Senaste nytt

När är det mest optimerat att bli medlem? Har flyg planerade med SAS

Guslindahl

Medlem
Hej alla flygenärer :)

Jag är ej medlem på Eurobonus för tillfället men tänkte bli det för 2013 och fixa EB Gold.
Den 26 Dec flyger jag 3 sträckor med SAS, och 3st till 5 Januari 2013, alla med SAS. Kommer bli många fler dock under 2013 såklart...

1) Baserar Eurobonus insamlingen för kalender år, eller exakt från det datum då man blir medlem?

2) Vet någon om det är någon speciell fördröjning från den tidpunkt man blivit medlem innan flygen man tar kan räknas med i sin poäng-pool? Jag menar, om jag flyger 26 Dec, kan jag bli medlem 25 Dec - eller borde jag bli det t.ex 2 veckor före? Antar att det inte är några sådana otydliga idiotdetaljer.
- - -
Jag vet att jag borde ringa SAS och fråga, men detta känns mycket smidgare och jag hoppas ni ursäktar min lathet!

Ha det så bra och tack för ev info
 

Guslindahl

Medlem
Intjäningen sker efter medlemsår. Så om du går med i december är din period Dec 01 / 2012 - Nov 30 / 2013.

Ok. Tack för svaret.

En annan fråga. Jag har sökt i forumet men inte hittat något tydligt svar.

Kan jag tjäna in status-poäng på en familjemedlem som flyger med mig och kreditera den personens flygning så jag tjänar in ännu mer status-poäng?
 

LinuxSam

Medlem
Flygpoängen får bara den som flyger. Men skaffar du ett SAS AMEX (jag kan värva) så kan du få de poängen från alla biljetterna om du köper dem med kortet.

/LinuxSam
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, Guslindahl.

Ok. Tack för svaret.

En annan fråga. Jag har sökt i forumet men inte hittat något tydligt svar.

Kan jag tjäna in status-poäng på en familjemedlem som flyger med mig och kreditera den personens flygning så jag tjänar in ännu mer status-poäng?

Nej, du kan inte tjäna statuspoäng av familjemedlem som reser med dig.
Hos SAS kan man inte ens samla familjens poäng till ett konto.

Det finns en guide om flygbonusprogram som tillåter att samla ihop familjens miles/poäng (dock ej status miles/poäng).

http://www.businessclass.se/ovriga-...er-att-samla-ihop-familjens-poaeng-miles.html
 

Guslindahl

Medlem
Flygpoängen får bara den som flyger. Men skaffar du ett SAS AMEX (jag kan värva) så kan du få de poängen från alla biljetterna om du köper dem med kortet.

/LinuxSam


Ah, ok. Men då menar du bara awardpoäng? Ej statusbaserat?
//xfce4-användare :D (linuxrelaterat)

--
Edit: Tack för infon AHO
 

Cornelius

Medlem
1) Baserar Eurobonus insamlingen för kalender år, eller exakt från det datum då man blir medlem?

2) Vet någon om det är någon speciell fördröjning från den tidpunkt man blivit medlem innan flygen man tar kan räknas med i sin poäng-pool? Jag menar, om jag flyger 26 Dec, kan jag bli medlem 25 Dec - eller borde jag bli det t.ex 2 veckor före? Antar att det inte är några sådana otydliga idiotdetaljer.

Du kan retroregistrera dina poäng och flygningar senast 30 dagar efter resa. Därför är det nog bäst att vänta till januari med att bli medlem i EB, för det är väl inte så att intjäningsperiod retroaktivt justeras till första registrering?
 

NotRyan

Medlem
Om du verkligen vill maximera så går du med i januari, då du får räkna flygningar från max 30 dagar före du blev medlem!

Mvh
/NotRyan
 
Toppen