Senaste nytt

Är det lagligt att tvingas stå på Flygbussarna

Är det verkligen lagligt att Flygbussarna i Göteborg kör med 10-20 personer stående i mittgången på motorvägen till Landvetter? Jag reagerade på detta när min gravida fru tvingades stå hela vägen - kändes mycket osäkert om något skulle hända längs vägen. Det räcker med en rejäl inbromsning för att man ska sitta i framrutan.

Till min fråga - är det verkligen lagligt? Och om så - hur kan det vara det?
 

agehall

Medlem
Det brukar vara OK med löjligt mycket folk i en buss. Om du kollar på skylten som brukar sitta i taket längst fram så inser du snabbt att det inte finns en chans att ens få in så mycket folk i en buss.
 

Ubbe

Medlem
Nä, det här var rätt länge sedan men jag har varit irriterad sedan dess :)

Dags att koppla ner, Åk tunnelbana i Shanghai i rusningstid så är flygbussen närmast tom. Du kommer att få en tryckare där du minst av allt väntar dig, och jag lovar det är oftast någon liten "kläm"käck china girl som greppar läget. Då gäller det att vara STÅNDaktig och stå emot... ( förlåt men kunde inte låta bli Göteborgsvarianten )
 

Ubbe

Medlem
Javisst. Läs skylten längst fram som säger hur många personer bussen är godkänd för och räkna sen antalet säten. Godkänd säkert för 20%+
 

Ubbe

Medlem
Jag tror det är fysiskt omöjligt att få in så pass många personer i en buss att det blir olagligt, iaf om folk inte står ovanpå varandra.

Men jag tycker den verkliga frågan är varför din fru tvingades åka flygbuss när det finns taxi!?
Klockren.... Den tog du på volley och smashade rätt i krysset...
 

rob74

Medlem
Funderade också på det i förra veckan när vi var en hel hög i gången med väskor överallt. Dessutom bromsade han som tusan emellanåt så då blev det en extra flygtur...
 
Toppen