Senaste nytt

Vem har råd att flyga Ryanair ?

Valley

Medlem
Vid resa i jobbet har jag då aldrig lyckats hitta en Ryanresa som blir billigare än andra alternativ.
Ännu en gång gjorde jag en jämförelse mellan att åka Luftwaffe eller Ryan till München i juni nästa år.
Åker ner den 5:e och hem den 8:e.

Ut den 5:e funkar för båda parter. Fast i Ryanfallet måste jag åka iväg redan den 4:e och ta en hotellnatt i Nyköping. Om jag inte vill ge fan i att sova utan åka hemmifrån vid 2-tiden
Hem den 8:e fungerar enbart med Luftw. Ryan ger mig ytterligare 2 extra hotellnätter i München.

Kostnadsmässigt.
Luftwaffe gick på 1.670,- från Landvetter.
Ryan, med en sketen väska, hamnar på ca 1.600,- för flygbiljetten. Så lägger vi på 3.000 för de extra hotellnätterna och 1.000 - 1.500 för extra matkostnader. Slutar på uppåt 6.000,-


Och så här ser det ut varje gång jag gör en jämförelse.
Någon mer som gjort dylika jämförelser ?
 

agehall

Medlem
Bor man inte relativt nära skavsta blir det ju direkt ointressant, men även om man gör det är ju den stora frågan om det är viktigt att du kommer fram eller inte.

Om det är viktigt att man kommer till sitt möte, så är inte FR ett alternativ. Om de skulle ställa in en flight så har man ju väldigt få alternativ när man står på NYO. Är man på ARN finns det oftast andra bolag man kan byta till iaf.

Om det inte var viktigt att komma fram till sitt möte kan man ju fundera på varför man skulle åka till att börja med...
 
De jämförelser jag gjort har visat att i de flesta fallen är Ryanair dyrare än t ex. LX, SK, LH och BA som jag jämfört med. Det många inte tänker på är alla kringkostnader som tillkommer när man flyger med Ryanair. T ex. flygbuss till Skavsta. I mitt fall skulle det innebära att jag skulle behöva gå tidigare från jobbet vilket kostar pengar. Från mitt kontor idag har jag ca 2 minuters promenad till flygbussen som var 10e minut går ut till Arlanda.

Så nej, Ryanair är långtifrån alltid billigast.
 

Xilan

Medlem
Bor man inte relativt nära skavsta blir det ju direkt ointressant, men även om man gör det är ju den stora frågan om det är viktigt att du kommer fram eller inte.

Om det är viktigt att man kommer till sitt möte, så är inte FR ett alternativ. Om de skulle ställa in en flight så har man ju väldigt få alternativ när man står på NYO. Är man på ARN finns det oftast andra bolag man kan byta till iaf.

Om det inte var viktigt att komma fram till sitt möte kan man ju fundera på varför man skulle åka till att börja med...

Ryanair är dessutom mer benägna att ställa in en flight än andra bolag.
Följande inträffar ett antal gånger per år när det är dimma eller "snökaos" i Nyköping:
Ryanair kan inte landa på Skavsta och bestämmer sig för att landa på Arlanda istället. Där gör man bedömningen att man kommer tappa för mycket tid på att bussa upp de passagerare till Arlanda som ska med vändande flyg, så man åker hellre tom till sin destination.
Resenärerna får pengarna tillbaka eller erbjuds att bli ombokade till nästa flyg, vanligen inom en vecka.

Detta kan man jämföra med bolagen som trafikerar Arlanda, som jag menar anstränger sig mer för att få fram sina passagerare till sin destination i liknande situationer.
 

Valley

Medlem
Är övertygad att det ser ut på detta sätt för de flesta. Så vad är det för idioter - om uttrycket ursäktas - som på fullt allvar skickar sina anställda med Ryan ?
Och ser man det ur kundens synvinkel (för dem som fakturerar sina timmar), En dylik resa får ju vilka businessbiljetter inkl. limoservice att bli billiga ;)
 
Är övertygad att det ser ut på detta sätt för de flesta. Så vad är det för idioter - om uttrycket ursäktas - som på fullt allvar skickar sina anställda med Ryan ?
Ursäkta mig men svaret på din fråga verkar redan finnas i första posten. :(
Vem som skickar sina anställda med FR förutom FR själva? Kanske Aer Lingus då FR verkar äga en väsentlig post i bolaget.
Dessa 3 ord:
Vid resa i jobbet
brukar kräva punktlighet, ansvar, kontinuitet. Vet inte om biljettregler hos all företag innehåller dessa. Annars har ju vissa företag endast krav på att man uppfyller ett uppdrag, hur det görs är upp till en anställd som har fått uppgiften. Tyvärr, sällan inkluderar genomgång av företagets policyn och regler för en ny anställd "var inte dumsnål" punkt. Det brukar höra till etik och kärnvärden. Men tack och lov brukar det finnas bra mentorer. ;)
 

MarcusC

Medlem
Om bara fler tänkte som ovan resonemang, tror jag Ryanair inte hade gått riktigt lika bra?! Till gagn för andra flygbolag kanske?!
 

Valley

Medlem
Var en gång med om att en kund, som dessutom hade egen resebyrå, ansåg att en kollega skulle flyga Ryan till GB. Flygplatsmässigt får man väl säga att det passade bättre utifrån var deras kontor låg, men räkningen.
Timtaxan började vid avresan, som var ett dygn i förväg. Hyrbil två vägar med enkelvägstillägg, 2 extra hotellövernattningar.
Hade nog blivit billigare att chartra en Learjet
 

A87

Medlem
Nu är det nog många som har råd. Se bild
 

Attachments

  • Screenshot_20200902_160207_com.mywidz.mwp.hb.app.di.android.jpg
    Screenshot_20200902_160207_com.mywidz.mwp.hb.app.di.android.jpg
    51,4 KB · Visningar: 236
Toppen