Senaste nytt

Turkish Airlines bjuder gratis sightseeing/övernattning/dayroom vid lång layover

Dr. Miles

Expert
Uppdaterad: 2015-11-25

Turkish Airlines bjuder gratis sightseeing i Istanbul när du har lång transfertid.

Om gratis sightseeingtur:

touristanbul

Hur ansöker man?:
touristanbul > How to apply ?

Villkor:
  • Byte på Istanbul Ataturk flygplats (IST) ska vara mellan två Turkish Airlines (TK) flygningar.
  • Du måste ha minst 6 timmars transfertid OCH det ska vara mellan kl. 09 - 18.
Turkish Airlines skrev:
Free Istanbul sightseeing tour for all our transit passengers
Dear Passenger,


If the waiting time between your connecting flights in Istanbul allows, please visit our hotel desk.

During the tour, you will visit the historical sights of a city that has hosted major civilizations of the world. You will be a privileged visitor of the many magnificient traces that each of them has left in history.

After you arrive at Istanbul Atatürk Airport, you will be picked up by a private guide and you will spend fantastic hours filled with historical beauties of our city.
Touristanbul : : Istanbul in hours


Dive Into the Exciting History of Istanbul
Dear International Transit Passengers,

We as Turkish Airlines willing to inform you that if your connection time in Istanbul takes over 6 hours and your waiting time is between 09.00 am - 18.00pm, you are welcome to take the advantage of Turkish Airlines free city tour programme, Touristanbul. This programme is organised only for our international transit passengers.

Ett exempel av deras schema:
Screenshot20151125_04.png


Om gratis övernattning/dayroom:

Turkish Airlines - Special Service Requests - turkishairlines.com

Villkor:
  • Byte på Istanbul Ataturk flygplats (IST) ska vara mellan två Turkish Airlines (TK) flygningar.
  • Minst 10 timmars layover när man reser i Economy class och minst 7 timmars layover när man reser i Business class.
Turkish Airlines skrev:
1. Do You Provide Accommodation Services at Transit Locations to Passengers Who Have Connecting Flights?

A complimentary hotel accommodation (maximum 2 nights) will be provided to our valuable passengers when there are more than 10 hours (for economy cabin passengers) and 7 or more hours (for business cabin passengers) waiting during their international connecting flights due to Turkish Airlines’ schedule structure. This service is not applicable when there is a shorter connection available within the time frame mentioned above. The first and the connecting flights must be with Turkish Airlines. All passengers must hold a confirmed reservation for the first and the connecting flights. Complimentary accommodation will be arranged with Turkish Airlines’ corporate partners and will be provided through the “Hotel Desk” located after the customs’ check point at the arrival. Passengers must check for any visa requirements when entering Turkey. In the event where a visa is not granted, Turkish Airlines assumes no responsibility for providing complimentary hotel accommodation. For further information, please call +90 212 4440849.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Valet är väl mellan det här och ett hotellrum medan man väntar?

Gäller det både resande i ekonomi och affärsklass?
 

India Alpha

Medlem
Jag har haft en ofrivillig layover med TA i just IST (askmoln...) och hade faktiskt nöjet att då stresstesta TA:s service.
Då jag var i transit från BOM fick de ordna ett hotell samt måltider. Efter ett par dagars rastlöst hotellvarande bestämde jag mig för att testa denna tjänst. Vi fick en guide som i början var formell och manusorienterad - och Istanbul innehåller en hel massa sten att visa upp. All sten är ju inte direkt kul att titta på så efter andra stoppet fick vi henne att lämna manus och visa lite av det riktiga Istanbul. Då blev det genast betydligt roligare.

Själva guidningen är klart användbar, ger en bra överblick och med några justeringar hade vi en kul eftermiddag. 3,75 av 5 getingar är betyget.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Turkish Airlines - Special Service Requests - turkishairlines.com
Enligt detta ska man få en gratis hotellnatt i Istanbul om man behöver vänta mer än 10 timmar (i ekonomiklass) på sitt nästa flyg. Är det någon som har provat detta? Vi åker ARN-IST-BOM och vi landar kl. 21:45 i IST och planet till BOM går 19:35 nästa dag. Får vi en gratis hotellnatt då?

Till saken hör att det går ett tidigare plan ARN-IST på dagen som vi kan åka med och på så sätt hinna med planet till BOM samma dag (dock vill vi utforska Istanbul). Kommer personalen på hotel desk att ta upp detta? De få gånger jag har utnyttjat hotel via flygbolag tycker jag att personalen har varit ganska slapp och inte ifrågasatt liknande saker.
 

NyfikenGrau

Medlem
De här programmen (hotellövernattning eller sightseeing) har funnits i evigheter vad det verkar. Inte någon scam men kanske medvetet otydlig information ibland från TK?

Scammed by Turkish Air and their "free hotel" program - Istanbul Message Board - TripAdvisor

(inlägg nr 38 tar upp övernattningskraven i detalj)

Gus: Jag förstår det som att ni inte kommer att ha rätt till någon övernattning, däremot kommer ni, beroende på hur lång bytestid det är mellan ARN-IST och IST-BOM samma dag (måste vara minst 6 timmar), ha rätt till en sightseeingtur där tydligen allt ingår (mat, dryck etc).

Grundkravet verkar hela tiden vara, för båda programmen, att det inte finns någon kortare anslutning. Detta framgår inte glasklart på Turkish FAQ vilket man kan tycka är konstigt då programmen funnits i minst 5 år. Nyckelordet forced layover saknas ofta.
 

Gus

Medlem
Gus: Jag förstår det som att ni inte kommer att ha rätt till någon övernattning, däremot kommer ni, beroende på hur lång bytestid det är mellan ARN-IST och IST-BOM samma dag (måste vara minst 6 timmar), ha rätt till en sightseeingtur där tydligen allt ingår (mat, dryck etc).

Grundkravet verkar hela tiden vara, för båda programmen, att det inte finns någon kortare anslutning. Detta framgår inte glasklart på Turkish FAQ vilket man kan tycka är konstigt då programmen funnits i minst 5 år. Nyckelordet forced layover saknas ofta.

Tack för svar! Ja, verkligen. Det borde stå tydligare på deras hemsida att det bara gäller forced layover! Nu tolkar jag det som att det alltid gäller så länge det är mer än 10 timmar mellan planen. Men är kanske lika bra att boka ett hotell i förväg.

Någon som förresten har ett tips på ett enkelt (kommer bara sova där, sedan utforska staden) och centralt hotell? :confused:
 

Ghoose

Medlem
Jag har själv bokat in familjen GOTBKK i sommar och på hemresan så har vi transfertid i IST på över 10h. Dessvärre så var de glasklara på att vi inte kunde få övernattning då det finns ett kvällsflyg istället (dryare) som vi kunde bokat utan lång transfer... Det finns dock snabbare alternativ för morgonkärran som vi är bokade på :(

Så kolla noga vilka alternativ ni har, tror samma sak gäller för sightseeingen...
 

twiggs

Medlem
Jag har själv bokat in familjen GOTBKK i sommar och på hemresan så har vi transfertid i IST på över 10h. Dessvärre så var de glasklara på att vi inte kunde få övernattning då det finns ett kvällsflyg istället (dryare) som vi kunde bokat utan lång transfer... Det finns dock snabbare alternativ för morgonkärran som vi är bokade på :(

Detta är väl ändå högt rimligt? Att man enbart erbjuder betald hotellövernattning till passagerare som helt omöjligt kan ta sig mellan två orter utan lång transfer är en sak; väljer man att övernatta på flygplatsen Istanbul av kostnadsskäl så tycker jag att det är självklart att man står för den hotellkostnaden själv!
 
Toppen