Senaste nytt

Thai Airways Premium Economy Stockholm - Bangkok

NiNE

Medlem
Efter att ha dragit nytta av detta forum på så oerhört många vis känner jag att det är dags att försöka ge något tillbaka. Här kommer därför min första reserapport, skriven från Royal Silk Lounge i BKK i väntan på transfer.

Flygbolag: TG
Flight: TG961
Flygplanstyp: Boeing 747-400
Kabinklass: U (Premium Economy)
Plats: 19J (Upper deck)

Rutten ARN-BKK är väl välkänd för många. Den här tiden på året, när Sverige inte är alltför roligt eller ljust, är flygplanen proppfulla av turister som ska till Thailand. Thai Airs flygningar är populära, och deras Premium Economy håller hög klass trots det relativt låga priset. Premium Economy-sektionen var fullbokad, så även de andra klasserna enligt incheckningen.

Inredningen ombord på denna 747:a var av den nyrenoverade sorten. Vi satt i varsin plastkupa i en stol som kunde regleras på ett bra sätt med hjälp av knapparna på armstödet. Ingen full-flat bed, men stolen gick åtminstone att få hyfsat nedåtlutad. Jag valde att sitta på övre däck eftersom det känns tystare och mer avskilt.
IMG_3342.jpg IMG_3343.jpg

IMG_3327.jpg IMG_3344.jpg

Förutom själva stolen var en annan klar förbättring jämfört med gamla Premium Economy att det nu fanns en väl fungerande IFE. Att försöka se en film i gamla Premium Economy var en utmaning, med dåliga skärmar och ingen on-demand. I denna uppdaterade kabin var skärmarna lagom stora och underhållningssystemet var relativt lätt att navigera. Ett stort filmutbud erbjöds, och lurarna som TG erbjuder håller hög kvalitet. Fjärren var av standardtyp och på baksidan finns telefon med kreditkortsläsare.
IMG_3324.jpg IMG_3325.jpg

IMG_3326.jpg IMG_3328.jpg

Före takeoff erbjöds juice eller vatten - ingen champagne. När planet har lyft så är den trevliga personalen snabba med att rulla ut vagnen igen för att erbjuda en fördrink inför middagen. Då går det bra att dricka champagne. Bubblet ombord var Laurent-Perrier Brut Champagne. Utöver detta fanns ett bra urval av viner, öl och sprit. Tillsammans med fördrinken delades snacks ut, vilka bestod av en liten påse med salta minikex. Ganska menlöst och tråkigt, men bättre än inget.

TG brukar erbjuda bra mat och lagom mycket att välja mellan. Dagens meny såg ut på följande vis:

First Serving

Hot Savoury
Chicken Satay

First Course
Pickled Herring, Salmon Roe

Salad
Mixed Green Salad with Italian Tiziano Dressing

Main Course
Fried Prawn with Black Bean Sause
Egg Fried Rice

or

Grilled Port Loin with Pomegranate Red Wine Sauce
Mashed Potatoes with Parsley, Vegetables

or

Grilled Chicken Breast
Steamed Rice with Coconut Milk, Stie-fried Turnip with Egg

or

Hoki Fish with Herbs and Saffron Sauce
Boiled Potato, Broccoli

Assorted Bred/Butter
Assorted Cheeses

Dessert
Verres Sucres, Petits Fours
Tea, Coffee, Espresso, Cappuccino

Till förrätt bjöds de klassiska Chicken Satay-spetten med pickles. Inga överraskningar där direkt. Själva förrätten däremot var mycket överraskande, nämligen inlagd sill. Ingen liten blyg sillrätt med en massa såser, utan ren sill utan krusiduller. En minimal klick laxrom låg på sidan om, men den smakade dessvärre inte mycket tillsammans med den kraftiga sillsmaken. Salladen som serverades var aningen sträv även den, och hela rätten kändes märklig att äta ombord ett flygplan.
IMG_3329.jpg IMG_3331.jpg

Mitt val av varmrätt blev kyckling, vilket visade sig vara en mycket tråkig bit kycklingfilé med smaklöst ris.
IMG_3332.jpg

Efter varmrätten bjöds det på ost och frukt i vanlig ordning. Inget speciellt, men ändå trevligt och gott. Portvin och avec erbjöds också.
IMG_3333.jpg

Sist ut var petits fours. De såg ut att vara höjdpunkten av denna måltid, så jag bad om två stycken.
IMG_3334.jpg

Toaletterna ombord är fräscha och ses ofta till av kabinpersonalen under flygningen. De obligatoriska orkidéerna var på plats, så även parfymen och krämerna. Det finns "riktiga" handdukar, till skillnad från SAS som numera använder papper även i business class.
IMG_3322.jpg IMG_3336.jpg

IMG_3337.jpg IMG_3338.jpg

Tidsskillnaden till Bangkok är sju timmar framåt, och eftersom planet avgår från Stockholm på eftermiddagen så är det bra tid att försöka sova precis efter första serveringen. Med lutande stol, en filt och en kudde går det hyfsat lätt att sova, och med 2-2-konfiguration känns det som att man har lagom med plats för sig själv.

Med runt två timmar kvar till landning var det dags för frukost. Ankomst sker runt kl sex på morgonen, så en frukost runt fyrasnåret lokal tid är ju lite kämpigt. Till frukost erbjöds två olika alternativ:

Fruit Salad
Yoghurt

Main Course
Zucchini Flan with Saffron
Fried Potato cubes
Smoked Ham, Ratatouille

or

Omelette
Grillen Chicken Sausage, Roesti Potato
Creamy Mushroom, Tomato

Bread Rolls, Croissants, Butter, Jam
Tea, Coffee, Chocolate Malt

Jag valde Zucchinialternativet, vilket var klart godkänt.
IMG_3339.jpg IMG_3341.jpg

Totalt sett var detta en mycket trevlig flygning. Den nyrenoverade Premium Economy-kabinen är klart bättre än den gamla, med bättre stolar och bättre IFE. Detta känns som ett oerhört prisvärt alternativ mellan Stockholm och Bangkok.
 
Last edited:
Bra rapport!

Det här skulle enligt mig helt klart klassas som Business Class.
Har sett betydligt sämre och dyrare "Business Class". :)
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Hmm bara lite nyfiken men kan man verkligen kalla detta Premium Economy, då det bevisligen är en renodlad C produkt i både de mjuka och hårda aspekten?
 

NotRyan

Medlem
Jag har åkt TG C-klass long-haul både FRA-BKK och OSL-BKK. Jag märker ärligt talat ingen skillnad mellan dessa och din beskrivning, det är ju likadan kabin, maten verkar vara samma upplägg.... Det får nog bli C-klass ARN-BKK framöver, undrar vad som blir bättre förutom F-kabinen?

Mvh
/NotRyan
 

NotRyan

Medlem
Jo, Premium Economy i just den tappningen (C-kabinen) är unik för ARN/CPH, sedan har man haft "riktig" PE i sina A345 till LAX (tidigare även NYC).

Mvh
/NotRyan
 
Toppen