Senaste nytt

Världens högsta byggnad byggs på 90 dagar!

bL0m

Medlem
Tjena,

Den nya skyskrapan i Kina, som fått namnet "Sky City", att slå Burj Khalifa (mer känd som Burj Dubai) med nio meter och bli totalt 838 meter högt. 220 000 ton stål kommer att gå åt och 31 400 personer kommer att få plats när bygget väl är klart. Dessa personer får samsas om de 104 hissarna för att ta sig mellan våningsplanen. Huset kommer att ha 220 våningar och kommer att ligga vid Xiangjiang-floden i staden Changsha.

Med takten att huset ska bli klart på bara 90 dagar betyder det att de som jobbar måste klara av fem våningar per dag. Det hela görs möjligt genom att man använder sig av prefabricerade moduler som utvecklats av företaget Broad Sustainable Building som tidigare byggt 20 stycken höga byggnader i Kina. Modulerna gör förutom att man kan bygga fort att kostnaderna hålls nere och jämfört med kvadratmeterpriset 15 000 dollar i Burj Khalifa kommer det här att kosta 1 500 dollar per kvadratmeter. Konstruktionen ska också stå pall för en jordbävning med magnitud på upp till 9.0.

Efter 91 dagar kommer Felix Baumgartner att hoppa från byggnaden.

263627_980.jpg

källa:
feber.se
Broad sticks to 90-day world's tallest target | ConstructionWeekOnline.com
 

Palazzi

Medlem
Hoppas man utför lite tester innan folk går in i byggnaden iaf... Eller är det klart att användas efter 90d ?:p

Mycket lågt pris och snabb byggtid brukar ju bana väg för riktiga kvalitetsbyggen! Ta t.e.x. den kinesiska järnvägen...inga olyckor där inte!:rolleyes:;)
 

bL0m

Medlem
Hoppas man utför lite tester innan folk går in i byggnaden iaf... Eller är det klart att användas efter 90d ?:p

Mycket lågt pris och snabb byggtid brukar ju bana väg för riktiga kvalitetsbyggen! Ta t.e.x. den kinesiska järnvägen...inga olyckor där inte!:rolleyes:;)

Nja, du är inte helt ute och cyklar. Asien är på "gång" se klipp nedan:

[video=youtube;C0jDJ-wsMYI]http://www.youtube.com/watch?v=C0jDJ-wsMYI[/video]
 

Palazzi

Medlem
Haha. Den ÄR bra! Dock är det en köpt föreläsning :)

Talaren användes bara för att förmedla budskapet väl... Fredrik var ganska känd även innan detta :)

Sett ett annat klipp om Fredrik Härens asien runt-resa där han enligt egen utsago "tar reda på om det jag berättade stämmer":p
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Hoppas man utför lite tester innan folk går in i byggnaden iaf... Eller är det klart att användas efter 90d ?:p

Mycket lågt pris och snabb byggtid brukar ju bana väg för riktiga kvalitetsbyggen! Ta t.e.x. den kinesiska järnvägen...inga olyckor där inte!:rolleyes:;)

Den ansvariga för tåget fick dödsstraff tror jag och tågen är nedgrävda - så fritt fram att åka tåg i Kina!
 

JonW

Medlem
Hoppas man utför lite tester innan folk går in i byggnaden iaf... Eller är det klart att användas efter 90d ?:p

Mycket lågt pris och snabb byggtid brukar ju bana väg för riktiga kvalitetsbyggen! Ta t.e.x. den kinesiska järnvägen...inga olyckor där inte!:rolleyes:;)
Inte en chans att det ska vara helt klart på 90 dagar, det är helt fantastiskt om dom klarar stommen på den tiden.

Priset ser ju ut så man blir frestad att spekulera..
 

David

Medlem
220 vån på 90 dagar, inte en chans! Detta är Kina, krashade byggplaners förlovade land, och det kommer ta betydligt mer - kanske aldrig bli klart...

Men överbevisa mig gärna. :)
 

Fredrik

Medlem
220 vån på 90 dagar, inte en chans! Detta är Kina, krashade byggplaners förlovade land, och det kommer ta betydligt mer - kanske aldrig bli klart...

Men överbevisa mig gärna. :)

Jag tror ärligt talat det är bättre att det tar mer än 90 dagar. Jag fasar för hur mycket de måste fuska för att hinna på 3 månader.
 

Tjaeng

Medlem
Så typiskt att det är second tier-städer som ska mopsa upp sig på det sättet.

Utan att ha någon insikt i byggbranschen så tycker jag att 90 dagar från byggstart till invigning låter totalt orimligt. Visst kan man köra med moduler, men en byggnad som är 800+ meter hög måste väl ha ett rätt så rejält fundament, och det här med att borra och fylla med betong som sedan ska torka tar ju tid.
 
Toppen