Senaste nytt

VAT refund från Arlanda

Sofia

Medlem
Nån som har försökt claima VAT refund på Arlanda för en produkt köpt inom EU men ej i Sverige?

Jag har en dyr och ganska skrymmande sak som ska transporteras till Indonesien (köpt till en som bor där) och funderar på om/hur jag ska lyckas få momsen tillbaka. Det skulle vara ett trevlig tillskott till reskassan att få lite cash tillbaka. Jag har fått de nödvändiga papprena från säljaren i Tyskland.

Måste man ha prylen med sig för att visa upp eller hur fungerar det? Jag skulle helst checka in den eftersom jag har ett långt stop over i Qatar och det skulle vara skönt att slippa släpa runt på den. Dock går den ner i handbagaget så rent flygtekniskt är det inga problem.

Alla tips och idéer är välkomna!
 

agehall

Medlem
Eh? Som EU-medborgare kan du väl inte få tillbaka momsen på något alls? Det är väl ett krav att man ska vara icke-EU-medborgare för att du ska kunna få tillbaka momsen som privatperson.
 
I det fallet låter det som att någon som är medborgare i Indonesien skulle få tillbaka momsen, men inte du som svensk medborgare, oavsett vad du gör med prylen i fråga.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror att VAT refund inom EU fungerar endast för dem som har pass från länder utanför EU och inte bosatta inom EU.

Jag har ett japanskt pass och jag köpte en kameraobjektiv en gång på Expert vid Hötorget och gjorde VAT refund procedur i butiken.
Väl jag var framme på Arlanda och försökte få VAT refund där fick jag avslag. Kvinnan på VAT refund desk sa att VAT refund gäller endast för turister, ej för dem som bor i landet. :(
 

agehall

Medlem
Jag vet inte hur AHO kunde misslyckas - pratade du svenska med dem? Tycker att du utan problem borde kunna uppge en japans address och allt annat de möjligen kan vilja ha...
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte hur AHO kunde misslyckas - pratade du svenska med dem? Tycker att du utan problem borde kunna uppge en japans address och allt annat de möjligen kan vilja ha...

Nej, jag hade(har) Schengen visum(Permanent uppehållstillstånd) på passet och det avslöjade att jag inte var någon turist...
 

Sofia

Medlem
Aha, nej grejen jag köpt är till en kille som är från England men nu bor i Indonesien. Jag har inte hans pass med mig alls, bara papper utställda i hans namn från säljaren. Det är ju värt ett försök i alla fall, man kan ju inte få mer än nej. Har man tur är de på gott humör på måndag.

Det jag dock verkligen skulle vilja veta är om själva prylen måste visas upp eller ej.
 
Toppen