Senaste nytt

Qatar Airways Ekonomiklass Bangkok-Hanoi t/r (inkl. lounge)

Utresa BKK-HAN B777

Passade på att utnyttja en fifht freedom-rättighet när jag ändå var i Bangkok och tog en liten trip över till Hanoi i några dagar. Den här gången fick det bli i ekonomiklass, vilket var första gången för mig på Qatar Airways så det skulle bli lite kul och se.

Eftersom jag har lyckats ta mig upp till Silver-nivå i deras bonusprogram tänkte jag se hur det fungerade med att utnyttja de förmåner som ska följa med detta och gick till business class-incheckningen som man kan göra. Det var inga som helst problem och mitt bagage fick prioritets-tag och jag en inbjudan till att använda loungen i Bangkok.

Qatar använder Thai Airways lounger i Bangkok som jag besökt vid tidigare tillfällen och de är ju helt ok lounger de har.

Efter att ha suttit i loungen en stund begav jag mig iväg gaten där ombordstigningen pågick för fullt. Det var inte speciellt mycket folk alls på flygningen. De flesta hade nog klivit av i Bangkok på den inkommande flighten från Doha. Märkligt nog hade inte min ansökan om uppgradering till business class för poäng gått igenom heller trots att den var väldigt lågt belagd. Nåja. Ekonomiklass på en så kort flygning är ju inga problem heller.

När jag satt på min plats kom en flygvärdinna fram tilltalade mig med namn och eftersom jag hade silverkort hos dem frågade hon vilken av de två smörgåsarna som de serverade senare under flygningen som jag skulle kunna tänkas vilja ha. Det fanns en med kyckling och en vegetarisk. Jag valde kycklingen. Det var ju kul att bli lite uppmärksammad trots att jag ”bara” har silverkort.



Smörgåsen eller vad man nu ska kalla den smakade bra men var väl ingen riktigt måltid direkt men för att vara en så pass kort flygning måste jag väl säga att det var bra.

Eftersom jag satt på rad 12 hade jag lyckats pricka in just den raden som det inte finns några fönster att titta ut igenom så jag fick ägna mig åt underhållningssystemet den lilla tid som var kvar efter att jag ätit upp min smörgås. Hörlurarna jag fått visade sig dock vara allt annat än bra medan jag höll på undersöka saken hann det bli dags för landning så det var ju ingen mening med att lägga ner någon mer energi på det ändå.

Väl framme i Hanoi lyckades vi landa samtidigt som ett annat plan från Seoul så köerna till passkontrollen blev väldigt långa och oorganiserade. De körde McDonalds-kö-systemet där istället för att ha en lång gemensam kö där man skickas fram till den passkonrollant som för tillfället är ledig. Så det var bara att välja en kö och hoppas på det bästa. Det gick inte snabbt och när jag kommit halvvägs ungefär stängde plötsligt passkontrollanten sin disk och alla som stod i den kön fick sonika flytta över till de övriga köerna. Toppen... När jag tillslut tagit mig igenom passkontrollen var det dags att försöka få tag på väskan också. Och där gillade ju alla att stå och vänta på sin väska så långt fram nära bandet som det bara möjligen gick att komma så det var bara att försöka tränga sig förbi och fiska upp den. Tog några försök innan jag lyckades pricka trängningen med när väskan passerade förbi...


Trängsel vid bagage-bandet.


Sen en 45-minuters taxi-resa in till stan och några dagar i Hanoi. Circa 15 dollar kostade den (de använde ofta dollar för att beskriva priserna i den här staden märkte jag).

Hemresa HAN-BKK B777

När det var dags för hemresa anlände jag till flygplatsen några timmar innan avgång och gick återigen fram till Business-class-disken för incheckning. Inte heller denna gång var det några problem och jag fick en inbjudan till loungen i Hanoi. Den hade jag sett fram emot att få testa då jag inte sett några recensioner eller bilder ifrån den på internet när sökt.

Flygplatsen är väldigt liten och de två lounger som finns i den ligger båda på övervåningen. Den ena tillhör Skyteam (som Vietnam Airlines är med i) och den andra är för övriga flygbolag. Jag fick således gå till ”den andra” loungen. En grön heltäckningsmatta och mörka träslag gjorde att jag fick en känsla av lite sent 1980-tal när jag gick in i loungen. I loungen fanns ett utbud av tidningar, några datorer och skrivare, ett rökrum, lite förvaringsskåp, några kalla och varma tilltugg, lite dryck av olika slag (man kunde be om vin men det var inte framdukat när jag kom) samt tillgång till toaletter (som sett sina bästa dagar). Även internet fanns i loungen utan kostnad. Tänkte gå in och kika på businessclass.se en sväng och skriva ett inlägg från loungen men då jag använt mig av facebook för att logga här visade det sig svårare än nödvändigt då facebook är blockerat i Vietnam. Många hotell och caféer har dock tydligen automatiska sätt att gå runt den blockeringen så jag hade inte märkt det förrän nu.


Trappa upp till loungerna på övervåningen.



Entré till ”den andra” loungen för ej skyteam-medlemmar.



Överblick över loungen.



Rökrum och förvaringsskåp.



Datorhörna med skrivare och fax



Toalett som sett sina bästa dagar.



Utbud av lite och nötter och snacks.



Beställningsvaror



Lite varm och kall plockmat.



Dryckesutbudet.

Lagom tills jag började ana att det var dags för boarding dog avgångsskyltningen inne i loungen helt men jag började bege mig mot flygplanet i alla fall och det visade sig att jag var den sista passageraren ombord. Hoppsan.

Även på hemresan blev jag tilltalad med namn men denna gång fanns det inga val på smörgås att göra utan det var bara kyckling som gällde. Den ansvariga flygvärdinnan frågade dock om allt hade gått bra med bokningar och allt runt omkring och jag förklarade då för henne om de misslyckade poänguppgraderingarna jag försökt göra och hon berättade att det inte var första gången hon hade hört talas strul med det just på den här sträckan. Hon skulle dock framföra det till ansvariga sa hon. (Några dagar senare fick jag ett e-brev där de ursäktade sig för något, vet inte om det var för detta eller något annat men jag har inte varit i kontakt med Qatar Airways beträffande något så det borde vara det!).

Trots att jag satt på samma rad på hemresan hade jag fönster vid sidan denna gång. Beror väl på att busines class-delen på den här versionen av 777:an var mindre så samma rad hamnade längre fram helt enkelt.

Väl framme i Bangkok fick alla som skulle kliva av gå av planet medan de som skulle fortsätta till Doha fick sitta kvar. Vi hade inte fått några landningskort utdelade och när jag kom fram till passkontrollskön fanns det inga att hämta där heller så jag fick irra runt lite innan jag hittade en vakt som stod och delade ut sådana kort i den andra passkontrollskön.

Eftersom det tog lite tid genom passkontrollen var min väska redan på plats när jag kom ut och jag kunde genast bege mig in till stan igen.

Sammanfattning

Jag tycker att Qatar Airways levererar en bra produkt i Ekonomiklass. Speciellt imponerad blev jag av tilltalet med namn och uppmärksamheten av statuskunder. Maten på den här korta flygningen var väl kanske inget att hänga i julgranen men jag förväntade mig inte så mycket i ekonomiklass heller.
 
Jag betalade ca 7500 Bath, strax över 1600 kronor tur och retur. De brukar ofta ha specialerbjudanden på sina bonusbiljetter denna sträcka har jag sett så man kan få en business class-biljett för neråt 8000 poäng tur och retur (vet inte vad skatterna hamnar på dock). Ekonomiklass lär ju bli ännu billigare då men har inte sett något erbjudande där ännu.
 

pep

Medlem
Jeg har samme oplevelse af status-anerkendelse med Qatar. Var champgnen der? Jeg har ogsa soelv, snart guld. Loungen i Hanoi er mediocre, men der er pragtfuld udsigt til flyene. Og saa er der dusch. Og god plads, aldrig overfyldt.Og masser af stikdaaser i gulvet. One-world? Jeg tror ikke der er nogen dato! Alle steder siger blot "2013" - der er ingen specific dato naevnt
 
Toppen