Senaste nytt

British Airways vs SAS

Moroccan

Medlem
Spenderade drygt 150.000SEK med AMEX/Eurobonus och fick 2st resor till valfri destination i världen med 50% poängrabatt. Bokade 2st Businessbiljetter Köpenhamn-Chicago för 90000 Eurobonuspoäng. Total kostnad utöver poängen blev 450.- X2 alltså 900.-
Ett klipp tycker jag!
Har även ca 200000 poäng på BA Executive Club, försökte boka hela familjen i Economy till Miami men skulle då betala ca 12000.- i skatter och avgifter. Känns hutlöst tycker jag om man jämför med SAS. Någon som vet varför skillnaderna är så stora?
 

JacobGBG

Medlem
BA tar ut bränsleavgifter för alla sina awards. Detta devalverar deras poäng avsevärt i förhållande till deras partners.
 

Concorde

Founding Member
Först och främst, att bränna BA miles i economy är högst dålig valuta. Skatterna och avgifterna är så pass höga eftersom Gordon Brown från Labour höjde skatterna på flyg brutalt mycket innan han gick. Tory's och Cameron har även dom höjt lite för att håva in stålar till den sjunkande ekonomin. Man ska alltså inte beskylla BA utan Brittiska staten.
 

henrik l

Medlem
Först och främst, att bränna BA miles i economy är högst dålig valuta.

Håller med om detta, samt att påläggen är höga. Men om man även har som strategi att köpa miles för att ta ut en resa i premiumcabin börjar det bli intressant. En resa GOT-LAX T&R i first kostar 180 000 miles + 3500 kr i skatter. Men man kan få den 135 000 miles om man lägger till 4800 kr. 4800 kr är ett mycket bra pris för 45 000 miles. Det slår förstås inte US-ariways kampanj just nu:)
 

henrik l

Medlem
Vill man snåla med milen och hålla nere skatter och avgifter kan man starta resa från Europe zone 1 (exkl UK): Belgium, France, Germany, Ireland, Luxembourg, Netherlands, Switzerland. Från Tyskland och Holland låg skatten runt 3800 kr+150 000 poäng, alternativt att man kunde köpa upp till 37500 poäng. Sen får man ju räkna på vad resan kostar ta sig till utgångspunkten och väga mot poängen:)
 

agehall

Medlem
Borde det inte bli mycket mer attraktivt nu när BAEC har annonserat sina förändringar? Då skulle det väl bli flatrate fee på awards?
 

agehall

Medlem
Ah. Jag måste ta och läsa på lite tror jag. Det framstår som lite lockande att byta SkyTeam mot OneWorld som alternativ till Star Alliance...
 
Bränsletillägg och United Kingdom Air Passengers Duty är två olika saker. Det senare är visserligen högt, vad jag vet högre än på många andra håll i Europa, men BA lägger därtill bränsletillägget som "YQ". Detta är en del av deras prissättningsmodell och inget som brittiska staten kräver.
 
Toppen