Senaste nytt

Finnair Business class A330: Stockholm-Bangkok via Helsingfors

Utresa ARN-HEL A319

Jag var ganska sen ut till Arlanda men hade checkat in på nätet innan jag kom fram så det kändes inte så farligt. Jag gick direkt till en incheckningsautomat och fick ut mina boardingkort och sen vidare till Bagage drop för bussiness class-passagerare. En ointresserad incheckningstjej sitter där och fortsätter prata lite med sin kollega men hälsar mig i alla fall välkommen med ett ”hej”. Jag lassar upp väskan på bandet och hon säger åt mig att jag måste trycka ner rullhandtaget på väskan helt (istället för att göra det själv). Får tillbaka boardingkorten med bagage-lappen fäst på. Hon frågar aldrig om jag vet hur det fungerar med lounger eller så men eftersom jag var så sen så hinner jag väl inte förbi någon i alla fall. Nåja.

Går direkt till gaten som ligger strax bredvid Menzies loungen och ser att boarding inte har börjat ännu så jag hade säkert hunnit in en sväng om jag velat men det får väl bli en annan gång. Så spännande är det ju inte där inne och jag har ju ändå 3 timmar av lounge-besök att se fram emot i Helsingfors.



Över till Helsingfors är det idag en Airbus A319 med den gamla målningen kvar (vilken jag tycker är mycket snyggare än den nya). Märker att jag valt rätt sida att sitta på i business class på den här flygplanstypen (plats 2A) tydligen då det är mittensäte spärrat på min sida men inte på raden bredvid, där är alla tre säten upplåtna för resenärer. Skönt med lite utrymme!

Efter att säkerhetsbältesskylten släckts dras gardinen till ekonomiklass för och en trevlig liten kall aptitretare eller vad man ska kalla det delas ut. Rätt snygg upplagt. Dricker lite äppeljuice till.



Var väl precis så man hann få i sig denna innan det var dags för landning i Helsingfors. Väl framme står jag och funderar på om jag ska prova någon av loungerna i Schengen-området innan jag går in i non-Schengen men jag bestämmer mig för att vänta med det tills jag kommer hem istället och promenerar bort till passkontrollen.





Strax efter denna ligger loungen almost@home som jag gör ett besök i och äter en fräsch ceasar-sallad i tillsammans med en kycklingsoppa. Passar också på att ta lite kakor och godis innan jag går vidare till Finnair-loungen i non-Schengen-området. Märker att den är betydligt mycket mer välbesökt än almost@home. Utbudet är väl ungefär likvärdigt men det finns även små versioner av napoleonbakelser i denna lounge. Väldigt mycket folk vid fyra-tiden på eftermiddagen när jag kommer dit men jag hittar ett litet hörn att slå mig ner i tillslut i alla fall. Sätter mig och surfar en stund och allteftersom tunnas besöksantalet ut och jag sätter mig i en av vilofotöljerna med utsikt över plattan. Dock ser jag mest mig själv reflekteras i fönsterrutorna på grund av den insynskyddande filmen och mörkret utanför.








Utresa HEL-BKK A330

Tillslut började det bli dags för boarding och jag går bort till gaten där ombordstigningen redan påbörjats. Jag hade valt att sitta på plats 2L längst till höger sett i färdriktningen. Det innebär ett enkelsäte närmast fönstret och att jag får placera fötterna i konsolen tillhörande stolen framför mig. Kände att det skulle ge mest avskärmning. Även stol 2A kan vara rolig att prova men det sparar jag till hemresan. Då har man konsoldel på båda sidor om stolen.



Innan avresa bjöds det på något att dricka (inklusive champagne) Jag valde dock lite äppeljuice igen istället. Strax därefter delades tidningar ut. Även svenska tidningar fanns att tillgå. Jag förser mig med Svenska Dagbladet.

När vi lyft delas menyer ut skriva på fyra språk. Engelska, Finska, Thailändska och Svenska.
Strax därefter delades ett litet amenity kit med ögonbindel, strumpor, öronproppar, läppbalsam, tandborste och handkräm ut.




Dagens meny:

L'amuse-buche – Rotsakschips från ekogården

Förrätter:
Fräsch sallad

Sapas – Smakbitar från Finland, rökt siklöja, strömmingsrom, rökt älgstek och lappländsk brödost

Krämig kantarellsoppa


Huvudrätt, val mellan:
Rostad lax med kräftsås, sparrispuré och spenat

Rucolaravioli i getost-plommontomatsås

Filé av finländsk spannmålsgris med choronsås och potatisgratäng

Efterrätt:
Ostar, Aura-blåmögelost och lagrad emmentalerost

Jordgubbs-pistaschbakelse

Färska frukter​



Jag väljer fläskfilén som smakar rätt bra. Ingen smaksensation kanske men det funkar.



Efter maten försöker jag att få så mycket sömn som möjligt. Lite tråkigt att de har tidigarelagt många av avgångarna till Asien. Svårt att somna vid sex-tiden på kvällen kan jag tycka. Men jag får i alla fall några timmars sömn i stolarna som går att fälla ner i helt plant läge (det är alltid skönt att kunna göra när man ska sova).

Några timmar innan ankomst till Bangkok är det dags för frukost som består av

Omelettficka med mozzarellafyllning, tomatsalsa och potatisrösti

Färska bär och frukt

Frukostmüsli, yoghurt.​



Framför allt yoghurten med müsli tycker jag smakar bra. Omeletten var lite smaklös men det blir väl ofta så när man är uppe i luften.

Sedan tidigare har landningskort för passkontrollen i Bangkok delats ut. När vi taxat in till vår gate får alla business class-passagerare tillgång till fast track som delas ut i gångbryggan genom att man får söka upp sitt namn på en lista som sitter uppsatt där. Lite osmidigt system kan jag tycka.

Går i alla fall smidigt att ta sig igenom passkontrollen och mitt bagage är redan och snurrar runt på bagagebandet när jag kommit igenom alla formaliteter. Toppen!

Hemresa BKK-HEL A330

Efter att ha rest runt lite i Sydostasien är det så dags för hemresa med Finnair igen. Incheckningen går smidigt utan någon kö alls. Får fast track till säkerhetskontroll och passkontroll den här gången också och en lounge-inbjudan till Louis Tavern CIP i G-piren (planet avgår från E så det blir en liten promenad från loungen sen). Hinner bara in i loungen en liten stund innan jag måste gå iväg till gaten för boarding. Av någon anledning så visas bara sidan 1 och 3 av avgångarna inne i loungen så om man inte passar sig kan det hända att man missar boarding-skyltningen. Vet inte varför det är så, om det kanske bara är något fel? Loungen är hur som helst väldigt tom denna förmiddag och verkar trevlig. Nu hinner jag som sagt inte spendera någon längre tid här.



Går bort till gaten där ombordstigning precis har börjat och hälsar på flygvärdinnan som tar emot i business class på engelska av gammal vana. Några flygvärdinnor tilltalar mig sedan under resan på svenska och några på engelska. Vet inte om det är för att de inte kan svenska eller om det var för mitt inledande ”hello” på engelska. Nåja. Det går ju bra vilket som.

Innan avgång delas välkomstdrinkar ut igen. Tidningar verkar finnas också men de kommer aldrig bort till mig och erbjuder några så jag vet inte om de inte har några på engelska eller svenska eller varför de inte kommer bort till mig?

Även en amenity kit delas ut. Denna gång ser den annorlunda ut och delas ut i ett brunt kuvert. Innehållet är också annorlunda och det består av ett par strumpor, ögonbindel och öronproppar. Det står på kuvertet att man ska fråga flygvärdinnorna om man vill ha något ytterligare. Vet inte om det här är någon ny grej eller om det bara är så på dagflygningar? Hur som helst så kommer de senare under flygningen ut och erbjuder tandborste, läppbalsam och handkräm också som man får plocka på sig om man vill. Det finns även inne på toaletterna under resan.





Eftersom det är en dagflygning hem tänkte jag passa på att utnyttja underhållningssystemet lite mer och får ett par noice cancelling-hörlurar utdelade. Utbudet av filmer är inte direkt överväldigande. Det finns ungefär 9-10 filmer i varje kategori (har för mig att det är 8 kategorier). Men jag hittar några stycken som jag inte sett förut. Börjar titta på ”Ted” men inser att bilden är utdragen så att alla cirklar blir ovala exempelvis. Vet inte varför man skulle vilja ha det så så jag byter till en annan film istället.

Någon timme efter avgång är det dags för lunch.

Dagens lunch:

Fräsch sallad

Tonfisk, wasabisås och papaya-morotssallad

Krämig morotssoppa

Huvudrätt, val mellan:
Grillad oxfilé med svampsås, rostad nypotatis

Räkor på thailändskt vis, ingefärssås och stekt ris

Fettucinepasta med gräddsås, tomatsalsa

Efterrätt:
Ostar, Danblu och gruyère

Choklad-banankaka, vispad kokosgrädde
Färska frukter
(Fanns även ett joker-alternativ till efterrätt som inte stod med, nämligen Häagen-Dazs-glass, vilket jag valde)




Jag valde oxfilén till huvudrätt. Den smakade inte så mycket och hade gärna tagit lite salt eller peppar till med det fanns inget med på brickan av någon anledning. Vet inte om de missat det bara eller om det dragits in på det också? Nåja det gick ju att äta ändå.





Fortsätter titta på lite film och reseprogram efter maten. Inser att det inte är de nyaste reseprogrammen jag tittar på men det spelar ju inte så stor roll. Det som är lite märkligt är dock att Finnairs egna sidor med företagsinformation och så inte är uppdaterade i underhållningssystemet. Det står till exempel att MD11 planeras att fasas ut och Chongqing finns inte med bland destinationer de flyger till i Asien. Inte heller fungerar kamerorna som man ska kunna titta på utsikten med utan det är bara svart istället. Blir ju lite tråkigt när det är till den som det växlas över automatiskt till vid landning sen.

En flygvärdinna kommer fram till mig efter några timmar i luften och undrar om jag är eller vill bli medlem i Finnair Plus (vilket jag är, på basnivå som borde vara registrerat på denna flygning). Tycker det är lite märkligt att de inte har passagerarlistor där sådant framgår.

Efter ett antal timmar med film och försök till lite vila är det så dags för middag, eller den lättare måltiden innan landning. Här fanns det en kall eller varm rätt att välja på.

Lättare måltid:

Säsongens sallad

Val mellan:
Stekt vermicelli, grönsaker och räkor (varm)

Grillat ankbröst och sparris på salladsbädd (kall)

Färsk frukt​



Jag väljer den kalla rätten. Ankbröstet är även det lite osaltat (förmodligen p.g.a. lufttycket) och jag hade gärna sett lite salt eller peppar med på brickan även denna gång för att det skulle falla mig helt i smaken. Även denna gång saknades det dock.



Ungefär 20 minuter innan ankomst tänds så säkerhetsbältesskylten och det är dags för landning i Helsingfors. Är bland de första av flyget och går direkt till säkerhetskontrollen (finns inte så mycket att välja på i och för sig, skulle väl vara att gå till ankomsthallen istället men det är ju inte aktuellt). Eftersom man inte får ha med sig vätskor igenom denna dricker jag upp min medhavda Fanta på stående fot medan jag går fram till den i princip tomma säkerhetskontrollen.

Passar på att göra ett besök i non-Schengen-loungen en sväng innan jag går igenom passkontrollen eftersom jag har 3 timmar på mig i Helsingfors. Tjejen vid lounge-disken har inga invändningar mot det och jag sätter mig i loungen någon timme. Beger mig sedan till passkontrollen och tar också en tripp bort till Finnair-loungen i schengen-området. Lyckas där få pepsi-maskinen att haka upp sig och spruta Pepsi över hela bänken. Lounge-värdinnan tittar på mig när jag fumlar med den och säger att det inte gör något. Kanske inte första gången det händer...



Hemresa HEL-ARN E170

Blir snart dags för boarding till Stockholm och vi ska idag få den stora äran att åka buss ut till vårt väntande flyg. En Embraer 170 idag. Eftersom jag bara packat ner en tröja i handbagaget får jag stå och vänta med öppna dörrar på att alla passagerare ska kliva ombord på bussen i ungefär 10 minuter. Känner mig väldigt rutinerad när jag tittar på mina asiatiska medpassagerare som byltat upp med täckjackor och vantar.



Väl ombord frågar flygvärdinnan om jag vill ha något att läsa. Nu fanns det i alla fall svenska tidningar att välja på också och jag tar en Svenska Dagbladet igen. Den här lilla korta svängen utförs av FlyBe på en Finnair-målad E170 men servicen skiljer inte nämnvärt på sig i business class i alla fall. Däremot är brickbordet jag har framför mig något undermåligt. Det finns ingen stoppkant närmast kanten på bordet och medan vi fortfarande stiget vill bara brickan jag fått med den lilla ren-röran ramla i knät på mig. Så jag struntar i brickbordet och sätter brickan på den lediga stolen bredvid mig. Känns lite opraktiskt men det går ju det också. Som vanligt på denna korta flygning hinner man knappt få maten innan det är dags att landa igen.



Gatepersonalen på Arlanda är lite långsamma med att köra fram gate-bryggan men tillslut är den på plats och vi får kliva av. Stegar iväg till bagagebandet och där har ännu inget bagage börjat rulla fram ännu. I och med att mitt bagage är prioritets-tagat förväntar jag mig att det kommer bland det sista bagaget på bandet (efter att ha läst på businessclass.se) och mycket riktigt är mitt bagage det tredje sista som behagar rulla ut. Nåja, inte sist i alla fall!

Sammanfattning
Sammanfattningsvis tycker jag att Finnair levererar en helt ok produkt i business class. Det som är bäst är att de har helt plana stolar i business class på A330 och loungerna som jag faktiskt tycker är riktigt bra, om än något fulla under högtrafik (och kanske inte bland de bästa i världen som någon lista rankade dem som...). Det som behöver lite förbättringar är just det där lilla extra, som bemötande från inchekningsperonal, till att hålla koll på statuskunder (eller AY plus-medlemmar över huvud taget). Underhållningssystemet skulle kunna behöva sig en uppfräschning också. Inte för att det är dåligt men det kan ju vara kul med lite större utbud.
 
Last edited:
Mycket trevlig läsning!!:)
Har själv provat AYs C klass, men det var med den gamla konfigen med lie-flat stolar.
Tyvärr har man i vissa fall en del att önska vad gäller Menzies incheckningspersonal. Det jag framför allt inte gillar med incheckningen är att (var i alla fall när jag sist flög med dem) business incheckningen delas med bagagedropp för både economy och business. I mitt fall innebar det t ex. att en japansk grupp i economy kom före mig i kön och jag fick vänta ca 10 minuter- inte ok.
I de nya kärrorna, finns buffén kvar? Vet att de finns på de äldre kärrorna.
 

David

Medlem
Mycket trevligt, AY-rapporter duggar inte tätt. :)

Skall själv åka GOT-HEL-CKG i mars och vid bokning var det denna nyare config, nu har det dock ändrats till 2-2-2 så jag förutsätter gammal konfig om inget ändras igen. Synd på min ensamplats 2A i bokningen men å andra sidan har jag fått en reskompis så nu har det blivit mitenstolarna istället (fö de enda reserverade i C, ifall vi blir ensamma är inte de första gången på denna rutt iofs). :)
 
Trevligt skrivet!
Jag har just gjort halva din resa som du skrivet om - jag har returen kvar till Helsingfors/Stockholm. Lustigt nog hade jag bokat samma sittplats på nedresan!
Så nu vet jag vad som väntar mig på torsdag!!
 

JonW

Medlem
Kan berätta att salt o peppar inte är något dom glömde.
Man får helt enkelt be om detta, då kommer de med tjusiga ströare.
Vore naturligtvis smidigare för både pax o crew om man fick ut det på brickan, även om det nu skulle vara i pappåsar.

Sen vill jag upprepa din varning för att lita på avgångsdisplayerna i LT-loungerna. Även om alla sidor syns händer det att Boardingskylten aldrig kommer upp. Vilket kostade mig en övernattning i en loungesoffa en gång...
 
Kul att det uppsattas!

Trevligt skrivet!
Jag har just gjort halva din resa som du skrivet om - jag har returen kvar till Helsingfors/Stockholm. Lustigt nog hade jag bokat samma sittplats på nedresan!
Så nu vet jag vad som väntar mig på torsdag!!

Fick du amenity-kiten i det bruna kuvertet på ditresan eller var det den andra varianten? Vet inte om de precis håller på att byta eller vad det handlar om?
 
Kan berätta att salt o peppar inte är något dom glömde.
Man får helt enkelt be om detta, då kommer de med tjusiga ströare.
Vore naturligtvis smidigare för både pax o crew om man fick ut det på brickan, även om det nu skulle vara i pappåsar.
Jaha. Är det så det fungerar? Kom inte ihåg om jag fick salt eller peppar på ditresan nämligen men då kände jag inget behov av det heller... När jag flög med Cathay från Bangkok senare var de där med salt och peppar-kvarnar men det var ju innan jag hunnit smaka på maten så då vet man ju inte om det behövs mer kryddning ännu.
 
Toppen