Senaste nytt

Stockholm-San Francisco, rekommendationer?

Tomaten

Ny medlem
Kommer att flyga Stockholm-SFO minst 1 gång/månad mellan januari-juni (och därefter något mer sällan i ytterliggare ca ett år), vilket flygbolag/vilken allians skulle ni rekommendera? Och vilka flygplatser skulle ni föredra att byta i? Hoppas kunna jobba en del under resorna så bra lounger är nödvändigt.

Har haft status FB tidigare men undviker gärna CDG, så jag är öppen för att byta allians.

Pris är av mindre betydelse (inom rimliga gränser). Flyger business class.
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
No brainer. BA via LHR.

1. Du ska västerut. LHR T5 som är BA's egna terminal öppnad 2008 är trevlig. Kortast resväg.
2. Bland dom bästa business loungerna i världen på T5. Finns tre att välja mellan.
3. Mycket bra businessclass produkt. 747 till SFO med Upper Deck. Flat-bed som är en av dom bästa i C klass.
4. Pris: kollade Januari 2012. 18,500 SEK t/r. Swiss vill ha 29,000 SAS 31,000.
5. Du kommer nå Silver (OW Sapphire, global lounge access) och troligen Guld på BA innan våren är slut.
6. Restider; du har 5 flighter om dan till LHR och sedan två direkt om dagen vidare till SFO.

Ursäkta om jag låter otrevlig men något annat än BA i detta sammanhang vore puckat. Varför svänga neråt/österut i Europa, betala 30% mer, kanske flat-bed, tristare lounger samt längre resa?
 

Singapore

Medlem
No brainer. BA via LHR.

1. Du ska västerut. LHR T5 som är BA's egna terminal öppnad 2008 är trevlig. Kortast resväg.
2. Bland dom bästa business loungerna i världen på T5. Finns tre att välja mellan.
3. Mycket bra businessclass produkt. 747 till SFO med Upper Deck. Flat-bed som är en av dom bästa i C klass.
4. Pris: kollade Januari 2012. 18,500 SEK t/r. Swiss vill ha 29,000 SAS 31,000.
5. Du kommer nå Silver (OW Sapphire, global lounge access) och troligen Guld på BA innan våren är slut.
6. Restider; du har 5 flighter om dan till LHR och sedan två direkt om dagen vidare till SFO.

Ursäkta om jag låter otrevlig men något annat än BA i detta sammanhang vore puckat. Varför svänga neråt/österut i Europa, betala 30% mer, kanske flat-bed, tristare lounger samt längre resa?

Det är det där som kallas övertygande argumentation.
 
Ursäkta om jag låter otrevlig men något annat än BA i detta sammanhang vore puckat. Varför svänga neråt/österut i Europa, betala 30% mer, kanske flat-bed, tristare lounger samt längre resa?

Enda minuset är väl BAs värdelösa miles redemption, men det kanske förbättras nu i och med förändringarna i bonusprogrammet (minns inte det nya namnet)?
 

Alx

Medlem
No brainer. BA via LHR.

2. Bland dom bästa business loungerna i världen på T5. Finns tre att välja mellan.

Ursäkta om jag låter otrevlig men något annat än BA i detta sammanhang vore puckat. Varför svänga neråt/österut i Europa, betala 30% mer, kanske flat-bed, tristare lounger samt längre resa?

Hmm... BA:s lounge kommer inte ens i närheten av VS lounge på LHR, så där har du missat något! :) Men för all del, BA är trevliga de också!
 

EricT

Medlem
Givetvis är det BA som gäller.

Jag reser bara med BA nuförtiden av den enkla anledningen att jag tycker att deras totala produkt är rejält överlägsen alla andra.Jag har skall jag säga provat det mesta när det gäller flygning och BA är de som levererar bäst.

Du lär väl komma upp i guld snabbt, och då kan du använda First-loungen och den är väldigt bra.
 

Concorde

Founding Member
Hmm... BA:s lounge kommer inte ens i närheten av VS lounge på LHR, så där har du missat något! :) Men för all del, BA är trevliga de också!

Nej du min vän det är du som har missat. Jag skrev "bland dom bästa". Virgin har bara en loungenivå, The Clubhouse, endast för UC pax eller VS Guld medlemmar medan BA har tre loungenivåer: Terraces/Galleries Club för Business/silver kort (Ja, dom är inte i närheten av VS Clubhouse), sedan har du Galleries First för BA Guld medlemmar och slutligen Concorde Room för F pax. Mao. Clubhouse är egentligen inte en business-lounge som sådan utan en unik lounge som endast finns på LHR T3. Övriga clubhouse (JFK, EWR etc) kommer inte i närheten. Vad jag vill säga är att jämförelsen mellan Clubhouse och Galleries Club är missvisande.
 

Bamsefar

Medlem
I grund och botten gillar jag fortfarande BA, trots utmaningen med att försöka lösa in poängen man sparar på sig...

Men just NU har de lite annorlunda utmaningar:
* LHR T5 - det verkar vara lögn i h*lvete att komma genom flightconnection på under en timme. Jag måste rekommenderar minst 2 (två) timmar i connection time, oberoende av riktning.... Helt sjukt och vansinigt tokigt !
* Att göra imigration i SFO kan gå fort, men min erfarenhet är att det går fortare på EWR eller ORD

Dvs antingen kan man flyga direkt från ARN till USA (EWR eller ORD) och göra imigration och sedan hoppa vidare, eller så hoppar man till LHR tar T5 eländet och drar direkt till SFO och inser att man fastnar ibland i imigrationkön och i sämsta fall även tullkön...

Jag skulle dock fortfarande välja BA. Trots ovanstående nackdelar, eftersom t.ex. SAS/Continental inte riktigt är på samma nivå under själva flygningen...
 
Toppen