Senaste nytt

Varför välja SAS Business class på långflygningar?

segra

Medlem
Kan någon övertyga mig att boka SAS business class på long-haul? Vill klargöra att jag inte provat själv, men har provat QR,EK samt AF och om jag jämför egen upplevelse med bilder & berättelser i otaliga reserapporter så har jag svårt att ta till mig hur det är möjligt för SAS att sälja sin föråldrade produkt. Dessutom så har priset varit minst 20% lägre på andra bolag än SAS de gånger jag bokat. Antingen har jag en skev verklighetsbild eller har alla andra.:cool:
 

Dr. Miles

Expert
Möjligen om man vill flyga direkt, men då har SAS ofta omotiverade dyra priser.
För komfort och service väljer jag inte SAS longhaul som första alternativ, oavsett kabinklass.
 

Senator

Moderator
Nu har jag inte åkt så mycket SAS under senaste åren av olika skäl. Vi kan väl dock börja med prisfrågan. Till Bangkok är SAS rätt billiga från Stockholm över lags. Visst, när det kommer specialpris eller reor kanske inte, men annars ligger SAS på 18 000kr som billigast. SAS är inte billigast till New York, men rätt bra på resor till andra destinationer i USA med byte i Chicago eller Newark. Så jag upplever inte att SAS är mycket dyrare...

Personligen tycker jag SAS mjuka produkt i mat/dryck har varit rätt bra om jag jämför med BA, AF, KLM och Lufthansa. Den hårda produkten; stolen är helt ok för dagsresor, men en aning jobbig på natten. Dock är det bara BA och Swiss av europeiska bolag som kan garantera helt platt på hela flottan. Det har inte t.ex. QR, EK, eller AF. IFE är inte nyaste hellre.

Det jag alltid har fått är ett fantastisk bemötande, och en trevlig resa. Har fantastiska minnen av att bli igenkänd av purser och har alltid fått toppen service.

Smaken är jo känd att vara som........ För mig har det handlat om destinationen eller kombinationen av stop.
 

agehall

Medlem
Man får nog villigt erkänna att SAS hårda produkt inte är bäst i klassen men därmed inte sagt att den är dålig. Jag tycker man både sitter och ligger rätt bra i den även om den är sliten. Beroende på vilken crew man får kan kvalitén på deras mjuka produkt variera rätt friskt. Men det är bekvämt att komma direkt hem till ARN imho, så jag väljer gärna SAS om jag ska till EWR/ORD.

Jag har svårt att motivera att välja SAS ifall de är avsevärt dyrare än andra alternativ men ofta är det inte så IME.
 

Palazzi

Medlem
Jag har svårt att finna ett rationellt argument utöver lojalitet...

SAS har inga separata bolag för long-haul & short-haul... Så Europalinjerna är beroende av framgången interkontinentalt, och jag gillar SAS inom Europa :)

Som skrivits innan: Det finns bättre & billigare alternativ i såväl östlig som västlig riktning.

Direktflyg kan ju möjligen värdesättas, men inte av mig...


Ekonomiklass med SAS tycker jag däremot är fantastiskt. Just nu kan man resa för 3.990SEK ARN-NYC och med EBG få 10.000mi. När det är rea på bonusbiljetter kostar en ARN-GOT 5.000mi T/R. Jag får alltså två T/R inom Sverige och en resa till NYC för 3.990SEK, svårslaget!
 

Jacob

Medlem
Direktflyg, för det mesta bra skandinavisk service och dessutom ganska bra poängintjäning om man samlar poäng i Eurobonus är väl några anledningar. Jag gillar även självserveringsbaren där man kan hämta snacks och drycker under flygningen.

Men pratar vi kabin, stolskomfort och underhållningssystem finns det definitivt bättre och modernare alternativ.
 

CarlT

Medlem
Den hårde produkten är sisådär men som skandinav uppskattar jag verkligen den mjuka produkten som erbjuds. Det brukar vara rak och bra service utan att det blir för mycket vilket jag upplever är fallet på asiatiska bolag. Från USA ser jag inget bättre alternativ än att flyga SAS heller då det finns få saker som är så jobbiga som att byta flyg morgonen efter en långflygning.
 
Direktflyg, för det mesta bra skandinavisk service och dessutom ganska bra poängintjäning om man samlar poäng i Eurobonus är väl några anledningar. Jag gillar även självserveringsbaren där man kan hämta snacks och drycker under flygningen.

Men pratar vi kabin, stolskomfort och underhållningssystem finns det definitivt bättre och modernare alternativ.

Håller med Jacob - ska du åka ARN-NYC med familjen så är det klart smidigast att välja SK 903/904 direkt i Business Class.

Ska du ut och testa eller "finåka" så finns det mer spännande alternativ.
 
Toppen