Senaste nytt

Malmö Sturup fyller 40 år - se film om byggandet

Alf

Medlem
Tack för tipset om filmen. Man kunde dock ha utelämnat att det var 40 år sedan flygplatsen byggdes, det påminner bara mej om hur gammal man blivit. För mej var det mycket nostalgi eftersom jag var med och byggde flygpatsen och var där när första flygplanet landade. Jag har för mej att det var en fraktkärra med tulpaner som låg och väntade på att flygplatsen skulle öppna och fick tur 1 in för landning. Detta sabbade den officiella landningen som skulle göras med en SAS DC9 som skulle förflyttas från Bulltofta till Sturup med alla höjdare, politiker och flygplatschef och sedan flyga som första flygplan till Stockholm. Dom fick nu landa som nr 2. Själv hade jag ett av mina första jobb på LFV och svarade för installationen av samtliga väderutrustningar som behövdes på flygplatsen. Var även med och gjorde radarinspelningsr på fågelstrecken för bedömning av hur flyttfåglarna flög. Nu blev inte fåglarna något större problem på Sturup, det är mycket värre på CPH.
 

sembl

Medlem
Kul film. Han som hade entrepenaden (schaktining osv) känner jag ganska väl och har fått höra många historier om alla uppdrag han hade varav Sturup var en av dem. Riktig krutgubbe som idag är 89 år.
 
Toppen