Senaste nytt

300 Euro för att vänta 3 timmar på nästa flyg - Bra ersättning?

SvartMjolk

Medlem
Blev idag erbjuden 300 € för att ta en 3 timmar senare flight. Är det bra? Skulle jag kunnat få mer? Gäller inrikes mellan Arlanda och Landvetter.
 

nilsson

Medlem
Jag tror den relevanta frågan är om det är bra för dig. Det är ju en "Holländsk auktion" där den första som accepterar budet vinner.
 

Dr. Miles

Expert
Om du inte har något planerad möte, hämta barnet från dagis(kanske inte idag) osv, tycker jag att det är skälig ersättning.
 
Hade tagit det alla dagar i veckan om jag inte hade något viktigt att hinna fram till... slå på en film och vips har dessa 3 timmar gått och du är runt 2700 SEK rikare.
 

SvartMjolk

Medlem
Om du inte har något planerad möte, hämta barnet från dagis(kanske inte idag) osv, tycker jag att det är skälig ersättning.

Hade inget planerat än att ta mig hem och slötitta på TV. Med andra ord, jag hade kunnat göra det även på Arlanda. Tackade ja, men fick tyvärr plats ändå.

Hade tagit det alla dagar i veckan om jag inte hade något viktigt att hinna fram till... slå på en film och vips har dessa 3 timmar gått och du är runt 2700 SEK rikare.

Precis min tanke. Kul att veta om någon fått mer någon gång dock. Skulle man till exempel kunna fråga om gratis käk också?

Det är väl €300 i biljetter eller €150 i kontanter... Det var det senast jag fick frågan i alla fall.

Stämmer bra. Men har tänkt flyga en del med SAS framöver så det hade gjort susten med 300 €.
 

Tjaeng

Medlem
Precis min tanke. Kul att veta om någon fått mer någon gång dock. Skulle man till exempel kunna fråga om gratis käk också?

Förmodligen inte på en inrikesflygning och dröjsmål på 3 timmar. Ersättningssumman är däremot hyfsat tilltagen, jag har blivit erbjuden 200 euro nån gång på SK mellan ARN och MMX, men ej tagit det. På SAS långflygningar (till PEK resp EWR) har jag fått samma standardiserade ersättning två gånger mot att vänta till samma avgång nästa dag. En gång var jag helt utan status, andra gången EBG, så någon åtskillnad görs inte:

* Värdecheck 600 euro i flygbiljetter (som kan lösas in mot 300 i kontanter)
* Uppgradering till Business dagen därpå (biljett low economy resp bonusresa economy)
* Inkvartering på Radisson SAS/BLU Scandinavia i Köpenhamn
* Taxikuponger för resa till/från Kastrup
* 3 måltidskuponger giltiga på hotellrestaurangen

Själva överbokningen och sökandet efter frivilliga kommunicerades i bägge vid incheckning på ARN.
 
Som referens kan jag nämna att jag idag erbjuds 400USD plus uppgradering till första klass för att vänta närmare 12 timmar på SFO, detta för en flygning till SEA. Kändes dock väldigt ovärt och någon annan högg uppenbarligen på erbjudandet då jag till slut, sist på planet, fick fönsterplats och uppbumpning till Eco Plus.
 
Toppen