Senaste nytt

Piloter - utbildning/träning och säkerhetstänkande

Stefan62

Medlem
Det har skrivits en del i detta forum om bland annat Air France och säkerhetstänkandet som en direkt följd av såväl tillbud som inträffade tragiska olyckor.

Jag har funderat en del på varför det kan skilja så mycket - det är väl ändå så att det är amerikanska krav på flygsäkerhet i grunden?

Eller finns det kanske inget samband?

Skämtsamt (?) har man kunnat läsa att de ryska piloter som inte får jobb eller har drogproblem av något slag ofta börjar flyga i Afrika som ju på många håll har en åldrig flotta och även ett bristande underhåll.

Men vad är sant?

Vilka piloter flyger för Ryan Air och Norwegian - de som inte får jobb någon annanstans?

Vad är det för piloter som flyger för Qatar - och för Aeroflot?
 

agehall

Medlem
Bra och relevanta frågeställningar. Jag skulle tro att delar av problemet ligger i hur flygbolagen väljer att träna sina piloter och hur man uppmuntrar till att rapportera problem.

Jag har dock ingen direkt insikt och inga riktiga svar men är mycket intresserad av att höra vad folk i branchen tror/vet.
 

Acubby

Medlem
Jo de internationella reglerna styrs av ICAO, här har vi även EASA som är ett sammarbete mellan de europeiska luftfartsmyndigheterna.

Lågprisbolagen brukar ju ofta anställa relativt nyutbildade piloter för att hålla kostnader ner, vissa i form av "konsulter" eller bemanningsbolag.

Som Agehall skriver så stämmer det nog att det finns stor skillnad i hur angelägen man är att rapportera problem, gamla östblocket och asien har lidit lite av det då de haft sån hierarki att styrman i princip inte vågat påtala fel och brister.

Man kan säga att Afrika har sina problem när det gäller flygsäkerhet; Aircraft crashes after crocodile on board escapes and sparks panic - Telegraph
 
Toppen