jag gissar att jag kan ringa till kundtjänst och begära en kod, men varför skicka ut kort med chip utan PIN?
 

agehall

Medlem
Jag är rätt säker på att jag fick min kod skickad till mig utan att be om det, men jag håller helt med - det är värdelöst att skicka ut ett kort utan PIN-kod.
 

Unicornone

Medlem
Tycker det är bra! Det fina med AmEx är ju att du då själv kan välja PIN.

Int fick jag välja int... Amex skickade ut pin utan att jag bad om det, det enda jag bett om är att de skulle aktivera cash advance, har aldrig nyttjat det men man vet ju itne vad som kan hända.
Det är först det senaste året som det förb-e chippet börjart fungera väl men det finns fortfarande många ställen där chippen inte fungerar alls så man måste dra kortet och slänga upp leg.
 
Nått liknande hände mig. De skickade ut ett nytt kort med en slumpad pinkod för att ersätta ett gammalt kort. Jag ringde och sa att jag ville bestämma min egen pinkod och det gör du genom att beställa ett nytt från amex sida.
 

ACervin

Medlem
Danskarna är religiösa med pin kod. Om du har kort med chip går det inte att betala med signatur (i alla fall i ett par affärer jag försökt). Men det är ju bra för din egen säkerhet. Kommer att bli lag i Australien från nästa år. Signaturen är på väg bort.
 

Valley

Medlem
Fick själv välja kod. Gjordes har jag för mig när jag fyllde i ansökningshandlingarna.

Och det är inte bara danskar som gillar pin kod. Tyskarna är precis likadana. Stått vid mässentren till Neue Messe München med 15 pers och blivit nekad att betala med signatur eftersom kortet kunde användas med kod.
 
Toppen